פרשנות | שחרור אסירים בטחוניים - ניצחון פירוס לחמאס

לחמאס והג'יהאד האיסלמי זה יהיה הישג אדיר. עם זאת, אולי גם סוג של נצחון פירוס

מלחמת חרבות הברזל תהיה בעלת השלכות מהותיות. אחת מהן תהיה קרוב לוודאי שחרור מאסיבי ואולי אף של כל האסירים הבטחוניים בישראל. בעבר הוחזרו חיילים ישראלים שנשבו, תמורת מאות רבות של מחבלים, למשל היחס היה ב-1983 6: 4,563. ב-1985 3: 1,150. 

ב- 2011 גלעד שליט הוחזר תמורת כאלף מחבלים. בידי החמאס והג'יהאד האיסלמי יש כעת כ- 200 ישראלים. כמה מהם שוחררו ויתכן שבהמשך ישוחררו עוד ובעיקר אנשים מבוגרים מאד, חולים, נשים, ילדים ובעלי אזרחות זרה. 

גם אם ישארו ברצועת עזה רק כמה עשרות ישראלים, וכולם יהיו חיילים, ברור שיהיה לחץ ציבורי כבד בישראל לשחררם בהקדם האפשרי, גם אם המחיר של זה יהיה קשה מנשוא. 

יש כ- 5,500 מחבלים כלואים בישראל, כאלף מהם שפוטים לתקופות ממושכות כמאסר עולם. 

לעיסקה כזו יהיו השלכות מהותיות. לישראל תהיה זו מכה קשה והשפלה. כמו לאחר עיסקות קודמות חלק ואף רבים ממי שישוחררו יחזרו לפעילות גרילה וטרור, מתוך שאיפת נקם, אידאולוגיה, כסף וכדומה. 

לחמאס והג'יהאד האיסלמי זה יהיה הישג אדיר אבל אולי גם סוג של נצחון פירוס. בקרב מי שישוחררו יהיו מי שיפרשו אבל אחרים ירצו לקבל מעמד וקידום בתוך החמאס והג'יהאד האיסלמי, על חשבון מי שכבר נמצא שם. 

יתר על כן רבים מהאסירים אינם אנשי חמאס וג'יהאד איסלמי. ביניהם מרואן ברגותי, בכיר בפת"ח. היות והוא נכלא על פגיעה בישראל ושוהה שנים רבות בכלא (מאז 2002) זה הקנה לו מוניטין ואהדה רבה בציבור הפלסטינאי. 

אם ישוחרר הוא ימנף זאת כדי למצב עצמו כמנהיג העם הפלסטינאי. אבו מאזן כידוע עשוי להיעלם מהזירה בכל עת לאור גילו המבוגר ומצבו הבריאותי, מה שיפתח מלחמת ירושה. לברגותי יהיה סיכוי טוב להיות בראש הרשות הפלסטינאית או לפחות להיות אחד ממנהיגיה הבכירים. 

חמאס מול אש״ף 

ישראל תפעל לרדוף עד חורמה את מנהיגי החמאס. החמאס היא תנועה שהצליחה לאורך השנים להתאושש מחיסול מנהיגיה כולל המייסד, אחמד יאסין, שחוסל ב- 2004. אם ישראל תערוף את הנהגת החמאס, ומחליפיהם לא יהיו מוכשרים דייה, חמאס עשוי להיות בצילם של ראשי פת"ח כמו ברגותי. 

חלק מהנהגת החמאס אולי ישרדו אבל הם אולי יתקשו להתמודד עם בכירי פת"ח כברגותי על הנהגת העם הפלסטינאי ביהודה ושומרון ואף ברצועת עזה. ראשי חמאס יאלצו להשקיע את מירב זמנם בבריחה והסתתרות, בגלל חששם מישראל.

אחד מהחיכוכים הצורמים בין ישראל לרשות הפלסטינאית הוא סוגית האסירים הבטחוניים, כולל התשלום שהרשות הפלסטינאית מעניקה למשפחותיהם. אם רוב ובוודאי כל האסירים הבטחוניים ישוחררו, בעיה זו תפתר למעשה. יהיה בכך כדי להקל על הקשר ואף משא ומתן עתידי עם הרשות הפלסטינאית, בהנחה וזו תישרוד.

שחרור אסירים בטחוניים יאפשר לישראל לחסוך את העלויות, הסיכון והטירחה בהשגחה וטיפול בהם. כמו כן ישנה צפיפות גדולה מדי בבתי הכלא בישראל, כולל בקרב אסירים יהודים, שתצומצם עקב שחרור אסירים בטחוניים. 

כמובן זו תופעת לוואי חיובית זניחה ביחס למחיר האדיר שישראל תשלם. גם לקטסטרופות קשות, כמו שחרור כל האסירים הבטחוניים, יהיו היבטים חיוביים בסוף.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית