נשיא סוריה צפוי להפגש עם נשיא סין 

לשתי המדינות יש אויב משותף - האויגורים | האם וכיצד סין תתמוך צבאית בסוריה - זו שאלה פתוחה

Syrian President Bashar al-Assad speaking during an interview with Russia Today in Damascus, Syria on March 5, 2020. Photo by Salampix/ABACAPRESS.COM

 

נשיא סוריה בשאר אל-אסד אמור לנסוע השבוע לסין לפסגה דו-צדדית עם מקבילו הסיני, הנשיא שי ג'ינפינג. כך לפי פרסום של reuters

הביקור מציין את נסיעתו הראשונה של אסד לסין מאז 2004, ומסעו הראשון לשם מאז החלה המלחמה בסוריה ב-2011. הפסגה תתקיים בבייג'ין ובצ'אנגג'ואו, ושני המנהיגים יקיימו פסגה סורית-סינית. 

סין שמרה על קשרים עם סוריה, גם כאשר מדינות אחרות בודדו את אסד בשל הדיכוי האכזרי שלו בהפגנות נגד הממשלה שפרצו ב-2011. 

סין, כמו בעלות בריתה העיקריות של סוריה רוסיה ואיראן, הטילה שוב ושוב וטו על החלטות נגד סוריה כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם. 

מה סין מחפשת בסוריה? 

ובכן, סין כאסטרטגיה מדינית, מתערבת בסכסוכים גיאופוליטים שקשורים ישירות לאינטרסים שלה. 

האינטרסים של סין קשורים בעיקר למשאבים ומסחר סביב יוזמת ״דרך אחת, חגורה אחת״. תפיסה מחודשת של דרך הבשמים ההיסטורית. 

בסוריה, יש לסין אינטרס אחר - האויגורים. מדובר בקבוצה מוסלמית אותה רואה השלטון הסיני כאיום על קיומו. עשרות אלפים מהם הגיעו בשנים האחרונות לסוריה, גם כאשר חלקה הגדול היה תחת שלטון דאעש. 

חלקם הצטרפו לקבוצות הנלחמות נגד שלטון אסד, כמו Al‐Nusrah Front. תיעוד של לוחמים בעלי חזות סינית בסוריה החלו לצוף בשנת 2013. בסין, מרביתם מרוכזים במחוז Xinjiang ומטופלים על ידי המשטר הסיני בצורה אכזרית, כולל טענות למחנות ריכוז ועבודה במחוז

על פי ה-BBC, ״יש כ-12 מיליון אויגורים, רובם מוסלמים, החיים בשינג'יאנג, הידוע רשמית כאזור האוטונומי האויגורי של שינג'יאנג (XUAR). האויגורים מדברים בשפה משלהם, הדומה לטורקית, ורואים את עצמם כמקורבים תרבותית ואתנית לאומות מרכז אסיה. הם מהווים פחות ממחצית מאוכלוסיית שינג'יאנג.״ 

הביקור של אסד מגיע לאחר השתתפותו בפסגה הערבית בסעודיה בתחילת השנה, שסימנה תפנית עבור המנהיג הסורי שהיה מבודד באזור מאז החלה המלחמה ב-2011. ההתקרבות לאסד צברה תאוצה לאחר סין ניהלה משא ומתן על הסכם בין איראן לסעודיה. 

סין ביקשה למלא תפקיד גדול יותר בתהליך הפתרון המדיני של סוריה והביעה את נכונותה לעשות מאמצים בשיקום סוריה. במהלך פגישה עם עוזר בכיר של אסד בביקור בסין ב-2017, שר החוץ הסיני וואנג יי אמר כי המעורבות לגבי עתיד ההסדרים המדיניים של סוריה התגברה וכי הוא מאמין שזה יתרום לשיחות רשמיות בתהליך השלום בז'נבה.

״ביקורו של אסד בסין צפוי לחזק את הקשר בין שתי המדינות ולספק הזדמנות לסין למלא תפקיד גדול יותר בתהליך הפתרון המדיני בסוריה״, מסכמים ברויטרס. 

במילים אחרות, סין רוצה לתת לאסד את הכלים להלחם באויגורים והיא רוצה גישה למקומות בהם פועלים האויגורים בסוריה על מנת לאסוף מודיעין. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית