דעה | גל״צ תמשיך לשדר. בינתיים

תחנת השידור הצבאית ביפו תמשיך לשדר, אך עם חבילת שינויים נכבדה בלוח השידורים | שר התקשורת עדיין חושק בביטול עצמאותה

צילום: אלעד מלכה

מי שחשש שידום קולם של תדרי 93 עד 104 מה"צ FM, תדרי השידור של גלי צה"ל, יכול להירגע: בשלב הנוכחי גל"צ ממשיכה לשדר, כך החליט שר הביטחון יואב גלנט.

תחנת השידור הצבאית ביפו תמשיך לשדר, אך עם חבילת שינויים נכבדה בלוח השידורים ובתכני השידור, ועם מפקד חדש שימונה בעתיד. 

מלחמות שליטה

אוהדי גל"צ ישמחו להמשך השידורים, אך עדיין קיים חשש לא בלתי מבוטל שגל"צ עלולה למצוא עצמה חלק מהשלבים העתידיים של 'חבילת הרפורמה התקשורתית' של שר התקשורת. 

לא בוטל החשש שגל"צ תהיה סעיף ראשון בפרק התקשורת בתכנית הממשלה ושר התקשורת להשתלטות על תקשורת חופשית ועצמאית. גל"צ היא מטרה קלה במזימה כזו, בהיותה יחידה צבאית כפופה לראש אכ"א, לרמטכ"ל ולשר בממשלה. 

שר הביטחון קיבל את הצעות הוועדה לשינויים בשידורי גל"צ, ויש פירוט של תכנים חדשים: חיזוק הקשר בין גל"צ לחיילים, שיבוץ תכניות בנושאי ציונות, מורשת קרב, השפה העברית, תרבות ומוסיקה. תכנים אלו ישודרו בשעות שבהן שיעורי ההאזנה גבוהים.

כל התכנים האלו ראויים לברכה, והלוואי על כל כלי תקשורת במדינה. קשר עם חיילי צה"ל הוא חובה בגל"צ וחלק מהתכנים אלו קיימים גם היום בתחנה. 

אבל זה רק חלק מהתמונה הכללית של תחנת שידור צבאית שמשדרת ברוב שעות היממה לקהל רחב שכולל חיילים, מבוגרים, נשים וגברים, צעירים וצעירות. תחנת שידור ארצית. 

בתכנית שר הביטחון בעניין הרפורמה בגל"צ אין מלה אחת על שאלת העיסוק בענייני היום, שאצלנו הם כוללים פוליטיקה, ראשי ממשלה, שרים, ח"כים, מפלגות וראשי רשויות מקומיות. במדינה הזאת מתרחשים בכל רגע אירועים ביטחוניים, משפטיים, כלכליים וחברתיים. 

כיצד רואה שר הביטחון את מעורבות גל"צ, כתביה ועורכיה בנושאים הללו, בעולם האקטואליה הגועשת ורועשת. עד כה עשו מחלקת החדשות של גל"צ וכתביה בדיוק מה שעושים עיתונאים ושדרים של כל כלי התקשורת במדינה. תיארו, דיווחו, ראיינו, סיקרו ושידרו. 

מה יידרש מגל"צ מעתה? לשדר רק מורשת קרב, ציונות, תרבות ומוסיקה פירושו אובדן מאזינים. ומה תעשה מחלקת החדשות ברגע של פיגוע, אירוע ביטחוני, מהומה בכנסת, דיון חשוב בבית המשפט העליון. חילופי גברי בממשלה. גל"צ לא תשדר? האם כתבי התחנה לא יורשו לראיין ראש ממשלה, שר, ח"כ ואחד מראשי המחאה רק מכיוון שהכתבים הצעירים לובשים מדים. 

צבאית, אך תחרותית

אם תחנת גל"צ אמורה להמשיך להיות כלי תקשורת כמו כל תחנת רדיו, תחנת טלוויזיה או עיתון, הרי יהיו בה מחלקות לתרבות ומוסיקה במקביל למחלקת חדשות וענייני היום, כפי שנהוג היום בגל"צ. רק תמהיל כזה יבטיח לכלי תקשורת קהל מאזינים נאמן וקבוע. 

יצירת התמהיל הנכון והמדויק זה יהיה תפקידו של המפקד הבא של גל"צ. שר הביטחון לא נקב בשם מועמד, אך הגדיר: בעל ניסיון פיקודי עשיר, ניסיון מוכח במערכת הצבאית הכללית. כלומר: מפקד גל"צ הרצוי חייב להיות קצין בעל עבר קרבי באחד מזרועות צה"ל, מפקד לשעבר, בקי ומכיר היטב את המערכת הכלל צה"לית. 

זו הגדרת תפקיד נכונה, אך חסר בה התווך העיתונאי-תקשורתי. האחראי לגוף תקשורתי כמו תחנת שידור חייב שיהיה גם עיתונאי. מועמד שמילא תפקיד עיתונאי, שהיה מקורב לתקשורת, בעל זיקה לעולמות הרדיו והעיתונות, השידור הציבורי, הכתיבה והשידור. 

מוצדק שמפקד גל"צ, כמו דובר צה"ל, חייב להיות בעל עבר של קצין ומפקד קרבי המכיר היטב את המערכת. אבל רצוי להשקיע "מאמץ איתור" כדי למצוא מועמד שבנוסף לקריירה הצבאית הקרבית שלו היה גם מקושר ובעל רקע בתקשורת. וכבר היו דברים מעולם בשני התפקידים המקבילים מפקדי גל"צ ודוברי צה"ל.

מפקד גל"צ קצין קרבי ללא רקע עיתונאי יידע היטב לנווט שידורים בסעיף "חיזוק הקשר בין גל"צ לחיילים", אך האם יידע לנווט כתב צעיר שיוצא לסקר משבר ממשלתי. כמעט בלתי אפשרי לעקור משידורי גל"צ לחלוטין עיסוק בפוליטיקה. 

אפשר בקושי להימנע משידור תכניות פרשנויות פוליטיות והבעת דעות. למרבה הצער התחנה התנסתה בשנים האחרונות בפרקי שידור שבמפורש ובהבלטה הובילו לצד זה או אחר של המפה הפוליטית, שדרים שנקטו עמדות אפילו קיצוניות לימין ואחרים שנטו לשמאל, אם כי אין להשוות: הימין השתלט על רצועות שידור שלמות. 

ניתן לבנות לוח שידורים שיסקר את האירועים בצורה האובייקטיבית ביותר שניתן, תוך הימנעות מפרשנויות, להשאיר למאזין להבין את האירוע ולאמץ לעצמו עמדה ודעה אישית. כלי התקשורת הקרוב ביותר למצב כזה הוא חדשות כאן רשת ב' של התאגיד, ושם נשמרת רמה עיתונאית גבוהה. 

חורשי רעה
אלא שנושא גל"צ עדיין לא ירד מסדר היום והחלטת שר הביטחון על סמך המלצות הוועדה אינה סוף פסוק. יש חורשי רעה. ההמלצות מנוסחות יפה, אבל לתחנה הצבאית אורבת סכנה של ניסיון השתלטות כחלק ממדיניות הממשלה הנוכחית. 

יש מונים את השלבים, כפי שקרה בארצות אחרות: שלבי השתלטות על מערכת המשפט ובית המשפט, על מערכת החינוך, על התקשורת ועל האקדמיה. בסעיף תקשורת, גל"צ עלולה להיות מועמדת ראשונה ל"חינוך מחדש". 

כל הגורמים בציבור המייחלים לתקשורת עצמאית, בלתי תלוייה ומקצועית חייבים למנוע כל ניסיון להוסיף את גל"צ לרשימת ערוץ 14, ויש תכניות כאלו. 

שר הביטחון יואב גלנט חייב להיות הראשון שימנע ניסיון השתלטות כזה על גל"צ, בהיותה יחידה צבאית שהוא מופקד עליה. 

יש חשיבות עצומה למהות האיש שייבחר לפקד על התחנה במים הסוערים הנוכחיים. גל"צ היא יצור מיוחד במינו שאינו דומה לשום ערוץ תקשורת במדינה ובעולם. 

חיילות וחיילים צעירים שמראיינים ראשי מממשלה. מעדיפים כתבים בבגדים אזרחיים? אין בעיה. מראיינים/ות במדים עשו זאת בגל"צ במשך 75 שנה, ובהצלחה, וכמה מהם כיום אלופי תקשורת. 

לגל"צ יש הישגים עיתונאיים בסיקור תולדות המדינה ומלחמותיה. יש לגל"צ ולתחנות הנלוות מעריצים וקולה בוקע ברבבות כלי רכב במדינה.

גלי צה"ל הוא בית הספר לרדיו ועיתונות של טובי בעלי המקצוע בתקשורת הישראלית. משדרים ושידרו בתחנה חילונים וחובשי כיפות, תושבי התנחלויות וצפונבונים תל אביבים. זו התחנה הכי צעירה ברוחה ובאופייה בתקשורת, וגם זה מקדם האזנה. 

קיבלה הממשלה החלטה נכונה להמשיך לשמר את תחנת השידור הצבאית, גל"צ חייבת להיות ערוץ תקשורת מקצועי, עצמאי, לא כפוף לשום מפלגה או פלג פוליטי. כלי תקשורת לובש מדים אבל אזרחי. כי כל חייל בצה"ל הוא איש צבא, אך הוא גם אזרח. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית