״אין חכם כבעל ניסיון״

תא"ל (מיל') אלי יפה, אל"מ (מיל') יורם אורון ואנוכי התגייסנו ויצאנו לשטח לשתף את החיילים בניסיון המבצעי שלנו 

את הפתגם 'אין חכם כבעל ניסיון' אף פעם לא אהבתי. החכם האמיתי הוא זה שלומד מניסיונם של אחרים. עם התובנה הזאת חזרנו לשירות מילואים פעיל עם למעלה ממאה שנות ניסיון מבצעי מצטבר במלחמות ישראל. תא"ל (מיל') אלי יפה, יוזם הרעיון, אל"מ (מיל') יורם אורון ואנוכי תודרכנו קצרות במפקדות ומיד שמנו פעמינו ליחידות  הפרוסות במרחבי הלחימה.

בשטח, אצל הלוחמים, אנחנו יודעים (מניסיון..) מתקיימת המציאות המעשית ולא במצגות ובמסכי המרצדים. זיהינו אצל הלוחמים צמא לקבל את ההנחיות והעצות המעשיות מהוותיקים שכבר עברו את זה יותר מפעם אחת. 

הלוחמים חיפשנו את הגושפנקא, החותמת הרשמית, שהם בכיוון הנכון. ביקור יסודי של כמה שעות בכל יחידה מבצעית עם הערות, הארות והנחיות לביצוע עושים את העבודה.

הלוחמים מודעים לגודל השעה ומפנימים אותה. הם נכונים לכל הקרבה, בין אם זה העורף, המשפחה, העבודה, הלימודים ועד להקרבה פיסית. הם עזבו את הנוחות הממכרת של הבית לחיי שטח מתישים. הם מתבדחים ודנים כיצד יאלתרו את החנוכייה בחג הבא עלינו לטובה אחרי שגדלו על סיפורי הסוכות המאולתרות של מלחמת יום הכיפורים.

הלוחמים מנצלים כל רגע להגביר את המוכנות המבצעית. כל יום שעובר המוכנות שלהם, של כלי הלחימה שלהם משודרגים בתרגולים ובפעילות סיזיפית שחוזרת על עצמה עד לביצוע מושלם. הם מקבלים מאיתנו טיפים מעשיים למוכנות מבצעית ומתפלאים איך לא חשבו על זה קודם לכן ולמה זה לא נמצא בספרי תורת הלחימה.

הלוחמים נערכים לכל סוגי האיומים ונותנים להם מענה, אפילו לכאלו שנשמעו דמיוניים לפני השביעי באוקטובר. המונח השגור 'צוללות בוואדי' הוא כבר לא בדיחה. ואנחנו, הקשישים, יודעים שבירור מוקדם של כל סיטואציה וכיצד יש להגיב אליה ולתרגל אותה היא החומה הבצורה כנגד כל פחד עמום. 

לוחמי המילואים עזבו משפחות. "כיצד אתם מסתדרים?" אנחנו שואלים. "משתדלים לא להפריע לאשה הלביאה עם הילדים" הם עונים. העצמאיים חוששים בעיקר לאובדן לקוחות מתוך תקווה והבנה שפיצוי כספי מסוים הם יקבלו מהמדינה. הסטודנטים רגועים, דחו את פתיחת שנת הלימודים.

התמיכה של העורף חשובה ללוחמים. אנחנו מרגיעים. העורף מגויס כולו ורוח ההתנדבות מרקיעה שחקים. כל אחד מנסה לתרום כמידת יכולתו והבנתו וכשהם רואים שלושה לבני שיער בעשור השביעי שעדיין בעניינים, הם מקבלים את החותמת שאכן זה כך.

לפעמים, גם קלישאות חבוטות יכולות להיות לעיתים נכונות ואפשר לומר שבאנו לחזק ויצאנו מחוזקים. מצאנו את לוחמי דור הטיק טוק מוכנים ונכונים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית