יש תשלום על ההסכם עם ישראל: מרוקו רוצה לרכוש בארה"ב מטוסי קרב F-35 

מרוקו העלתה את היחסים עם ישראל לדרג רשמי, ועכשיו גוזרת את הקופונים - הכרה ישראלית בריבונות מרוקו על מערב סהרה ובקשה לרכש F-35 מארה״ב

תמונה: דובר צה״ל 

מקורות ברבאט מוסרים שמרוקו שוקלת לרכוש מטוסי קרב F-35 דור 5 כדי לשפר יכולות מול אלג'יריה שכנתה.

בין מרוקו לאלג'יריה יש מתח סביב המחלוקת על הריבונות על טריטוריית מערב סהרה, שלטענת מרוקו שייכה לה.

בעוד שאלג'יריה שידרגה את חיל האוויר שלה במטוסי סוחוי SU-30  ומיג-29 בני דור 4 פלוס, חיל האוויר המרוקני מטיס מטוסי דור 3 כמו F-16, F-5 ומיראז' F-1.

לפיכך, תוך קשירת קשרים הדוקים עם ישראל, מבקשת מרוקו לרכוש מטוסי F-35. מקורות ברבאט מסרו שהמלך מוחמד ה-4 הביע רצון לצייד את חיל האוויר שלו במטוסים אלו.

פגישה בין שר הביטחון הישראלי בני גנץ לבין עמיתו המרוקני עבדלטיף לודיי בנובמבר 2021 חיזקה את הסכמי ההגנה בין שתי המדינות. 

ב-17 ביולי השנה הודיעה ישראל על הכרה בריבונות מרוקו על מערב סהרה, ובכך הודקו עוד יותר קשרי שתי המדינות. לישראל היסטוריה ארוכה של שת"פ אסטרטגי עם מרוקו, שסיפקה מידע מודיעיני רגיש לישראל לפני מלחמת ששת הימים, מידע שמילא תפקיד חשוב בהבסת מצרים וסוריה,  אז בעלות ברית של בריה"מ.

במקביל לרצון מרוקו לרכוש מטוסי קרב חמקניים, אלג'יריה עשויה לרכוש מטוסי דור 5 חמקניים SU-57 ברוסיה. מומחים מעריכים שהחוזה הראשון ביבשת אפריקה לרכש מטוס קרב דור 5 עשוי להיחתם בין 2027 ל-2030 וכנראה ידובר ברכש מספר מצומצם של מטוסים, כדי לא להפר את המאזן בצבאי בצפון מערב אפריקה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית