פרשנות | נושאות המטוסים האמריקאיות לא מגיעות בחינם

מלחמת חרבות הברזל היא מלחמת צירים וישראל בציר האמריקאי-מערבי. המשמעות: ישראל תהיה חייבת להתיישר עם הערכים, המוסר, הכלכלה והתרבות של הבית הלבן ואירופה. נכון, אנחנו כבר עמוק בתוך תהליך האמריקנזציה המשפיע עלינו מזה עשרות שנים, אך גילויי הלאומנות שהתחזקו לאחרונה, יצטרכו להתמתן. ההישרדות של ישראל תלויה בקואליציה מערבית.

בדומה למלחמות העולם של המאה ה-21, מדובר בציר (או גוש) המתנגד לעולם המערבי מול ציר העולם המערבי. אמנם לא מדובר במלחמת עולם כפי שהכרנו בעבר, אך כן יש מאפיינים דומים. מדובר במלחמה על ערכים, מוסר, תרבות וכלכלה. במלחמה זו, כל ציר מנסה להשיג כמה שיותר השפעה בעולם. 

במקרה של מלחמת חרבות הברזל, בציר הרשע נוכחות איראן, רוסיה, סין, חמאס, חיזבאללה, החותים ועוד כל מיני פרוקסים למיניהם במזרח התיכון או אפריקה. אלו רוצות להחיל על העולם סט ערכים, מוסר, תרבות וכלכלה שונים מאלו המאפיינים את מרביתו היום, תחת שלטון אמריקאי. 

קודם כל חשש לציר

במטריצת הצירים הזו, ישראל נמצאת בציר בהובלת ארה״ב והעולם המערבי. נושאות המטוסים, ספינות המלחמה האחרות, מפציצים אסטרטגיים, לא סתם הגיעו לאזורנו החל מה7.10 - יום הטבח בעוטף עזה. נכון, בסט הערכים של העולם המערבי טבח באזרחים חפים מפשע נחשב למעשה לא מוסרי ואסור. אך זו אינה הסיבה היחידה. גם לא ההישרדות של ישראל. 

הסיבה שארה״ב, בריטניה, צרפת, גרמניה ואחרות שלחו הנה כוחות צבא ומגבות את ישראל גם מדינית בזירה הגיאופוליטית, נובעת מכך שמתקפת חמאס נגד ישראל, יחד עם הפלישה הרוסית לאוקראינה והאיום לאירופה הנובע מכך - יחד, אלו אירועים המייצרים מאסה קריטית המאיימת על ציר הטוב. על העולם המערבי. 

הגיבוי שמעניקות רוסיה, סין ואיראן לחמאס, לא נובע מדאגה לפלסטינים. הוא נובע מניצול הזדמנות. ישראל הראתה חולשה צבאית מול חמאס ונוצרה חולשה בציר הטוב שאפשר לנצל. כמו שקלאוזוביץ׳, המצביא ההיסטורי של נפוליאון טען, אם אתה מזהה חולשה בגדר, רכז כוחות במהירות כדי לערער את האויב. בבית הלבן הבינו את זה כבר בבוקרו של יום שבת ה7.10 ויצאו בהצהרה מרתיעה לציר הרשע, כולל הסטת כוחות לכיוון ישראל. 

המשמעות עבור ישראל היא שמלחמת חרבות הברזל היא לא ״עוד מלחמה״ אזורית שצה״ל מסוגל להתמודד עימה לבד. הוא לא. זו מלחמה שפותחת עידן נוסף של מלחמות צירים. ישראל היא חלק מציר העולם המערבי. נושאות המטוסים האמריקאיות לא מגיעות בחינם. ישראל תצטרך להתיישר עם סט הערכים, התרבות והאינטרסים של העולם המערבי, על מנת לשרוד מלחמות גם בעתיד. 

המיתוג של חמאס כדאעש, עוזר לציר הטוב לגבש קואליציה צבאית ומדינית, כפי שארע בשנים האחרונות בעירק וסוריה. עד היום ישנם כוחות קואליציה הנלחמים בדאעש במזרח התיכון. מדינות ציר הטוב בהובלת ארה״ב, לא יכולות להתנגד למלחמה בחמאס ולהמשיך להלחם בדאעש, אם שני הארגונים יושבים על אותו סרגל איום. 

מה יהיה בשוך המלחמה בעזה? 

המהלך האמריקאי לעיבוי כוחות במזרח התיכון, על מנת להחזיר השפעה לאחר שנים של דעיכה מאז היציאה מעירק ואפגניסטן, מטרתו להמשיך. הרפובליקאים, היסטורית, רוצים לדאוג לרפובליקה האמריקאית על חשבון ״בזבוז״ כספים בחו״ל. החזקת כוחות גדולים במזרח התיכון עולה כסף ונראה כי לפחות עד סוף כהונתו הנוכחית של ביידן, נובמבר 2024, צפויה להשאר באזור נוכחות גדולה ומרתיעה של כוחות מערביים. 

בזירה המדינית של המזרח התיכון, יהיה לחץ , שכבר התחיל, להעביר את השליטה בעזה לרשות הפלסטינית. האמריקאים כבר הצהירו שהם רוצים להאיץ את פתרון שתי המדינות. יש להם את הגיבוי של סעודיה ואת ההסכם ישראל-סעודיה כגזר לשלטון בירושלים, שיצטרך לעשות ויתורים טריטוריאלים ביו״ש. בגדול, ריכוז האוכלוסיה בגושי התיישבות, בלי מאחזים ושיטור הדוק יותר על אלימות מתנחלים. נושאות המטוסים האמריקאיות לא מגיעות בחינם. 

בהיבט צבאי, ישראל תצטרך לבצע תחקור מהיר של התהליכים במערכת הביטחון שהובילו לכשלים, ולתקן אותם במיידי. אלו יכללו גם החלטות קשות של פיטורי בכירים, שינויים מבניים בגופים ביטחוניים, שינויי הקצאת משאבים ובינוי מחדש של גבול עזה ולבנון. 

בהיבט הזירה הפוליטית, נתניהו צפוי להמשיך לכהן. הוא לא מתכוון להתפטר ואין רוב בכנסת לאי אמון. כולם נצמדים לכסא. עם זאת, נתניהו צפוי לשני לחצים כבדים מנוגדים. הלחץ מארה״ב ואירופה לקדם מו״מ על הסדר קבע עם הפלסטינים בעזה ויו״ש. הבית הלבן כבר מפזר הצהרות כאלו. בכיוון הנגדי, חלק גדול ממצביעי הקואליציה הולכים לכיוון לאומני של סיפוח שטחים והרעת התנאים של הפלסטינים וערביי ישראל. 

איך נתניהו יאזן בין שני הלחצים המנוגדים הללו, אתגר. האמריקאים, כך נראה, לא מתכוונים לעבור לסדר היום לאחר הטבח בעוטף עזה. מחד הם תומכים בישראל ללא סייגים. מטוסי תובלה אמריקאים לא מפסיקים לנחות בישראל כבר שלושה שבועות עם חימוש מסוגים שונים. במקביל, האמריקאים מגבשים הסכמות ליום שאחרי, עם מצרים, ירדן ומדינות המפרץ. 

לבית הלבן ברור שישראל לא יכולה לשלוט בעזה וטרנספר לא בא בחשבון. לכן מישהו יצטרך לשלוט בעזה וההעדפה בבית הלבן, בריאד, בקהיר ובעמאן, היא שזו תהיה הרשות הפלסטינית. כל עוד נתניהו בשלטון, הוא ינסה להתחמק כמה שניתן עד הבחירות בארה״ב, עם משאלת לב שביידן יזוז ויעלה טראמפ או רפובליקאי אחר. אם זה יקרה, יהיה אפשר לחזור לשיטת הפרד ומשול בין עזה ויו״ש. אם ביידן יבחר שנית, אנחנו כנראה בדרך למדינה פלסטינית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית