שגריר אוקראינה בישראל: ״ישראל הבטיחה לנו מערכות התראה - וטרם סיפקה כאלו״

"צבא אוקראינה שחרר שטחים שכבשו הרוסים, בעיקר בדרום מזרח המדינה. אבל עדיין הצבא הרוסי שולט ב-20 אחוזים משטח המדינה״, מוסיף השגריר בראיון לישראל דיפנס

https://www.president.gov.ua/en/photos

"אויבינו מבצעים את אותם מעשי זוועה באוקראינה ובישראל. מה שקרה לישראל ב-7 באוקטובר הוא נורא ואיום. ביקרתי בקיבוץ ניר עוז, שוחחתי עם תושבים, והבנתי את חומרת המעשים", אומר שגריר אוקראינה בישראל איבגן קורניצ'וק, אחרי ביקורו בניר עוז.

בשיחה מיוחדת עם ישראל דפנס מבקש השגריר האוקראיני להשוות בין שתי המלחמות שבהן נתונות עתה שתי המדינות:  "אתם במלחמה, ואנחנו כבר 20 חודשים במלחמה נגד מדינת טרור. אנו יכולים להבין היטב את סבלם של תושבי ניר עוז וישובים אחרים שנפגעו כה קשות מידי חמאס, שהוא ארגון טרור".

לשגרירות אוקראינה בישראל יש מרכז תרבות בצפון תל אביב, לא הרחק מבניין השגרירות. ב-8 באוקטובר עמדה להיחנך תערוכת אמנות, והאירוע נדחה כמובן. השגריר קורניצ'וק מציג את יצירות האמנות שמוצגות במרכז התרבות, יצירות של אמנים אוקראינים, יהודים ולא יהודים. ציורי דיוקן של הסופר ש"י עגנון, של יוסף טרומפלדור, של רבנים ושל אנשי רוח יהודים באוקראינה. אמן יהודי שעלה מאוקראינה צייר על בד גדול את זוועות המלחמה.

נוכח ההתמקדות במלחמה בעזה היו חששות שהדבר עלול לפגוע בסיוע שמעניקות מדינות המערב לאוקראינה, וארה"ב בראשן. אולם השגריר אינו סבור שיחולו שינויים רציניים בכמויות הסיוע הצבאי לארצו.

הנשיא ביידן נלחם בטרור, והוא מציע חבילת סיוע צבאי גדולה לאוקראינה ולישראל, אבל מביע חששות מסין ומהמצב בטייוואן. אלא שטייוואן היא איום פוטנציאלי, בעוד שהאיומים נגד אוקראינה וישראל הם איומים אמיתיים, אומר השגריר קורניצ'וק.  

בקייב עדיין קיימת אי שביעות רצון מיחסה של ממשלת ישראל לאוקראינה מאז הפלישה הרוסית, והשגריר קורניצ'וק מבטא רגשות שלו: "העם בישראל בהחלט הראה עניין ואהדה לעם האוקראיני במלחמתו. אולם ממשלת ישראל לדעתנו יותר מידי זהירה בתגובותיה.

״קיבלנו מממשלת ישראל סיוע הומניטרי, סיוע רפואי, כמה אלפי קסדות. הבטיחו לנו מערכות התראה, אך הן עדיין לא סופקו לנו. מה שחסר לאוקראינה יותר מכל הן מערכות הגנה אווירית". 

השגריר מייחס חשיבות רבה לשת"פ ההולך ומתהדק בין רוסיה לבין איראן, "שתיהן מדיניות טרור", לדבריו. "אתם ואנחנו מאויימים על ידי טילים וכטמ"מים תוצרת איראן, אנחנו מירי של הרוסים ואתם משיגורים של ארגוני הטרור. בהשלכות השת"פ בין רוסיה לאיראן יש עניין משותף מלא לאוקראינה ולישראל".

מה המצב הצבאי כיום באוקראינה
"צבא אוקראינה שחרר שטחים שכבשו הרוסים, בעיקר בדרום מזרח המדינה. אבל עדיין הצבא הרוסי שולט ב-20 אחוזים משטח המדינה, ואנו רוצים וחייבים לקחת מהם את 20 האחוזים האלו. הנשיא זלנסקי הודה שבמתקפת הקיץ לא הישגנו את כל המשימות. רכשנו ניסיון רב בקרבות נגד הצבא הרוסי, אך צריך תכנון קפדני להמשך מתקפות הנגד, ולאגור יכולות. 

"חסרה לנו יכולת אווירית, ומטוסי קרב F-16 עדיין לא אצלנו, וגם לא מסוקים. בלי אלו לא נוכל להצליח לגבור על הצבא הרוסי, וגם הם למדו לקחים. הרוסים ממשיכים בהפצצות קשות ביותר ללא אבחנה. יש רובעים שהם הרוסים לחלוטין בערים הגדולות, ויש עיירות רבות שהן חרבות. העולם אולי לא מבין שפוטין רוצה אימפריה, שואף לשלוט במרכז אירופה. פוטין סבור במוחו הקודח שהוא נלחם באוקראינה נגד נאט"ו ונגד ארה"ב".

השגריר קורניצ'וק מדגיש כי הלחימה קשה כיום בעיקר באזורי מזרח אוקראינה ובדרום מזרח. במערב המדינה ובקייב הבירה המצב מעט טוב יותר, החיים נורמליים פחות או יותר, אם כי המוני גברים מגוייסים כבר שנתיים. "אנו נלחמים בשטחים שלנו, של מולדתנו, בעוד שהרוסים נלחמים מחוץ לארצם, זה ההבדל".

לפני הפלישה הרוסית מנתה אוכלוסיית אוקראינה 45 מיליון. היום כ-35 מיליון. המוני פליטים נמצאים מחוץ למדינה, פזורים בעיקר במדינות שכנות באירופה. לדברי השגריר, עלו לישראל מאוקראינה משנות ה-70 וה-80 כחצי מיליון יהודים, ו -13 אלף עלו לישראל מאז פרצה המלחמה באוקראינה.

השגריר קורניצ'וק נדרש לעניין הילדים שחטפו אנשי חמאס. הוא מספר כי באוקראינה נחטפו יותר מ-30 אלף ילדים על ידי הרוסים. הקימו ברוסיה מחנות חינוך לילדים האלו, משכיחים מהם את השפה האוקראינית, מקבלים חינוך רוסי בלבד, כשהמטרה היא להשכיח מהם כל זיכרונות וזיקה לזהותם האוקראינית, כדי להפכם לרוסים לכל דבר.

כוונת הרוסים והמשמעות היא מחיקת הזהות האוקראינית אצל הילדים החטופים האלו מגיל צעיר. רוסיפיקציה להמוני ילדים, ילדות ובני נוער. 

השגריר מספר מקרה של נער בן 16 מהעיר מריופול שנחטף לרוסיה. הוריו נהרגו במריופול. כשמלאו לו 18 שנה הוא קיבל זימון להתגייס לצבא הרוסי כדי להילחם באוקראינה. "במקרה ספציפי זה הצלחנו להוציא את הבחור מרוסיה, והוא נמצא שוב באוקראינה. במלחמה שלכם חמאס חטף תינוקות וילדים. יש דמיון למה שקרה אצלכם ואצלנו. שני העמים נלחמים נגד העוול והרוע". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית