פרשנות | תבניות היסטוריות לא רלוונטיות

לפנינו דרך ארוכה עד לסיום המערכה. נפגוש אירועים שטרם הכרנו בתחומים השונים ועל כן יש לבצע חשיבה שאינה מבוססת על ניסיון העבר

מלחמת "חרבות ברזל" הביאה עלינו תרחישי קיצון שהיו כל כך קיצוניים, שההערכות כלל הגופים הייתה לא מספקת בלשון המעטה. 

החל ממתקפת הפתע שבה קרסו כלל מערכות ההגנה והביאו לטבח של 1400 אזרחים ואנשי בטחון ו 240 חטופים, מספרים לא נתפסים ופעילות טרור בלתי נתפסת.

מענה הבודדים, החל מכיתות הכוננות, השוטרים ואזרחים יצרו תמונת מצב מקלה על כולנו. הרי אם היינו פועלים בהתאם למצב בשטח, היינו מוצאים את עצמנו עם חבורת דאע"ש-חמאס ביישובי המרכז.

המלחמה מגיעה אחרי 40 שבועות של מחאות שגם שם ראינו תופעות שלא הכרנו בעבר.

תגובות מדינה עובדות בתבניות היסטוריות הכוונה שבעולם תרחשי הייחוס אנחנו בד"כ משווים לאירועים הסטורים ופועלים על פיהן בכלל התחומים החל מכלכלה ביטחון חברה פולטיקה ועוד. 

נראה שהמערכה הנוכחית הביאה לפתחנו תבניות היסטוריות לא מוכרות, מכאן שעל מקבלי ההחלטות לחשוב מחוץ לקופסא. אף הערכת מצב הנוגעת למצבנו ראוי שתבחן בשיטות ישנות ויש לעבור להערכות כאוס.

זאת שעה היסטורית למדינת ישראל המחייבת ראייה אסטרטגית מרחיקת לכת. כניסת החותים מתימן למערכה היא דוגמא לכך.

מדינת ישראל נכון לכתיבת שורות אלה טרם הכריזה עליהם כארגון טרור. מכאן שמשק כנפי הפרפר בתימן משפיע על מדינת ישראל וראוי בתחום זה לתת מענה באמצעות צה"ל ואף סיוע מארה"ב.

הממד החברתי 
חוסר היכולת של מדינת להתמודד עם המצב הנוכחי ברמה החברתית, נובע מגורמים רבים. כולל הפרטה שעיקרה את משרדי הממשלה מיכולת תפעולית בסיסית וראויה. מהכרותי עם תחומי הביטחון, אין מענה בדמות תכנית חירום שבה מדינת ישראל נערכה ל-7 באוקטובר.

לפנינו דרך ארוכה עד לסיום המערכה. נפגוש אירועים שטרם הכרנו בתחומים השונים ועל כן יש לבצע חשיבה שמוחקת את כל מה שהכרנו ופועלת בתחומי הלא מוכר. מתן מענה צריך להיות בהתאם. 


ניצב משנה בדימוס, אילן מור ומפקד משטרת התנועה לשעבר | כיום מנכ״ל קונסלטיקה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית