פרשנות | הערכת המודיעין כשלה

ניתן להניח כי התחקירים לאחר המלחמה יראו כי היו סימנים מעידים | הכשל היה ככל הנראה בהערכת המודיעין 

בתקיפת חמאס של השביעי לאוקטובר השתתפו ככל הנראה, למעלה מ- 2,500 איש, שחצו את הגדר מהיבשה, מהאוויר וניסיונות גם מהים. 

תכנון ארוך טווח
המערכה בה פתח הארגון הרצחני והמתועב, אינה מערכה המתוכננת מעכשיו לעכשיו. 

זוהי מערכה המתוכננת לאורך זמן, על בסיס מודיעין, עם תכנון מבצעי, תזמון, צבירת אמצעי לחימה ותרגול שוב ושוב של הכוחות הלוחמים. 

עדויות מצטברות, תמונות, קטעי וידאו ודיווחים בתקשורת, מאפשרים לנסות ולהעריך את אשר אירע באותו יום שבת, ולנתח את הסיבות לכשלים. 

סימנים ראשונים למתקפה אפשר היה לראות בפגישה חריגה שהתקיימה באפריל האחרון בביירות בהשתתפות מפקד משמרות המהפכה האיראני, חיזבאללה, חמאס ונציגי הג'יהאד האסלאמי. 

פגישת תיאום שמטרתה ותכניה לא ידועים, אך בחוכמה שבדיעבד ייתכן והייתה זו פגישה לתיאום המהלכים הבאים.

עדות נוספת להכנות למתקפה הרצחנית וחסרת האנושיות היא החומרים המודיעיניים שנמצאו על גופותיהם של הטרוריסטים, שכללו תצלומי אוויר של הישובים, דרכי הגישה, וכדומה. 

נמצאו גם חומרים עם תיאור היחידות ומספריהן שבאזור רצועת עזה, זמני הפטרולים, תיאור האמל"ח המרכזי, ניתוח המקומות הפגיעים בטנקים הישראליים ועוד. 

כל אלו מצביעים על איסוף מידע שיטתי מאמצעי איסוף רבים, כולל מסיורי שטח ביישובים, מידע מהאינטרנט, וניתוח טכני מקצועי. 

למה אין התראה? 
אין זה מפתיע שמודיעין כזה מושג, כאשר במדינת ישראל, בטח ובטח בעוטף עזה, הסתובבו בשטח בחופשיות עובדים באישור מרצועת עזה (כ- 18,500 אישורים הונפקו עבורם כל שנה), שוהים בלתי חוקיים וככל הנראה אף ערביי ישראל, אשר אספו באין מפריע את המידע, כולל על מוצבי צה"ל, שגרת הפעילות, סדרי הכוחות ועוד. 

השאלות המרכזיות שעולות הן כיצד לא התקבלה התרעה מודיעינית וכיצד צה"ל אינו מגיב מול מאות מחבלים שחוצים את הגבול ופושטים על יישובי ישראל. 

כיצד הטכנולוגיות הטובות בעולם לא מזהות את הפעילות של פעילי חמאס עוד בטרם הם מתקרבים לגבול, וכיצד הרחפנים של חמאס מצליחים להשבית את כל מערכות ההתרעה והתצפית באמצעות חימושים פשוטים וזולים, המוטלים לכיוונם מנחיל הרחפנים, פתרון שנוסה היטב באוקראינה. 

פלישה באין מפריע
כשמנתחים את קטעי הוידאו השונים, שיחות החיילים והתמונות מתוך מוצבי צה"ל, ניתן להבין שהתקיפה שלהם בוצעה בחשיכה, טרם עלות השחר (כלומר לפני השעה 06:35 באותו בוקר שבת בה זרחה השמש).

בשעה זו אין אינדיקציות של ניסיונות חדירה מהגדר. יחד עם זאת, מטח הרקטות על יישובי העוטף וערי ישראל המרוחקות החל בשעה 06:30 שכתמונות פריצת גדרות עזה הן כרבע שעה לאחר מכן, באזור השעה 06:45. 

פריצת הגדרות על ידי מאות רבות מאד של פעילי חמאס בעשרות מקומות שונים לאורך הגדר, יחד עם פלישה מהאוויר באמצעות המצנחים הממונעים, מתרחשות באין מפריע. 

היו אלו תקיפות בהן השתתפו, ככל הנראה, מאות בודדות של טרוריסטים, שהצליחו להשתלט על המוצבים, ולרצוח את החיילים שם, כולל את מפעילי מערכות התצפית לאורך הגבול. 

הערכה לא נכונה
המידע המודיעיני שנאסף על ידי מערכת הביטחון הישראלית, מנותח על ידי קציני מחקר, והערכה אודותיו מופצת לכל הדרגים –  האופרטיביים, פיקוד הצבא והדרג המדיני. הערכה כוללת ניתוח של המידע והשלכותיו, למשל האם חמאס מתארגן או פועל באופן חריג. ייתכן שהחוקרים באמ"ן ובשב"כ, העריכו לא נכונה את המידע שנאסף.

הערכת המודיעין עוברת לאישור ראש חטיבת המחקר, משם לראש אמ"ן ולרמטכ"ל. ייתכן, שבכירי אמ"ן או בכירי הצבא קיבלו הערכות המצביעות על הערכות חריגה, אך לא הסכימו עם הערכות אלו. הרמטכ"ל בראיון לעיתונות כשבוע לפני המלחמה, הכריז כי חמאס מורתע ואין לו כוונה לפתוח במערכה צבאית. 

כשבוחנים את החודשים האחרונים, אי-התערבות חמאס במבצע "מגן וחץ" במאי 2023 נגד הגא"פ התפרשה מיד בישראל שחמאס מורתע. בחוכמה שבדיעבד, אפשר לנתח כמצב בו חמאס נתן יד לחיסול ארגונו המתחרה בזמן שהוא אוגר נשק וכוחות, ומתארגן לקראת המבצע הגדול שלו. 

בתקופה האחרונה החלו מהומות רבות לאורך הגדר בעזה והתפרעויות בערי הגדה. השב"כ וצה"ל חששו מהתלקחות באיו"ש והפנו לשם כוחות רבים, כולל יחידות מאוגדת עזה. 

חמאס העביר מסרים שהוא מעוניין ברגיעה, שבזכותם אפשרה ישראל לקטאר להעביר כספי סיוע לחמאס. גורם מדרבן נוסף לאישור העברת הכספים לחמאס היה הסכם השלום עם סעודיה. לישראל רצון לקדם את ההסכם, וחשבה כי הזרמת כספים לרצועה תאפשר "שקט תעשייתי". 

סביר להניח, שהערכת המודיעין או הקברניטים הייתה שהכסף ומסרי חמאס לרגיעה, יביאו לשקט. זאת, למרות ששלושה שבועות לפני המלחמה ערך חמאס תרגיל גדול ממדים, בהם תורגלו כל שלבי המלחמה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית