עיריית הרצליה הגישה עתירה לבג"ץ בדרישה לטהר את מתחם מפעל תעש הנטוש בנוף ים

עיריית הרצליה ביקשה כי בית המשפט יוציא צו על תנאי שיורה למשרדי הממשלה להשיב מי נושא באחריות למתקן נוף ים 

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה | מאת privet פרטי - E-mail, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29526386

בעתירה שהוגשה כנגד שורה של משרדי ממשלה וגופים ממלכתיים נטען, בין השאר, כי המדינה מפרה מזה קרוב ל-30 שנה את חובתה הציבורית לטהר את המתחם כולו מכל מזהם לרבות חומרי נפץ.

יתר על כן, המדינה מפרה באופן חמור ביותר כבר כ-6 שנים וחצי את הצהרתה והתחייבויותיה בפני בג"ץ, להשלים את הכנת סקרי הקרקע עד סוף 2016 ושלוש שנים את הליך הטיהור של כל המתחם עד אוגוסט 2019.

מחדלים חמורים אלה מסכנים באופן מהותי וחמור את כלל הציבור ומהווים "פצצה מתקתקת" שאת התממשותה והשפעותיה חס מלהעלות על הדעת.

עוד נטען בעתירה כי בשנת 2007, רשם בית המשפט הגבוה לצדק בפניו על פי הצהרת המדינה ותע"ש, כי השטח נשוא העתירה גודר, כי הושמו שלטים האוסרים כניסה וכי יש פיקוח על סגירת השטח. ואולם גידור כאמור של המתחם לא בוצע עד היום.

מכל מקום, ניתן היה לצפות כי כבר לאחר הפיצוץ הראשון - ובוודאי לאחר הפיצוץ השני שאירע בסמיכות זמנים ובמקומות שונים במתחם - כי ממשלת ישראל תזדעק נוכח האיום החדש המסכן חיי אדם.

פלוני היה מצפה כי הממשלה תטיל באופן מיידי אחריות לבדיקה ואיתור של כל חומרי הנפץ והתחמושת המצויים במתחם תע"ש על משרד הביטחון ו/או כל גוף ממשלתי אחר המומחה בכך, לצורך פעולה מיידית של ניטרולם ואף קודם לכך תגרום לגידור הרמטי של האתר, למען ימנע סיכון נפשות.

אלא שלמרבה התדהמה, ועל אף מכתבי התרעה בהולים שיצאו מידי ראש עיריית הרצליה, מר משה פדלון ישירות לראש הממשלה, ומכתבי העירייה לכלל הגורמים המעורבים, ואף לאחר פניות של משרד הפנים, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ורשות המים לכנס ישיבה דחופה בנושא במשרד ראש הממשלה – בפועל- דבר לא השתנה ולא יושם.

כפי שהמשיבים השונים, נהגו לאורך שנים בכל הנוגע למחדלי זיהומי הקרקע ומי התהום, שטרם טופלו, גם עתה, וגם אל נוכח סכנה מוחשית ברורה ומיידית של פיצוץ חומרי נפץ בכל רגע נתון, ממשיכים הם להעביר אחריות מיד ליד, תוך שאף גורם ממשלתי, לרבות משרד הביטחון או רמ"י המנהלת את קרקעות המדינה, אינו נוטל אחריות לתקצוב ונקיטת פעולות מידיות לניטרול הסכנה.

אף גורם אינו מבצע אפילו את המעט שניתן - גידור הרמטי של המתחם, שמירתו ואבטחתו הקבועים, באופן שלא תתאפשר אליו כל כניסה של מי שאינם מורשים.

דרישות עריית הרצליה

עיריית הרצליה ביקשה כי בית המשפט יוציא צו על תנאי שיורה למשרדי הממשלה להשיב מי נושא באחריות (לרבות התקציבית) למתחם תע"ש נוף ים, ובאופן ספציפי לטיהור ונטרול המתחם לרבות מחומרי נפץ ותחמושת ושיקום הקרקע במתחם, מי נושא באחריות לגידור הרמטי של המתחם, שמירתו ואבטחתו.

הגוף שהמדינה תבחר, יהיה אחראי על אחזקה ופיקוח על שלמות הגידור כך שתימנע כל כניסה לאתר של מסיגי גבול ובכללם סקרנים, מטיילים וכד'. הוא יתכנן וייבצע בפרק זמן קצר וקצוב, מיגון הדף עבור בתי המגורים הקרובים למתחם בשכונת נוף ים, ויתכנן וייבצע בפרק זמן קצר וקצוב, איתור ונטרול וסילוק של כל מצבורי חומרי הנפץ והתחמושת הקבורים ו/או מפוזרים במתחם.

עיריית הרצליה ביקשה גם צו על תנאי שיורה למשיבים לענות מדוע לא תפעל מדינת ישראל, באופן מיידי להכין את סקרי הסיכונים ואת השלמת חקירת זיהומי הקרקע באתר בפרקי זמן קצרים וקצובים.

מדוע לא תפעל מדינת ישראל באופן מיידי לטהר ולשקם הקרקע באתר. כמו כן עיריית הרצליה ביקשה כי בית המשפט יוציא צו ביניים שיורה למשיבים לגדר את המתחם בדחיפות באופן הרמטי ולמנוע כניסה אליו, וכן לפקח ולתחזק את הגידור– וזאת, עד להכרעה בעתירה זו.

את עיריית הרצליה ייצגו עורכי הדין אילנה בראף שניר, לימור דניאלי שוסטר, ואסף הראל, ממשרד הררי טויסטר ושות'.


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר ענף בטיחות בנפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים", ומכין חוות דעת מומחה בנושאי בטיחות וחומרים מסוכנים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית