בין הים השחור לים התיכון: ארגוני טרור בוחנים את השימוש של אוקראינה בכלי שיט מתאבדים נגד הצי הרוסי

האוקראינים משתמשים ביעילות בכלי שיט בלתי מאוישים מתאבדים נגד ספינות מלחמה ואספקה רוסיות - חיל הים הישראלי צריך להתייחס לכך ברצינות 

Ropucha I-class landing ship seems damaged (Source: https://twitter.com/Capt_Navy)

 

ב-17/7 הכריזה רוסיה כי היא חוזרת בה מהסכם התבואה, במסגרתו התחייבה רוסיה לאפשר מעבר בטוח לאוניות הנושאות תבואה מאוקראינה אל מצרי הבוספורוס. הסכם החיטה נחתם בחסות האו"ם לפני כשנה ובמסגרתו יוצאו מאוקראינה כ- 33 מיליון טונות של חיטה בעיקר למדינות אפריקה והמזרח התיכון, ובכך לאזן מעט את הצורך בחיטה ואת מחירי המזון המאמירים והולכים. 

הסכם התבואה אפשר לרוסיה לבדוק את האוניות הנכנסות ויוצאות במצרי הבוספורוס ואף הסמיך את טורקיה לבדוק את האוניות לאחר הטענתן במזון בסמוך לנמל אודסה. 

רוסיה טוענת שהמסדרון ההומניטרי הזה אינו באמת מספק צרכים הומניטריים. 

הסיפור המעניין הוא שהחשש הרוסי הוא לא רק מפרוליפרציה של נשק ותחמושת אל תוך אוקראינה, אלא גם מהוצאת נשק מאוקראינה בעיקר למדינות אפריקה. מספר דיווחים המגיעים מהעיתונות האמריקאית, מעלים חשד כי בין עשרה לארבעים אחוזים מהאמל"ח שמגיע לאוקראינה נמכר למדינות אפריקה, תמורת סכומי כסף לא מבוטלים, שנכנסים ככל הנראה לכיסם של ראשי השלטון האוקראיני. 

המלחמה בים

כשלושה ימים לאחר החלטת רוסיה, ביצע צי הים השחור הרוסי תרגיל גדול בצפון הים השחור, בקרבת נמלי אוקראינה, במסגרתו אף נורו טילי ים מכלי השיט הרוסים לעבר מטרות בים. כוונת התרגיל הרוסי הייתה להעביר מסר מאיים למדינות נאט"ו ואוקראינה שלא לנסות לשבור את המצור הימי הרוסי על אוקראינה. 

כיממה לאחר התרגיל שיגר הצי הרוסי טילים לעבר אודסה, עיר הנמל האוקראינית, שפגעו במחסני תבואה ונפט. שיגורי הטילים בוצעו משך כיומיים, במסגרתם הושמדו באוקראינה כ- 60,000 טון תבואה וכ- 120 טון של מזון אחר, על פי הדיווחים האוקראיניים. 
תגובתו של חיל הים האוקראיני, שבאמתחתו הצלחות מרשימות בשדה הקרב הימי, לא אחרה לבוא. 

ברביעי לאוגוסט, פורסמה בציוץ בטוויטר תמונתה של אוניית אספקה רוסית מדגם Ropucha, כשהיא נגררת על ידי גוררת וכשהיא בזווית של כ- 40 מעלות ועם סימני פיצוץ.

על פי כל ההערכות, מדובר בתקיפה שבוצעה על ידי כלי שיט בלתי מאוייש (כשב"מ) "מתאבד" אוקראיני. כלי שיט המנוהג מרחוק באמצעות ערוץ תקשורת, ונושא על גבו חומר נפץ. הכשב"מ מנוהג עד מטרתו, פוגע בה ומתפוצץ. הכשב"מ האוקראיני הוא כלי שיט קטן, בעל חתימת מכ"מ נמוכה, המקשה מאד על הגילוי שלו. 

חיל הים של אוקראינה החל לעשות שימוש אינטנסיבי בכשב"מים באוקטובר 2022, אז בוצעה תקיפת ההתאבדות הידועה הראשונה, במסגרתה הותקפו פריגטה ומקשת (ספינה לגילוי ופינוי מוקשים ימיים). לאחר המבצע המוצלח הראשון הפעיל חיל הים של אוקראינה כשב"מים נוספים כנגד בסיס חיל הים הרוסי בסבסטופול, הגשר במצרי קרץ' וכנגד כלי שיט רוסים נוספים.

במהלך ליל השבת האחרון, ה- 5/8, בוצעה תקיפה אוקראינית נוספת באמצעות כשב"מ. הפעם הותקפה מכלית רוסית, ה- SIG, בקרבת האי קרים. המכלית הרוסית, בת ה- 5000 טון, טבעה. 

המבצע האוקראיני, כמו האחרים, בוצע בלב ליבו של האזור הנשלט על ידי הצי הרוסי, כשכלי השיט הבלתי מאוייש (שככל הנראה שוגר מאוניית אם) חוצה את קווי ההגנה הרוסיים, לא מתגלה על ידי מערך הגילוי החופי והימי הרוסי, ומצליח לפגוע בכלי שיט. 

חיל הים האוקראיני הצליח כבר להטביע בראשית אפריל 2022 את אחת מאוניות הדגל הרוסיות, המוסקבה, באמצעות מטח טילי חוף-ים מנגד נפטון. 

אתגר לצי הים השחור הרוסי

ככל הנראה את הלקחים מהטבעת המוסקבה, למד הצי הרוסי במהירות, והוא מפעיל את אוניות המלחמה שלו בטווחים רחוקים מספיק מהחוף האוקראיני, תחת משטר הפעלת מערכות נגד-טילים משמעותי. 

אך את כלי השיט הבלתי מאויישים קשה לגלות. אם באמצעות מכ"מים ואם באמצעות מערות גילוי אופטיות. הכלים הללו קטנים, חרישיים, מופעלים על ידי אדם בטווחים רחוקים ונושאים על סיפונם כמות חומר נפץ, המספיקה לעשות נזקים רבים. מענה הגילוי מול כלי השיט הבלתי מאויישים של אוקראינה הוא מורכב מאד, והצי הרוסי מתקשה להתמודד מולו. 

התגובה האוקראינית לחזרתה של רוסיה בהסכם מסדרון התבואה היא תגובה משמעותית וקשה, אשר ללא ספק מייצרת הרתעה בקרב כוחות צי הים השחור, הנתקף עמוק בבסיסיו ובסמוך לאזורי השליטה שלו. סביר יהיה להניח אף שמאחורי הפעילות האוקראינית עומדות בריטניה וארה"ב. 

המשך המערכה הימית בים השחור עוד רחוק מסיום, כמו המערכה היבשתית, האווירית ובממד הסייבר. צפוי שהצי הרוסי יגביר את ערנותו ויחפש פתרונות לגילוי, זיהוי ויירוט מערך הכשב"מים האוקראינים. 

יתר על כן, הפעלת הכשב"מים באוקראינה תלמד ותחקר עוד רבות, וללא ספק תשפיע לא מעט על עתיד המערכה הימית ותפיסות הלוחמה בים, של ציים רבים. 

איראן, חיזבאללה, החות'ים (ואולי אף חמאס) המפעילים מערכי כלי שיט בלתי מאויישים ועוקבים בדריכות אחר הנעשה בים השחור, יפעלו ככל הנראה ליישום הלקחים של הצי הרוסי, בדגש על פיתוח ושדרוג הכלים האוטונומיים שלהם, כנגד מטרות ישראליות בנמלי הארץ, בקרבת החוף ובנתיבי השיט השונים. 

על חיל הים הישראלי לבחון את האמצעי הגילוי והיירוט שלו כנגד כלי שיט בלתי מאויישים קטנים לאורך החוף, בנמלי הים, באסדות הגז ובנתיבי השיט אל וממדינת ישראל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית