עסקת מטוסי הקרב בין רוסיה לאיראן בסימן שאלה 

שבעה חודשים אחרי סגירת העסקה המטוסים עדיין לא הגיעו לאיראן

By Vitaly V. Kuzmin - http://vitalykuzmin.net/?q=node/615, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50477221

יתכן שעסקת מטוסי קרב רוסיים מתקדמים SU-35 לאיראן לא תצא לפועל. איראן טוענת שהיא מייצרת מטוס משלה בתעשיות הבייתיות שלה.

גארדיאן הבריטי מדווח כי בינואר השנה הזמינה טהרן 24 מטוסי SU-35 רוסיים דור 4.5 דו-מנועיים עם סיכום למסירתם כעבור שלושה חודשים, כלומר ב-21 במארס, כך לדברי חבר הפרלמנט האיראני שהריאר היידרי.

אולם שבעה חודשים אחרי סגירת העסקה המטוסים עדיין לא הגיעו לאיראן, ושר הביטחון מוחמד ריזה אשתיארי אמר שהמדינה תייצר בעצמה מטוסי קרב עבור חיל האוויר: "בשלב מסויים סגרנו עסקה, אך הגענו למסקנה שאנו יכולים לייצר מטוסי קרב בעצמנו, אם כי יתכן שהעסקה עם רוסיה תישקל שוב". 

הוא הסביר שהרוסים מסרבים להעביר לאיראן ידע וטכנולוגיות הדרושות לייצור עצמי של המטוסים. יש טוענים באיראן שהרוסים מעוניינים למכור את המטוסים למצרים. 

בהקשר לשת"פ הצבאי המתפתח בין מוסקווה לטהרן מדווח גארדיאן כי בחודש שעבר רווחו ידיעות שאישי ממשל ישראליים ניהלו שיחות עם עמיתים רוסיים בדבר הרחבת השת"פ הצבאי הרוסי-איראני ועל הסכנה הטמונה באספקת נשק רוסי מתקדם לאיראן.

בפגישה עם ח"כים ב-13 ביוני, כותב גארדיאן, גילה ראש הממשלה נתניהו שקויימה שיחה "פתוחה וכנה" עם הרוסים בנושא הסיוע הצבאי של מוסקווה לטהרן. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית