צי הצללים ממשיך להוביל נפט איראני אסור  - באוצר האמריקאי מתקשים לעצור אותו

בשימוע טען האוצר האמריקאי שאינו מכיר מבטחים אמריקאים לצי הצללים של איראן. לעומת זאת, חברת מחקר פרטית טענה בעבר שהיא כן איתרה מבטחים כאלו

https://www.c-span.org/video/?532394-1/hearing-banking-sanctions-iran

שימוע בקונגרס האמריקאי מאתמול (ד) חשף את אוזלת היד של האוצר האמריקאי במלחמתו בצי הצללים שמוביל נפט איראני, למרות הסנקציות. צי הצללים - מכיוון שמדובר במכליות שפועלות בצללים, במרבית הפעמים ללא שידור מיקום ב-AIS וחלקן מבצעות טעינת נפט באמצע ים (אירוע המוגדר כ-STS). 

צי מכליות אלו מחליף דגלי לאום, פועל בניגוד להנחיות המקובלות בענף הספנות, כל זאת במטרה להתחמק מסנקציות בינלאומיות, אמריקאיות ואירופאיות. האינטרס? שכר גבוה. 

צי הצללים האיראני אינו חדש ומספר רב של כתבות אודותיו פורסמו בעבר. צי מכליות זה מאפשר לאיראן ערוץ של מטבע חוץ המחזיק את המשטר. הכסף משמש בין היתר לבניין הכוח של משמרות המהפכה, כולל טילים וגרעין. כמו גם, הכסף הזה מאפשר לאיראן לתמוך בקבוצות טרור במזרח התיכון, כולל חיזבאללה, חות׳ים וחמאס. 

בשימוע, שאל חבר הקונגרס זק נון את אליזבת רוזנברג מהאוצר האמריקאי האם היא מכירה חברות ספנות אמריקאיות הלוקחות חלק בצי הצללים? יותר מדויק, נון ציין שם של חברה אמריקאית, american Steamship Company. רוזנברג אמרה שהיא צריכה לבדוק. 

נון המשיך ושאל האם האוצר האמריקאי מכיר חברות המוכרות ביטוח ספנות למכליות בצי הצללים של איראן? רוזנברג ענתה שאיראן מספקת ביטוח למכליות הצי הזה. נון התעקש. רוזנברג אמרה שהיא לא מכירה אף חברת ביטוח אמריקאית המוכרת ביטוח לצי הצללים של איראן. 

חשוב לציין כי חברת מחקר בשם TankerTrackers, העוקבת אחרי הובלות נפט בעולם, טענה בעבר שיש לפחות חברת ביטוח אמריקאית אחת שמספקת ביטוח לצי הצללים של איראן. החברה סירבה למסור את שם החברה. 

בכתבה שפורסמה בניו יורק טיימס בנושא, טען סמיר מדני, מייסד שותף של TankerTrackers.com, כי המכליות הללו לא יכולות לפעול ללא כיסוי ביטוחי מערבי. בכתבה נטען כי חברות ביטוח ספנות אמריקאיות לוקחות חלק בכיסוי של מכליות בצי הצללים של איראן. 

כיצד ייתכן וחברת מחקר פרטית יודעת על מבטחים אמריקאים לצי הצללים של איראן והאוצר האמריקאי, המגובה בכל שירותי המודיעין האמריקאים, לא יודע? זו שאלה פתוחה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית