ארה״ב: הקרב על מטוס דור שישי עובר דרך מנועי ה-F35

לוקהיד רוצה לפתח למטוס מנוע אדפטיבי חדש | פראט אנד ויטני מתנגדים וטוענים לבזבוז כספי ציבור

תמונה: לוקהיד מרטין 

בהצעת החוק האחרונה של מדיניות ההגנה, מחוקקי הסנאט החליטו שלא לממן את תוכנית מעבר המנוע האדפטיבי (AETP), יוזמה שמטרתה לפתח מנוע חזק אך חסכוני בדלק עבור מטוסי קרב עתידיים. 

מדובר בחוסר הסכמה עסקי בין שתי חברות ענק - לוקהיד מרטין יצרנית הF-35 ופראט אנד ויטני, יצרנית המנוע של המטוס. כרגע יש על הפרק שני וקטורים לשיפור מנוע המטוס. וקטור אחד - שיפור המנוע הקיים. וקטור שני - פיתוח מנוע חדש, אדפטיבי שיחסוך בדלק ויאריך טווח טיסה. 

בעוד לוקהיד דוחפת את פיתוח מנוע אדפטיבי יחיד כדי להציג את הF35 כמטוס דור שישי, פראט טוענים כי מטוס דור שישי צריך שני מנועים בשביל המשימות שלו.  

ההחלטה לא לממן את המנוע האדפטיבי בסנאט, עולה בקנה אחד עם הצעת חיל האוויר להפסיק את המימון למנוע האדפטיבי בתקציב הכספי של 2024 ולהמשיך עם השדרוג המוצע של פראט אנד ויטני למנוע ה-F-35 הנוכחי. עם זאת, החלטה זו מנוגדת להחלטת הקונגרס הדוגלת בהמשכו של ה-AETP, עם בקשות מימון העולה על חצי מיליארד דולר.

״לוקהיד מרטין רוצה לשים מנוע אדפטיבי לא מוכח על מטוס קרב עם מנוע יחיד, גם אם זה יעלה עשרות מיליארדי דולרים של משלם המסים ויעכב משמעותית את אספקת היכולות הקריטיות ללוחמים שלנו. זה מערער את ההחלטה של הפנטגון להתקדם עם שדרוג ליבת מנוע F135״, כותבת נשיאת חטיבת המנועים הצבאיים של פראט אנד ויטני

״שדרוג מערכת ניהול כוח וחום של המנוע יכולה להביא אותו לספק 80KW או יותר של כוח קירור ל-F-35. זה עולה על כל צרכי הכוח והקירור שה-F-35 יזדקק לו אי פעם.״ 

ההחלטה לא לממן את ה-AETP התפתחה בתוך מחלוקת ציבורית שבה היו מעורבים בכירי לוקהיד ו-Pratt לגבי נחיצותו של מנוע חדש ל-F-35. לפראט, שיש לה צוות שעובד על הצעת מנוע אדפטיבית יחד עם GE, יש רווח אם חיל האוויר ימשיך בתוכנית שדרוג המנוע שלו. המימון לשדרוג המנוע של פראט, בהתאם לתגמול המוצע, ימשיך לבקשת הנשיא, בהיקף של 245 מיליון דולר בשנת 2024 עבור חיל האוויר. 

ההחלטה הסופית לגבי תוכנית המנוע האדפטיבי תקבע ברגע שהסנאט והבית יתאימו את גירסאותיהם להצעת החוק השנתית של מדיניות ההגנה.

מחוקקי הסנאט מתכוונים גם לאשר את התוכנית של חיל האוויר להפריש חלק מהמטוסים הישנים שלו, כמו A-10 Warthogs ומטוסי קרב F-15C ו-D, ולהפנות את החיסכון למטוסי קרב עתידיים. 

עם זאת, גם הסנאט וגם הקונגרס חסמו את הצעת חיל האוויר להפריש 32 מטוסי F-22 בלוק 20 עד 2027, למרות שחיל האוויר טוען שהעלות והמאמץ באחזקת מטוסי F-22 ישנים גדולים מידי. 

כאמור, בכירי פראט האשימו את לוקהיד בניסיון "לעכב או לעצור" את תוכנית הדור הבא של הדומיננטיות האווירית (NGAD) של חיל האוויר, בטענה שענקית התעופה והחלל מחפשת "אריכות ימים" לתכנית ה-F35, במקום לפתח מטוס חדש מדור שישי. כך לפי פרסום של breakingdefense

הם גם קראו תיגר על הצהרותיו של גרג אולמר, סגן נשיא בכיר לאווירונאוטיקה בלוקהיד, לגבי צרכי הכוח והקירור עבור השדרוגים הקרובים ל-Joint Strike Fighter. 

כפי שמרמז קו ההיגיון של פראט, שילוב יכולות מתקדמות ב-F-35 יכול באופן תיאורטי לדחות את הצורך לפתח מטוס קרב מהדור השישי. שני סדרי עדיפויות מנוגדים. אם לוקהיד תזכה בחוזה NGAD, זה אולי לא ידאיג אותה, אבל אם לוקהיד תפסיד, זה עלול להפוך לאיום חמור על השורה התחתונה של החברה. 

ג'ן לאטקה, ראש תוכנית F135 של פראט, טוענת כי "אף אחד לא מכחיש או מתווכח על הערך של מנועים אדפטיביים שתוכננו כחלק מתוכנית ההדגמה של טכנולוגיית AETP. הם מקבלים יותר יעילות בדלק, מה שמתורגם לחיסכון בדלק או לטווח. מנועים אדפטיביים יביאו מיילים ימיים נוספים ל-F-35, אבל הטווח הדרוש למשימת הדור השישי דורש שני מנועים, לא אחד."

ג'ף שווקי, סגן נשיא בכיר ליחסי ממשל גלובליים של RTX (ריית׳און בשמה החדש), חברת האם של פראט אמר: "זה לא מפתיע שלוקהיד מנסה להפוך את ה-F-35 למטוס קרב מהדור השישי, מה שלעולם לא יהיה. ל-F-35 ול-NGAD יש משימות נפרדות ונבדלות. לוקהיד מנסה לשלול את הצורך בתחרות מטוס קרב מהדור השישי כדי להאריך את אורך חיי החוזה שלהם (עם ה-F35).״ 

לא ברור כיצד מערכת היחסים הזו בין לוקהיד לפראט תשפיע על עתיד תוכנית F-35. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית