פרשנות | הסיכוי למלחמה במספר חזיתות קיים - אך אינו גדול 

בעקבות מתקפת הפתע של חמאס, עולה השאלה האם יפתחו חזיתות נוספות פרט לעזה

המצב ממשיך להיות נזיל וקשה כעת להעריך כיצד המערכה תתפתח. לאור ההפתעה בהתחלה אי אפשר לשלול תרחישי קיצון. הגרוע ביותר הוא מלחמה במספר חזיתות. 

צה"ל, לאחר שכוחותיו כבר גויסו, וצוידו, עם כל הקשיים שיש בנידון, ערוך לקרב באופן סביר. חייליו קיבלו זמן להתאמן, לנער חלודה. צה"ל גייס כ- 350 אלף איש. עבור מערכה במספר חזיתות לישראל יש די עוצמה. 

עם זאת, אי אפשר לכסות כל גזרה בגבול וריכוז הכוח של צה"ל ערוך בעיקר בצפון וברצועת עזה. בגבול הארוך עם ירדן ובתוך יהודה ושומרון יש אזורים שלא יכוסו הרמטית ושם תיתכן הסתננות, אולי אף באופן נרחב. קבוצה גדולה במיוחד שתחדור בלילה דרך איזה גזרה שוממת.  

השאלה האיראנית
איראן לא תכנס ללחימה בעצמה כדי שלא לתת לישראל אמתלה לתקוף את אתרי הגרעין באיראן. יש לזכור כי חיל האוויר עסוק בלחימה, אבל המטוסים הכי חדישים שלו, ה- 35 – F נועדו להתמודד עם הגנה אווירית מתקדמת, כמו שיש לאיראן. 

לחמאס בעזה אין כמעט הגנה אווירית בעוד לחיזבאללה יש הגנה אווירית מסוימת אבל לא חזקה במיוחד. לכן ה- 35 – F לא נחוצים ממש בעזה או בלבנון. כלומר הם פנויים לתקוף באיראן גם אם צה"ל ילחם בכמה חזיתות, כי בהן הלחימה בעיקר תהיה יבשתית, עם סיוע אווירי של מטוסים מיושנים יותר ומסוקי קרב, שגם כך לא ישלחו לתקוף באיראן. 

לאור זאת איראן גם צפויה לשמור את החיזבאללה כעתודה, כדי להרתיע את ישראל מלתקוף באיראן. חיזבאללה נתון להשפעה רבה של איראן, לטוב ולרע מבחינת ישראל. לטוב אם איראן תלחץ עליו לא להסלים את ההתגרויות בצה"ל. לרע, אם איראן תגיד לו לפתוח במערכה כוללת נגד ישראל. 

אם כתגובה להפצצות ישראל בסוריה, כפי שדווחו בתקשורת בשנים האחרונות, חיזבאללה כמעט ולא תקף את ישראל, למה שיסתכן כעת? 

למרות כל זאת די בתקרית אחת בגבול לבנון כדי שהזירה תצא משליטה. אם חיזבאללה יצטרף יש לו כ-150 אלף טילים לפי הערכות. רובם ישוגרו לאזור הצפון. יש לו מאות רקטות וטילים שמסוגלים להגיע לגוש דן. 

יהודה ושומרון 
במקביל, ביהודה ושומרון נמשך החיכוך האלים שהחל עוד לפני המלחמה. לפני כמה ימים, בתקרית אחת, בנור א שמס, דווח על 12 מחבלים מחוסלים. 

המאבק ביהודה ושומרון עלול להסלים, בעיקר כתגובה פלסטינאית, אם יהיו אבידות כבדות בקרב אוכלוסיה ברצועת עזה. אבל צה"ל, לאחר גיוס מילואים כה רחב, מסוגל להתמודד עם זה. 

בגזרת ערביי ישראל, עד כה לא נרשמו אירועים מיוחדים כמחאה על המלחמה ברצועת עזה. חלק מערביי ישראל גינו את פשעי הזוועה של החמאס ומתעבים אותו, כולל בגלל ערביי ישראל ובדואים שנפגעו על ידי חמאס ב- 7 באוקטובר. 

חלק מערביי ישראל עשויים להביע הזדהות עם רצועת עזה, במידה והאוכלוסיה שם תסבול מאבידות רבות. כמו ביהודה ושומרון, ניתן להניח כי גם ערביי ישראל יחששו לנקוט בפעולות אלימות. 

צה"ל צפוי לבצע מערכה קרקעית נרחבת בעומק רצועת עזה, ועומקה הוא לכל היותר 12 ק"מ. ב- 2008 צה"ל ביתר את הרצועה לכמה חלקים וזה עשוי לקרות גם כעת. האתגר הוא כמובן הלחימה במרחב הבנוי. 

צה"ל יפעיל המון אש ויתמרן בזהירות ואף באיטיות על מנת לחסוך באבידות של חייליו. התוצאה תהיה הרס רב ואולי גם נפגעים אזרחים רבים בקרב הפלסטינאים, אלו שלא נמלטו בזמן. 

במהלך התמרון של צה״ל, חמאס צפוי לשגר את כל הרקטות שנותרו לו, ככל הנראה, כמה אלפים, מתוך הנחה שבמוקדם או במאוחר צה"ל יגיע לרקטות וישמידן אז עדיף לשגרם.

לסיכום, כרגע, המצב נזיל וישנה סבירות שאיראן לא תתערב באופן ישיר במלחמה. קיימת גם סבירות דומה שחיזבאללה לא יחתור למלחמה עם ישראל. ישנה סבירות בינונית עד נמוכה לעימות נרחב ביהודה ושומרון וסבירות נמוכה למדי להתלקחות בקרב ערביי ישראל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית