פרשנות | אי אפשר לפתור כל בעיה עם צה״ל - ישראל נדרשת לזרוע מדינית

עזה, יו״ש, חות׳ים, חיזבאללה, איראן - ישראל לא יכולה לפתור את בעיית כל הזירות הללו עם צה״ל | נדרשת קואליציה מדינית על מנת לספק פתרונות 

ברשתות החברתיות מופצת מפת העולם: בצבע ירוק פריסה ענקית חובקת עולם של המדינות הערביות-מוסלמיות, מאיראן ועד מרוקו, מצפון סוריה ועד דרום סודן.  

בצבע אדום במפה בקושי מבחינים בכתם זעיר אדום, מדינת ישראל. זו הפרופורציה הגיאוגרפית.  

הכתם הזעיר הזה אינו יכול לפתור לבדו את בעיות המזרח התיכון. נכון שישראל איננה לגמרי לבדה. היא מסתייעת בארה"ב מאז הקמתה, ובמידה פחותה בהרבה בידידים אחרים.

אך יום 7 באוקטובר חייב לסמן שינוי. העולם חייב להתגייס לפתרון הבעיות שיצר ארגון טרור אחד, חמאס, ביום המר והנמהר ההוא.

שיקום עזה

יש תקווה שצה"ל יחסל את האיום החמאסי על דרום המדינה. אחרי כן, את השלבים המיידיים הבאים לא תוכל ישראל לפתור בכוחות עצמה. לא הסכם או הסדר כלשהו בעזה ולא שיקום הערים עזה, חאן יונס, רפיח ומחנות הפליטים ברחבי הרצועה. 

ישראל לא תוכל, והיא אינה חייבת, לפתור בכוחות עצמה את בעיית החות'ים, שבינתיים נראה שהעולם מתייחס אליה לא ברצינות הראויה. הולך ומסתבכים ביטחון הסחר הבינלאומי, חופש השיט והספנות ותנועת הנפט, הגז ומכולות.

למה שהחות'ים עושים כעת יהיו השלכות פיננסיות ומסחריות מרחיקות לכת מסין ועד ארה"ב, היבואניות והיצואניות הענקיות שמשיטות במים האלו את סחורותיהן בין קצווי העולם.

הצי ה-5 של ארה"ב, כוח צבאי רב-עוצמה, נמצא בסביבה, אך מעורבותו מינימלית, כיוון שמפקדיו לא קיבלו פקודות אחרות. הצי האמריקני יכול לנטרל בקלות את יכולות השיגור של החות'ים ללא מגפיים על הקרקע.  

חיזבאללה

אך תסתיים המלחמה ברצועת עזה יינשאו העיניים צפונה, אל לבנון וחיזבאללה. האיום שם גדול מזה שבעזה, הסכנות והסיכונים לישראל רבים יותר. לחימה בלבנון תהיה קשה, והעורף הישראלי עלול להיפגע קשות מאלפי הקנים של חיזבאללה. זו החזית השנייה של ארגוני טרור שמאיימת על ישראל – חמאס מדרום, חיזבאללה מצפון.

יש הבדל בין עזה-חמאס לבין לבנון-חיזבאללה. ברצועת עזה אין מדינה. לבנון היא מדינה עם צבא ושלטון אזרחי, וישראל, בצדק, רואה במדינת לבנון אחראית לנעשה בשטחה, שבה פועל ארגון טרור כמעט-צבא, ללא הפרעה מצד השלטון המרכזי בביירות.

איומים קשים משמיעים מנהיגים בישראל נגד לבנון וחיזבאללה, בנוסח השטחת דאחייה והחזרת לבנון לתקופת האבן. ביטויים יהירים, אך איומי ישראל הם אמיתיים. 

למנוע לחימה בלבנון לא תוכל ישראל לבדה. כדי להשיג נסיגה של חיזבאללה לליטני ויצירת חגורת ביטחון לאורך הגבול, בצד הלבנוני, כמו גם רצועת ביטחון מול חמאס בעזה, דרושה מעורבות בינלאומית.

בנושא לבנון יש תפקיד מיוחד לצרפת נוכח מסורת הקשרים הוותיקים בין ביירות לפריס. הנשיא עמנואל מקרון לבטח בקי בנושא. 

יהודה ושומרון

גם פתרון ביו"ש ידרוש ביום מן הימים מעורבות בינלאומית. כשהנשיא ביידן מדבר על פתרון שתי מדינות הוא יודע שפתרון כזה היום רחוק כרחוק מזרח ממערב, נוכח המצב בשטח והמבנה הפוליטי בישראל.

אולי לכך התכוון ביידן כשאמר השבוע שעל נתניהו להחליף את הרכב ממשלתו. פתרון בעיית השטחים הוא חזון רחוק, אך כשיבוא יומו ידרוש אף הוא מעורבות של גורמים בינלאומיים.   

נראה שהמפה הפוליטית הנוכחית במזה"ת ויחסי הכוחות בין ישראל לעולם הערבי מתאימים למעורבות בינלאומית. אנו כתם אדום קטן על המפה, אך בעל השפעה וכוח צבאי. שלום עם שתי מדינות ערביות, מצרים וירדן.

הסכמי אברהם חתומים. אישים קטאריים מגיעים לארץ במטוסי מנהלים באופן חופשי. מטוסי נוסעים ישראליים נושאי דגל כחול-לבן טסים בחופשיות מעל סעודיה בדרכם למזרח הרחוק.

ישראלים נוסעים לסופי שבוע ולקניות בערי איחוד האמירויות חופשי-חופשי. קטאר ממלאת תפקיד מרכזי בתיווך וביצירת מתווים לשחרור החטופים וראש המוסד ואנשיו כמעט תושבי קבע בקטאר. 

יש תשתית לקואליציה בינלאומית, או ליצירת כמה וכמה הרכבי קואליציות בינלאומיות לפתרונות מרכיבי הסכסוך במזה"ת. קואליציות לפתרון סכסוכים בינלאומיים אינן חידוש. נגד גרמניה הנאצית לחמו שכם אל שכם צבאות ארה"ב, בריטניה, צרפת, ברית המועצות, פולין, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד.

קואליציות

במלחמת העולם הראשונה היה הרכב מצומצם יותר. במלחמת קוריאה נתמכה קוריאה הדרומית על ידי ארה"ב וכוחות או"ם. ארה"ב הפעילה קואליציה מוצלחת למלחמה נגד דאעש.

קואליציות כאלו דומות למלחמות בני אור בבני חושך. מדינות דמוקרטיות, מערביות, נגד משטרים דיקטטוריים ו/או ארגוני טרור רצחניים. בזירה הבינלאומית כיום תיאלץ מדינת ישראל לנצל קואליציות של בעלות ברית נגד צירי רשע.

אין לצפות לסיוע מרוסיה של פוטין. אין לצפות לעזרה מסין, והאו"ם בהרכב מועצת הביטחון והעצרת הכללית שלו לא יושיע.

כאן נדרשות חשיבה ויוזמה מדינית ישראלית נמרצות. לא יקומו הרכבים של מדינות ידידותיות ותומכות אם ישראל לא תדאג להקימן ולגייסן. להעמיד אותן בפני המצב הבלתי נסבל שמדינת ישראל מאויימת בחמש חזיתות מול שני ארגוני טרור, מול איראן ושלוחותיה ומול חות'ים בתימן. להציג ללא חשש את זוועות 7 באוקטובר. 

לא יהיו רצועות ביטחון בגבול לבנון וברצועת עזה ללא שיתוף עם גורמים בינלאומיים שמחוץ לאזור. כפי שישראל נעזרת בגורמי תיווך בקטאר ובמצרים כדי ליצור מתווים להחזרת חטופים, ובעתיד לשיקום של מה שיישאר מערי הרצועה. 

אילו היה לישראל שר חוץ הוא היה מקים היום צוותים של טובי הדיפלומטים, המומחים והמסבירים ומשגר אותם לעולם, לחרוש בירה אחר בירה כדי לתאר את מה שקורה כאן מאז 7 באוקטובר.

אילולי עסק ראש הממשלה בפוליטיקת פנים, היה מניח לצה"ל לנהל את המלחמה היום וחושב על מחר. נפגש עם נשיאי ארה"ב וצרפת וראש ממשלת בריטניה וקנצלר גרמניה וראשי ממשלות אירופה ומנהיגים במזרח הרחוק, בסקנדינביה ובאמריקה הדרומית כדי ליצור חזיתות ושותפויות בינלאומיות מול איראן, רוסיה וסין.  

העולם קטן, מרחקים גיאוגרפיים היום חסרי משמעות. מדינות מקיימות שת"פים בתחומים רבים. ישראל חזקה אך קטנה מכדי להתמודד עם שפע של אויבים ועוינים.

הלוואי וישראל היתה חזקה ואמיצה בזירה המדינית העולמית כפי שהיא חזקה ביכולת הצבאית. צריך לעבוד קשה כדי לרכוש הרבה חברים. כך זה גם בזירה הבין-מדינתית. כדי לשווע לימים טובים יותר במזרח התיכון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית