ישראל שיגרה שני לוויניי ננו לניטור הספקטרום - וניסתה להסתיר זאת באמצעות רישום ליטאי 

מדובר בלוויני AYRIS-1, AYRIS-2 ששוגרו באמצע חודש יוני האחרון מארה״ב 

Photo by SpaceX on Unsplash

על פי פרסום באתר space-track.org המנוהל על ידי חיל האוויר האמריקאי, ישראל שיגרה שני לווינים באמצע חודש יוני האחרון. הלווינים, ששוגרו מארה״ב באמצעות משגר פאלקון-9 של חברת ספייס איקס, היו רשומים במקור כלווינים ליטאים. אולם, בדיקה נוספת באתר כאמור, גילתה כי מדובר בלווינים ישראלים. 

שני הלוויניים הם לוויני ננו עם מטען RF עבור מערכת הביטחון. מדובר בלוויני AYRIS-1, AYRIS-2. מדוע ישראל תרצה להסתיר את שני הלווינים? לא ברור. וגם המשימה לא ממש הצליחה. חובבי חלל שעוקבים אחרי שיגורי לווינים עלו על הקומבינה די מהר.

  

חיפוש נוסף ברשת יגלה כי מדובר, כאמור, בלוויני RF (סיגינט\אלינט) לניטור ספקטרום. על פי פרסום של spaceref, מדובר בלוויניי RF שנועדו לנטר את הספקטרום של עצמים בכדור הארץ. 

״KONGSBERG NANOAVIONICS, AYRIS-1, AYRIS-2, ALL-DELTA AYRIS-1, AYRIS-2 ו-All-DELTA ֿנפרסו באמצעות EXOpod Nova עבור הלקוח Kongsberg NanoAvionics״, נכתב בפרסום. 

״לוויינים אלה יבצעו שורה של משימות עבור לקוחותיה של Kongsberg NanoAvionics, כולל ניטור ספקטרום רדיו באמצעות מטענים מתקדמים של רדיו תוכנה. Kongsberg NanoAvionics היא יצרנית ננו-לוויינים.״ 

לוויני ניטור ספקטרום אינם דבר חדש או סודי. ישנה חברה מסחרית, אמריקאית, בשם HawkEye 360 שמציעה כאלו שירותים בתשלום. 

למה זה טוב? ניטור ספקטרום מאפשר למשל לזהות ספינות צבא שלא משדרות AIS, זאת לפי הקורנים על הספינה כמו מכ״מ. אפשר גם למצוא מכ״מים או מערכות הגנ״א בקרקע אם יודעים את התדרים בהם הם משדרים. ניתן להניח כי לגופי מודיעין מדינתיים יש את הנתונים הללו. 

וכך, ניתן לסרוק תא שטח ייעודי, ולגלות אילו קורנים נמצאים בו. ברגע שעולה צי״ח, שולחים לאותו נ״צ לווין אופטי ומכ״מ וחושפים מה יש שם. 

ניתן לראות כי צמד לוויני ה-RF נע במסלול זהה מעל מטרות רלוונטיות למערכת הביטחון הישראלית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית