פרשנות | הנצחון של ישראל ברצועת עזה יהיה מוגבל

חמאס רגיל לספוג מהלומות מישראל, ולשרוד. כעת הוא יספוג את המהלומה הכבדה בתולדותיו אבל עדיין ימשיך להתקיים

על ישראל להנחיל מהלומה חזקה על חמאס. בישראל זקוקים לנצחון מבחינה צבאית, מדינית ואף כלכלית (לשחרר את המילואים הביתה ולהחזיר את המשק לשיגרה).

מעבר לכך יש רצון עז בנצחון לאור הזוועות שבתחילת המלחמה ועל מנת להעניש את האויב באופן חסר תקדים. יש תקווה לנצחון גמור אבל זה מוגזם. עם כל הצורך לחתור להישג מירבי אסור לישראל להשלות את עצמה. רצוי מאד להפנים כבר כעת כי נצחון יהיה מוגבל, במידה וזו אחרת.

חמאס ימשיך להתקיים

חמאס רגיל לספוג מהלומות מישראל, ולשרוד. כעת הוא יספוג את המהלומה הכבדה בתולדותיו אבל עדיין ימשיך להתקיים. מבחינת חמאס זה מאבק התשה ארוך בו הם יחטפו קשות, כי הם מודעים שישראל חזקה יותר, אבל בסוף הם מאמינים, תרתי משמע, שהם ינצחו. קשה מאד להביס כליל אויב כזה, ניתן רק להחלישו ולהכילו כמה שיותר.

עם כל המכה שיספוג חמאס זהו אינו צבא שאפשר למוטט אותו. אמנם ניתן לחסל את משטר חמאס ברצועת עזה אבל התנועה תמשיך לפעול במחתרת, כמו בעבר. כמו כן מלבד הרצועה יש לחמאס עוד מרכזי כובד, ביהודה ושומרון, וגם הרחק מישראל במדינות שמסייעות לו כמו איראן, תורכיה, קטאר, לבנון ועוד.

יש לחמאס גם אוהדים שונים ברחבי העולם. מעבר לכך חמאס היא במהותה תנועה לאומנית – דתית קנאית ונחושה, קשוחה ומחושלת.

למרות שחמאס נוסדה רק בשלהי שנות ה- 80 היא נטועה היטב בעם הפלסטינאי, בגלל שילוב של אידאולוגיה, סיוע כלכלי וחברתי שלה לציבור והמחדלים של יריביה בעם הפלסטינאי ובראשם אש"ף, שאפשרו לחמאס לצמוח כאלטרנטיבה להנהגה הפלסטינאית המסורתית. כל זה לא ישתנה ולמעשה העימות עשוי להעצים את מעמד חמאס גם ולמרות כל מה שספג ויספוג.

בהדרגה ישראל עשויה לחסל חלק מצמרת החמאס אבל יש להנהגה זו מחליפים. ישראל חיסלה ב- 2004, בתוך כמה שבועות, את מייסד החמאס ואז את מחליפו, ובהמשך היו עוד חיסולים בצמרת של החמאס, כמו ב- 2012. למרות זאת הארגון שרד וכך צפוי להיות גם הפעם.

בדרג הצבאי חיסול מפקדים מנוסים של החמאס יכביד עליו אבל כמו בדרג הפוליטי קשה לדעת אם המחליפים שלהם יהיו עוינים יותר כלפי ישראל ומוכשרים יותר מקודמיהם לאחר שיתחשלו וילמדו את לקחי המערכה הנוכחית.

חמאס הוא ארגון לומד. יש כ- 30 אלף איש בזרוע הצבאית של חמאס. ישראל עשויה לקטול רבים מהם אבל עדין ישארו אלפי חמושים. ספק אם רובם יסכימו לעזוב את הרצועה ויהיה צורך ללכוד או לחסל אותם, מה שייקח זמן רב ויהיה כרוך במחיר.

כוח אדם חדש לחמאס

ברצועת עזה יש אוכלוסיה צעירה גדולה מאד. ניתן יהיה לגייס מתוכה כוח אדם חדש לחמאס. חלק יצטרפו בגלל הקושי למצוא עבודה. החמאס, הודות למימון איראני, יוכל להבטיח להם פרנסה, תמורת נאמנות ושירות.

אלפים אחרים עוברים מילדותם חינוך אידאולוגי שנועד ליצור אנשי חמאס ממושמעים. אחרים יצטרפו בגלל זעם ושאיפה לנקום, בעיקר לאחר שיאבדו בני משפחה וחברים במלחמה הנוכחית בעזה. יש לזכור כי החמאס אינו מדינה וצבא לכל דבר בו כולם עוברים תהליך הכשרה ארוך ומסודר. עם חלק מהמתגייסים החדשים די בכמה שבועות של אימון מאולתר בנשק וציוד, כדי שיוכלו להחליף את אלו שנהרגו.

ישראל לא רוצה בהרס שיטתי של כל רצועת עזה. שני מליון פלסטינאים גרים שם. רבים כבר כעת חסרי בית ועוד רבים יצטרפו אליהם בהמשך. מצרים לא תיתן להם לעבור לשטחה. חלקם ינסו להימלט דרך הים אבל כמעט כולם יוסיפו להיות לכודים ברצועת עזה, ויגורו בתנאים עלובים באוהלים, והחורף מתקרב.

בישראל לרבים מאד אין חמלה כלפי הפלסטינאים ברצועת עזה, עם כל זה שרבים שם אינם תומכי חמאס. אבל אם מאות אלפי פלסטינאים שם יתקשו לשרוד זה לא יהיה רק בעיה שלהם, אלא גם של ישראל, כולל בגלל ההשלכות הבעיתיות מאד של הרס כזה כמו בביקורת הנוקבת שתספוג ישראל בעולם, שאת ניצניה רואים כעת.

בשורה התחתונה, על חמאס לספוג מהלומה כבדה ואף חסרת תקדים. חמאס עשוי לאבד את השליטה ברצועת עזה אבל לאור אופי הארגון הזה, יכולתו להשתקם וההשלכות השליליות של העימות לגבי ישראל זה יהיה מבחינתה נצחון חלקי ומוגבל, עם חסרונות מהותיים. יתכן ואין מנוס מכך אבל על ישראל לגבש אסטרטגיה שתיתן את המענה הטוב ביותר לסיטואציה עגומה ומורכבת זו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית