פרשנות | למודיעין הישראלי לא תזיק צניעות בעתיד

צניעות – הבנת מגבלות עבודת המודיעין, שיקוף פערים ולבטים לדרג הבכיר והיכולת להודות שתפיסת עולם שבה החזקת לאורך זמן ואותה שיווקת לכולם, קרסה

הפתעה מודיעינית אפשרית תמיד. זו כמעט הנחת עבודה בפעולת המודיעין, שישנו חלק מהפאזל, לעיתים נקודתי ולעיתים נרחב יותר, שאינו חשוף ואינו נהיר לנו. 

על מנת להשלים את הפערים בתמונת המודיעין הכוללת, עושים קציני המודיעין שימוש בכלים לוגיים, דוגמת הגדרת הנחות עבודה על סמך הכרות מוקדמת עם הנושא או נשוא המחקר. 

הסקת מסקנות על סמך התנהלות עבר או לקחי עבר, תהליכי אינדוקציה, דדוקציה או אלימינציה וכד, כלים המאפשרים לספק פרשנות סבירה לחלקי המידע שקיימים בידיו.   

לא ניתן לקיים הערכת מודיעין ללא קונספציה

אחד הכלים המרכזיים העומדים לרשות קציני המודיעין הוא גיבוש קונספציה. קונספציה היא תפיסה כוללת, המחברת מערך של השקפות, הנחות ותובנות, המאפשרת לקציני המודיעין לפרש את המציאות. 

לא ניתן לקיים הערכת מודיעין ברמה האסטרטגית ובכלל, מבלי להשתמש בכלי זה. בעקבות אירועי כשל מודיעיניים מהדהדים דוגמת מלחמת יום הכיפורים או פרל הרבור, זכה המושג קונספציה בעיקר לדימוי שלילי. 

הכשל ההתרעתי במלחמת חרבות ברזל, שנפתחה עלינו בטבח ה-7 אוקטובר, הוא דוגמא כואבת נוספת לתשלום הכבד בחיי אדם ובכלל, שמדינה משלמת כאשר ראשיה אוחזים בקונספציה הלא נכונה. 

בהערכתנו את החמאס נדמה כי המודיעין, על כל זרועותיו, כמו גם הדרג המבצעי והפוליטי, טעה בקריאת המצב בכל שלוש הרמות – אסטרטגית, אופרטיבית וטקטית.  

ברמה האסטרטגית התגבשה לאורך זמן התפיסה כי ארגון החמאס, ארגון מרצחי טרור, שתפיסת עולמו גלויה ומוכרת לנו היטב, נאלץ או רוצה לשקלל אינטרסים נוספים, בשל היותו הריבון ברצועת עזה.  

כשלטון, האחראי לחייהם ורווחתם של כשני מיליון איש ברצועת עזה, העריך המודיעין שהחמאס יתפשר על חלק מהיעדים המאפיינים את האידיאולוגיה הקיצונית מבית האחים המוסלמים, לטובת פיתוח ובינוי הרצועה, ביטחון כלכלי ושקט פנימי.  

כל עוד נשמר את התמריץ הכלכלי; כניסת עובדים לישראל, המימון החודשי מקטאר, אספקת חשמל ומים, ישמר החמאס את הסטטוס קוו וימנע מעימות שישלול ממנו את הישגיו אלו. טעינו. 

ברמה האופרטיבית נדמה שטעינו פעמיים

ברמה האופרטיבית נדמה שטעינו פעמיים. ראשית בהערכה כי החמאס מורתע בשל המחיר שהארגון ורצועת עזה ישלמו. 

התפיסה גרסה שסבבי 'עימות בעצימות גבוהה' קודמים הסבו נזק כבד לחמאס ולתשתיותיו, וכן לאזרחים ולתשתיות אזרחיות, בדגש על אירועי שומר החומות במאי 2021, ומשכך חמאס לא יבחר ביודעין לפתוח בסבב נוסף. 

שתי סוגיות מעניינות בהקשר זה. ראשית, גם החמאס הבין שזו התפיסה המובילה. בפרסומים בתקשורת אנחנו שוטחים את כל הנחות היסוד שלנו בפני האויב. משכך, טרח לחזק את הקונספציה השגויה שלנו על ידי אי השתתפות בסבבי ביניים ואי גיבוי לגא״פ. 

שנית, זו דוגמא קלאסית להקרנה של תפיסת העולם המערבית שלנו על סט הערכים והשיקולים של האויב – אידיאולוגיה קיצונית שמוכנה להקריב את הכל וכולם למען אידיאל, למעט אולי את ראשי החמאס הנהנים ממנעמי החיים בקטאר. 

הטעות האופרטיבית השניה היא ראיית החמאס כארגון טרור או גרילה, מתקדם אמנם, עם יכולות ונשק תקני ומייצור עצמי, אולם כזה שיכול להניע מהלך מוגבל עם יעדים מוגדרים מוכלים. 

האופן בו רואים את האויב, משפיע מאוד על הערכת האיום הנשקף ממנו – בדגש על כוונותיו ונכונותו לקחת סיכונים. 

להערכתי, מיתוגו כארגון טרור עם יכולות צבאיות או סמי צבאיות, יתכן ומנע את האפשרות לחזות מתקפה רבתי, מתוחכמת, מורכבת, יצירתית והרסנית, כפי שבסופו של דבר יזם מולנו.   

לא חזינו נכון את שעת ה-ש
האופרציה המבצעית שניזומה בשבת ה-7 באוקטובר עם ההכנות שנחשפו, היעדים שככל הנראה הוגדרו וההצלחה בשטח, מחייבת אותנו להסתכלות נכוחה גם מול האיום מצפון. 

ברמה הטקטית, ואולי הכואבת ביותר מבחינתו – לא חזינו נכון את שעת ה-ש. הופתענו ומפה האבדות הבלתי נסבלות שישראל שילמה.  

זו הבעיה עם קונספציה שגויה – גם כאשר כל הסימנים המעידים מונחים לפניך כקמ״ן, עדיין ישנה נטייה, טבעית יש לאמר, לפרש אותם בראי תפיסת העולם השלטת. 

לפיכך, תרגילים והכנות מבצעיות, יכולות חדשות שנוספו או אף פעילות חריגה ליד הגדר לא פורשו נכון. גם עצם ההסתמכות על הגדר, חזקה ומתוחכמת ככל שתהיה, כמכשול שימנע פריצה נובעת מאותה מיסקונספציה. 

אחד המאפיינים של קצין מודיעין טוב הוא היכולת להיות נהיר וברור מחד גיסא, ולהציג לדרג המבצעי והפוליטי תמונת מצב מורכבת, באופן שיעזור להם לקבל את ההחלטות המבצעיות הנכונות לשעתו. 

אולם לא פחות חשוב, אם לא יותר, היא צניעות – הבנת מגבלות עבודת המודיעין, שיקוף פערים ולבטים לדרג הבכיר והיכולת להודות שתפיסת עולם שבה החזקת לאורך זמן ואותה שיווקת לכולם, קרסה. יהיה טוב מעתה להיות צנועים יותר. 


תת אלוף (מיל') סימה וקנין-גיל היא קצינת מודיעין לשעבר בחיל האוויר הישראלי, הייתה הצנזור הראשי של מדינת ישראל ומנכ"לית המשרד לנושאים אסטרטגיים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית