סקר של פורטינט: 75% מארגוני ה-OT חוו לפחות פרצה אחת בשנה האחרונה 

רק 13% מהמשיבים העריכו את מערך אבטחת ה-OT של ארגונם כ"בשל מאוד"

ג'ון מדיסון, סגן נשיא לתחום מוצרים ומנהל שיווק ראשי בפורטינט | צילום: פורטינט

פורטינט פרסמה את ממצאי דוח מצב הטכנולוגיה התפעולית (OT) ואבטחת הסייבר הגלובלי לשנת 2023. הדוח מבוסס על סקר אשר נערך בקרב 570 מומחי OT ברחבי העולם, כולל ישראל, אוסטרליה, ניו זילנד, ברזיל, קנדה, צרפת, גרמניה, הודו, יפן, מקסיקו, דרום אפריקה, אנגליה, ארה"ב ועוד.

ממגוון תעשיות המסתמכות על תשתית OT, כולל ייצור; תחבורה ולוגיסטיקה; בריאות ופארמה; נפט, גז וזיקוק; אנרגיה ושירותים; כימיקלים ופטרוכימיקלים; מים וביוב. 

תוצאות הדוח מייצגות את המצב הנוכחי של אבטחת ה-OT ומצביעות על ההזדמנות עבור ארגונים לאבטח בצורה טובה יותר את נוף איומי ה-IT/OT המתרחב ללא הרף. בנוסף למגמות העדכניות ולתובנות המשפיעות על ארגוני ה-OT, הדוח מספק גם תוכנית עבודה במטרה לסייע לצוותי אבטחה ו-IT לאבטח את הסביבות שלהם בצורה טובה יותר.  

להלן ממצאי הסקר העיקריים
פושעי הסייבר ממשיכים להתמקד ב-OT בשיעור גבוה: בעוד כי מספר הארגונים שלא נחשפו לפרצת אבטחת סייבר השתפר בצורה משמעותית משנה לשנה (מ-6% בשנת 2022 ל-25% בשנת 2023), עדיין יש מקום רב לשיפור.

לפי ממצאי הדוח, 75% מארגוני ה-OT דיווחו על פרצה אחת לפחות במהלך השנה האחרונה. פרצות אשר נגרמו מתוכנות זדוניות (56%) ומתקפות פישינג (49%) היו פעם נוספת הסוגים הנפוצים ביותר שדווחו ו-32% מהמשיבים העידו כי נפלו קורבן למתקפת כופר בשנה האחרונה – נתון אשר זהה לשנת 2022.

הערכת יתר של מוכנות אבטחת ה-OT בארגון: בשנת 2023, מספר המשיבים אשר החשיבו את מערך אבטחת ה-OT של ארגונם כ"בשל מאוד" ירד ל-13% לעומת 21% בשנה שעברה, מה שמצביע על מודעות גוברת בקרב מקצועני OT וכלים יעילים יותר להערכה עצמית של יכולות אבטחת הסייבר של ארגונם. 32% מהמשיבים העידו כי מערכות ה-IT וה-OT הושפעו על ידי מתקפת סייבר, לעומת 21% בשנה שעברה. 

ריבוי ההתקנים המחוברים מדגיש את אתגרי המורכבות עבור ארגוני ה-OT: קרוב ל-80% מהמשיבים דיווחו כי יש בסביבת ה-OT בארגונם למעלה מ-100 התקני OT התומכים ב-IP, ממצא המדגיש את המורכבות של אבטחת נוף האיומים המתרחב ללא הרף עבור צוותי האבטחה.

עוד עלה מממצאי הסקר, כי פתרונות אבטחת סייבר ממשיכים לסייע להצלחה של רוב מומחי ה-OT (76%), בפרט על ידי שיפור הגמישות (68%) והיעילות (67%). יחד עם זאת, הממצאים מעידים גם כי התפשטות הפתרונות מקשה לשלב, ליישם ולאכוף בקביעות פוליסות על פני נוף ה-IT/OT, ההופך יותר ויותר מכונס. הבעיה מחמירה עם מערכות ההופכות מיושנות, כאשר 74% מהארגונים מדווחים כי הגיל הממוצע של מערכות הבקרה בארגונם נע בין 6 ל-10 שנים.  

יישור קו של אבטחת ה-OT תחת מנהל אבטחת המידע מבשר טובות עבור התעשייה: בעוד כי כמעט כל ארגון נאבק למצוא מומחי אבטחה מוסמכים עקב המחסור הגובר במומחי אבטחת סייבר מיומנים, ממצאי הדוח מראים כי ארגוני ה-OT ממשיכים לתעדף את אבטחת הסייבר.

סימן מרכזי לכך הוא כי 95% מהארגונים מתכננים להטיל את האחריות על אבטחת הסייבר של רשתות ה-OT תחת האחריות של מנהל אבטחת המידע ב-12 החודשים הבאים, מאשר תחת מנהל או צוות התפעול. הממצאים חושפים גם כי מומחי אבטחת הסייבר לתחום ה-OT מגיעים כעת מהנהלת אבטחת ה-IT ולא מניהול מוצר וההשפעה על החלטות אבטחת הסייבר עוברת מהמפעילים למנהלים אחרים, במיוחד בתפקידי ניהול אבטחת מידע (CISO) וניהול אבטחה (CSO). 

לסקר המלא

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית