פרשנות | ארמניה משמשת בסיס לוגיסטי לשת"פ הצבאי בין רוסיה לאיראן

בעוד ישראל מקיימת קשרים ענפים עם באקו, איראן מנהלת קשרים ענפים עם שכנתה - ירוואן

Credit: via REUTERS | Ramil Sitdikov

מאז שהתגלה שאיראן מספקת לרוסיה כטמ"מים שהאד לצורכי המלחמה באוקראינה נחשף גם התפקיד שממלאת ארמניה בין שתיהן. בציר טהרן-ירוואן-מוסקווה משמשת ארמניה כבסיס לוגיסטי לשת"פ הצבאי שבין רוסיה לאיראן.

בשנת 2020 התחוללה מלחמת קרבאך השנייה בין ארמניה לשכנתה אזרבייג'אן, הסתיימה בניצחון אזרבייג'ני ובהסכם הפסקת אש. הסכם שלום עוד לא נחתם בין באקו לירוואן. 

ישראל ואזרבייג'אן הן מדינות ידידותיות, ישראל מספקת לאזרבייג'אן מערכות נשק רבות, אזרבייג'אן מספקת לישראל נפט. כ-40 אחוזים מהנפט שמייבאת ישראל מקורו באזרבייג'אן.

איראן מספקת נשק לרוסיה בדרכי תחבורה שונים, אחד מהם דרך ארמניה, כטמ"מי שאהיד עוברים דרך ירוואן. הודו מוכרת נשק לארמניה, ובישראל יש שמביעים חשש שנשק כזה עלול להגיע לידי האיראנים. ומשם אולי לסוריה. 

קמפיין תעמולה איראני נגד ישראל

באזרבייג'אן מבחינים בקמפיין תעמולה איראני נגד ישראל. באיראן טוענים שאזרבייג'אן משמשת למוסד הישראלי שער כניסה לאיראן, לה גבול ארוך עם אזרבייג'אן. "שת"פ בין האזרבייג'נים לבין הציונים", נאמר בפרסומים באיראן. 

היו גם תקיפות סייבר איראניות נגד באקו בעלות אופי אנטישמי עם סיסמאות שהנשיא אילהם אילייב "משתף פעולה עם הציונים", בצירוף סימן מגן דוד.

נושא העברת כטמ"מים איראניים לרוסיה דרך ארמניה עלה לכותרות. ארה"ב הזהירה את ירוואן על קשריה ההדוקים עם טהרן ומוסקווה. ראש ה-CIA ויליאם ברנס ביקר בירוואן, הזהיר את הממשלה, ואף הוטלו סנקציות על חברה ארמנית. 

בחודשי אוגוסט-ספטמבר אשתקד נרשמו טיסות מטוסי איליושין IL-76MD רוסיים לארמניה שהעבירו כטמ"מים לרוסיה. 

היו גם משלוחים כאלו של חברת התעופה האיראנית 'איראן אייר קרגו', שהיא חברה-בת של 'איראן אייר'. ב-2020 הודה משרד ההגנה הארמני בהעברת נשק מאיראן לרוסיה. 

Forbes כתב בנובמבר 2022 כי ארמניה עצמה גילתה עניין בקניית כטמ"מים איראניים מדגמי שאהיד, אבאדיל ומג'והאד. 

יש תמרונים צבאיים משותפים, היתה חתימה על הסכם לשת"פ צבאי, ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולהאן הכריז באוקטובר 2020: "ביטחונה של ארמניה הוא גם ביטחונה של איראן".

קשרי ישראל-אזרבייג'אן 

קשרים אלו מתנהלים בכמה תחומים, בנוסף לסיוע הצבאי, עליו אומרים בבאקו: "היתה מלחמה, אלפים נהרגו ונפצעו. היא הסתיימה. בעבר אולצנו להשקיע בביטחון, וישראל עזרה לנו במלחמה זו ואחריה".

יש שת"פ הדוק בין ישראל לאזרבייג'נים בתחום הסייבר. בסיוע הטכניון נפתח בבאקו מרכז להגנת סייבר. ראש מערך הסייבר הלאומי של אזרבייג'אן, גנרל אילגר מוסאייב, ביקר בישראל במרכז לניהול אירועי סייבר במערך הסייבר הלאומי בפארק הייטק בבאר שבע. 

שתי המדינות משתפות פעולה בפיתוח סטארטאפים, בתחומי תרבות ובפרוייקטים מיוחדים, כמו תמיכה בביה"ס חב"ד אור-אבנר וביה"ס מספר 46 בבאקו, בו יש כיתות ללימודי יהדות. 

בין שתי המדינות יש קשרים דיפלומטיים מאז 1992. שגריר אזרבייג'אן בישראל, מוכתר ממדוב, יושב זמנית במשרדי משלחת סחר בתל אביב, עד שיימצא מקום לשגרירות אזרבייג'נית. 

השגריר ממדוב כיהן בעבר כסגן שר המדע והחינוך בארצו, כאיש משרד החוץ בשגרירות ארצו בבלגיה ועמד בראש האגף לשיתוף פעולה בינלאומי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית