פרשנות | על ישראל להמנע כעת ממלחמה בלבנון

הלוחמים בעזה נדרשים למלחמה בלבנון בשל הניסיון שצברו בחודשיים לחימה בעזה | עם זאת, מרביתם חייבים לנוח לפני שהם משוגרים למלחמה נוספת בלבנון

ישראל העבירה לאו"ם ולמדינות שונות איומים, מרומזים יותר או פחות, כי ישראל לא תשלים עם נוכחות חיזבאללה על הגבול עימה, לאור הסיכון שנשקף ליישובים הישראליים שם. צרפת וארצות הברית ניהלו שיחות עם ממשלת לבנון אבל זה חסר טעם.

הממשלה הלבנונית חלשה מאד ואין לה כמעט שום סיכוי להשפיע על החיזבאללה. אם החיזבאללה יביע הסכמה כלשהי לסגת יהיה זה כדי להימנע מעימות נרחב, שאינו משרת כרגע את האינטרסים של הארגון.

חיזבאללה נזהר

זו מגמה שנמשכת שנים רבות. אחרי הכל מאז המלחמה האחרונה בלבנון, ב- 2006, למעט מספר תקריות מוגבלות פה ושם, חיזבאללה ריסן את עצמו, כדי להימנע ממלחמה.

היה זה בגלל ההרתעה הישראלית וגם שיקולים אחרים. ישראל מצידה הבליגה על ההתעצמות המאסיבית של החיזבאללה לאורך השנים, כדי להימנע ממלחמה.

מתחילת המלחמה בעזה ישנן שורה של תקריות, בקצב משתנה, בגבול הצפון. חיזבאללה משגר טילי נ"ט, כטמ"מים, וצה"ל מגיב באש אבל בלי מהלך קרקעי מהותי, בוודאי לא גלוי, בתוך לבנון.

למרות כל הצהרות התמיכה של חיזבאללה בחמאס והצעדים שלו בשטח, עדיין החיזבאללה נזהר מאד לא להסלים את הלחימה.

האם על ישראל לתקוף את חיזבאללה באופן נרחב, תוך ביצוע מתקפה קרקעית מאסיבית בתוך לבנון? התשובה הקצרה היא: לא, זה די חסר טעם. ראשית כל ישראל כבר נשחקת במלחמה מתמשכת בעזה, שעשויה להימשך, בקצב נמוך יותר, לאורך 2024.

המלחמה כבר גבתה מחיר גבוה מאד מישראל בחיי אדם. כמו כן הערכות הנוכחיות הן שהמלחמה תעלה לישראל יותר מ- 200 מיליארד שקל. מלחמה עם החיזבאללה עלולה להיות תובענית מאד, בחיי אדם, כסף ועוד. יש גבול כמה ישראל יכולה לשלם מחיר של מלחמה, כל עוד זו אינה מלחמת קיום. מלחמה עם החיזבאללה אינה כזו.

מבחינה דיפלומטית קשה לישראל יהיה להסביר לעולם מדוע היא פתחה במלחמה נרחבת נגד חיזבאללה, שבניגוד לחמאס לא תקף את ישראל בתחילת המלחמה. עם כל האיום שנשקף לישראל מחיזבאללה לא די בכך כדי להצדיק מלחמת מנע ישראלית.

גם כך ישראל סופגת ביקורת רבה בעולם על הלחימה בעזה, בעיקר בגלל האבידות והסבל של האוכלוסיה שם. אם גם בלבנון אוכלוסיה ערבית תספוג אבידות כבדות זה יעצים את הביקורת.

ישראל זקוקה בעיקר לתמיכת המערב בכלל וארצות הברית בפרט. אם תמיכה זו תיחלש, זה בהחלט ישפיע לרעה על ישראל, במישורים שונים. רק מבחינת צריכת תחמושת ישראל תלויה למדי בארצות הברית. מבחינה דיפלומטית ישראל תלויה בפטרון האמריקאי שלה, בוודאי באו"ם.

מלחמה נוספת בלבנון?

בישראל יש תמיכה נרחבת במלחמה בחמאס, לאור הזוועות של השביעי באוקטובר. יש גם נחישות למנוע אירוע נוראי נוסף מסוג זה, בגבול בלבנון. אבל מלחמה נגד חיזבאללה עשויה להיות יותר מדי בשביל רבים מהישראלים, ולו בשלב זה.

ישראלים רבים מתקשים עדיין לעכל מה שאירע בשביעי באוקטובר, ורבים מוטרדים מאד וחלק אף בסוג של הלם, ועוד לאור המשך הלחימה בעזה עם כל האבידות שם. גם אם המלחמה בעזה תדעך באופן מהותי ישראל זקוקה לזמן להתאושש. זה נכון בוודאי ללוחמים בעזה, שאחרי חודשים של לחימה, חייבים לנוח לפני שהם משוגרים למלחמה נוספת בלבנון.

לצה"ל יש כוחות אחרים שפרוסים מזה זמן ליד לבנון אבל עדיין יש צורך בכוחות שישנם בעזה, על הניסיון שצברו בלחימה, בעוד כוחות שפרוסים בגליל וברמת הגולן מאז תחילת המלחמה לא רכשו ניסיון דומה.

רבים מהם חסרי ניסיון קרבי היות וצה"ל לא נלחם על הקרקע באופן נרחב מזה שנים רבות. זה חשוב מאד כי החיזבאללה חזק יותר מהחמאס ויש להיערך כיאות למלחמה נגדו.

צה"ל יכול לתקוף בעיקר מהאוויר אבל ספק אם זה יסלק את החיזבאללה מהגבול. גם אם צה"ל יתקוף על הקרקע ויהדוף את החיזבאללה מה לאחר מכן? אי אפשר לסמוך על לבנון, האו"ם או כל גורם אחר שימנעו מחיזבאללה לחזור לגבול.

פירוז בלבנון לא יקרה. האם בתגובה ישראל תקים שוב רצועת בטחון בלבנון? מה שמעלה שוב את הזיכרון העגום מהלחימה המתמשכת והמתישה שם בשנות התשעים, ועתה החיזבאללה מיומן בהרבה בהשוואה לאז.

בכל מקרה, גם אם צה"ל יתפרס בדרום לבנון, חיזבאללה יוכל להמשיך להלום בעורף הישראלי מעומק לבנון, באמצעות רקטות, טילים וכטמ"מים.

לאור אילוצים אלו ואחרים על ישראל להמשיך להישען על הרתעה והכלה של החיזבאללה, ושימוש מוגבל בכוח, עם כל התסכול של כך. זה יעכב חזרת אזרחים לישובים ליד הגבול.

כפתרון ולו זמני להגנה עליהם אפשר לשקול להציב בהם כוח קבוע שיהיה חזק דייה להתמודד עם מתקפת פתע מלבנון, למנוע ממשפחות לגור סמוך מדי לגבול, למקש את הגבול ועוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית