עזר לפוטין לפתח מערכת מעקב אחרי אזרחים - ומת בגיל 40 

אנטון אנדרייביץ' צ'רפניקוב הקים את ICS Holding בשנת 2018 ועזר לפתח מערכת מעקב המונית נגד אזרחי רוסיה

Sputnik/Alexander Demyanchuk/Pool via REUTERS

יזם טכנולוגיה רוסי בן 40 שפיתח יכולות סייבר התקפי עבור הממשל הרוסי, בין היתר, לצורך פעולות מעקב המוניות בהוראת הנשיא פוטין - נמצא מת במהלך סוף השבוע. הסיבה: לכאורה, נטל מנת יתר של "גז רפואי". כך לפי פרסום של הטיימס הלונדוני

"בצער רב אנו מודיעים כי ב-22 ביולי, שבת, בגיל 40, הלך לעולמו ראש ICS Holding, יזם הטכנולוגיה הרוסי הנודע אנטון אנדרייביץ' צ'רפניקוב", כתבה חברתו ICS Holding בטלגרם. "כולנו מתאבלים על ברגעים האלה".

צ'רפניקוב, כפוף לסנקציות אמריקאיות, נמצא מת ביום שישי בלילה במשרדו בדרום מוסקבה, כאשר סיבת המוות המוקדמת הוכרזה כ"דום לב". עם זאת, מקור באכיפת החוק במוסקבה אמר מאוחר יותר לערוץ הרוסי RTVI כי הוא נטל מנת יתר של "גז רפואי".

"צ'רפניקוב לקח את התרופה למטרות רפואיות, אך ככל הנראה חרג מהמינון המותר", אמר המקור, שטען גם כי שלושה אורחים ביקרו אותו במשרדו בלילה שלפני מותו. רשמית, סיבת מותו עדיין נחקרת.

צ'רפניקוב הקים את ICS Holding בשנת 2018. החברה מקושרת לשירותי הביטחון של רוסיה ומאגדת כ-30 חברות טכנולוגיה נוספות, כולל אחת בשם Citadel - האחראית על פיתוח יכולות האזנת סתר. ההכנסות המאוחדות של ICS Holding בשנת 2022 הסתכמו ב-91 מיליארד רובל (כ-782 מיליון ליש"ט).

Citadel הייתה אחראית חלקית ליישום חוקי ירובאיה הידועים לשמצה של רוסיה - על שם המחוקקת אירינה ירובאיה - שתיקנה את חוקי הלוחמה בטרור כדי להרחיב את פעולות המעקב ואיסוף הנתונים והאחסון בתוך רוסיה כחלק מ-Sorm (מערכת לפעילויות חקירה אופרטיביות). המסגרת הטכנולוגית העצומה שבאמצעותה רוסיה יכולה לנטר וליירט שיחות טלפון ודוא״ל. 

Citadel הרוויחה מיליארדי רובלים מאז 2018. צ'רפניקוב היה מקורב גם לאלישר אוסמנוב, האוליגרך האוזבקי-רוסי, שרכש את ICS Holding ב-2020, והעלה אותו גבוה יותר בדירוג אנשי העסקים העשירים ביותר ברוסיה.

צ'רפניקוב הוא איש העסקים בעל הפרופיל הגבוה השני שמת תוך 48 שעות, כאשר איגור קודריאקוב, בן 63, אוליגרך מיליארדר, נמצא מת בדירתו במוסקבה ביום שישי.

עשרות טייקונים מובילים בתעשייה מתו בנסיבות מסתוריות מאז פלשה רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022. ביניהם מומחי תעופה, בכיר בחברת הנפט הפרטית הגדולה ביותר ברוסיה, ואנשי עסקים ואוליגרכים אחרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית