דיווח: איילון מאסק סגר את התקשורת הלווינית לאוקראינים במהלך מבצע נגד צי הים השחור הרוסי

האירוע היה לפני כשנה כך לפי דיווח של ה-CNN | מאסק טוען להגנתו שהוא חשש כי אירוע כזה יגרום למלחמה גרעינית 

https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1700268506888171679

לאחר פיתוח מואץ של כלי שיט לא מאוייש על ידי התעשייה האוקראינית, החל חיל הים האוקראיני לבצע תקיפות באמצעות כלי השיט הללו כנגד הצי הרוסי.

כלי השיט הלא מאוייש האוקראיני מבוסס על אינטגרציה של מערכת מחשב בקרה, מערכת ניווט, מטע"דים אלקטרואופטיים ומערכת תקשורת לוויינים, המאפשרת לקבל מכלי השיט תמונת וידאו בזמן אמת ולהפעיל אותו מרחוק. בחרטום כלי השיט הלא מאויישים הותקנו ראשי קרב, עם חומר נפץ ומרעום המופעל מרחוק או על ידי הקשה. 

חיל הים האוקראיני הזדרז להכניס לשירות מבצעי את כלי השיט הללו, כשהוא מאמץ את כושר החדשנות והפיתוח המהיר של התעשייה האוקראינית, על מנת להוציא את הצי הרוסי משיווי משקלו המבצעי. חיל הים האוקראיני ביצע מספר תקיפות באמצעות הכלים הלא מאויישים בטווחים רחוקים מאד מבסיסיו, לרבות תקיפות של בסיסי הרוסים באי קרים ואוניות מלחמה רוסיות. 

בימים האחרונים דווח כי לפני כשנה, סגר בחשאי איילון מאסק את כיסוי ערוץ התקשורת הלוויני Starlink באזור האי קרים, כך שכלי שיט בלתי מאויישים שפעלו בזירה איבדו באופן בלתי צפוי את הקשר עם בסיסם ועימו את היכולת לשלוט עליהם. מספר כלי שיט כאלו נשטפו לחוף באי קרים ונפלו בידי הצי הרוסי. 

ההחלטה החשאית של מאסק לא הובאה לידי האוקראינים מבעוד מועד, שביקשו ממנו להפעיל את הכיסוי באזור מחדש. מאסק, לטענת ציוץ בטוייטר, פחד שהתקיפות האוקראיניות עם כלי השיט הבלתי מאויישים יגרמו לרוסים לעשות שימוש בנשק גרעיני מול אוקראינה. חששו של מאסק, על פי הציוץ הגיע לאחר שקיים שיחות עם בכירי צבא רוסים. 

על פי ה-CNN, תגובתו של מאסק לאירוע הייתה שהאוקראינים עשו שימוש בערוץ תקשורת הלוויינים שלו על מנת לתקוף ולהטביע אוניות רוסיות בבסיסיו באי קרים. שימוש זה אינו מקובל עליו שכן הוא אינו רוצה שערוץ תקשורת הלוויינים שלו ישמש ככלי מלחמתי. 

ניתן ללמוד מהאירוע כמה דברים. ראשית, על כושר ההמצאה והחדשנות של התעשייה האוקראינית במהלך המלחמה, יחד עם יכולתו של צבא אוקראינה להטמיע טכנולוגיות ותפיסות לחימה חדשניות תוך כדי. זהו נושא למאמר ארוך יותר שיראה אור בקרוב. 

שנית, על חשיבותם של כלי השיט הבלתי מאויישים במערכה הימית. זוהי המערכה הימית המלאה הראשונה בה נעשה שימוש בכלי שיט בלתי מאויישים מתאבדים, בטווחים רחוקים מהחוף.

בשנים עברו היו תקיפות של כלי שיט אמריקאיים וסעודים על ידי כלי שיט בלתי מאויישים של המורדים החות'ים בתימן, אך מלחמת אוקראינה בהחלט מסמנת שינוי של תפיסות הלחימה במערכה הימית המסורתית ושילוב כלי שיט בלתי מאויישים בה.

בנוסף, אפשר ללמוד על חשיבות תכנון ערוץ תקשורת משני, כגיבוי להפעלת כלים בלתי מאויישים (או לפחות לתכונתם כי הם נדרשים לחזור "הבייתה" במקרה של איבוד תקשורת).

ולבסוף, על מעורבותן של חברות פרטיות בינלאומיות במלחמה, ועד כמה גדולה השפעתן על הלחימה הן בממד הפיזי והן בממד הסייבר.

איילון מאסק, אולי שלא כמו רבים מחבריו, השפיע לא מעט על הנעשה באוקראינה, בדגש על מאמצים הומניטריים שעשה לרבות האפשרות לכיסוי תקשורתי בכל רחבי אוקראינה והים השחור, כשרשתות התקשורת האוקראיניות שבקו חיים.

מעניין גם הלחץ הרוסי שהופעל על מאסק, ככל הנראה בליווי איומים על פתיחת מלחמה גרעינית. לחץ שגרם לו לפעול בשקט, מתחת למכ"מ, ולסגור את הכיסוי התקשורתי של הערוץ שלו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית