פרשנות | נתניהו למד מפוטין איך מפעילים מלחמה היברידית ביו״ש

מליציות אזרחיות מספקות את יצר הנקמה באירועים ״ספונטנים״ | הצבא טוען שאין לו שליטה | ביידן מחושק כי הוא צריך את הקול היהודי בנובמבר הקרוב

Nasser Ishtayeh / SOPA Images/Si via Reuters Connect

הקושי של הממשלה וצה״ל ליישם ביטחון ביו״ש נובעים ממספר גורמים. אחד, מודיעין. אמנם שב״כ וצה״ל פיתחו שיטות חדשניות לאיתור כוונות פיגועים מראש (מרחב חכם, גוגל איו״ש וכו׳), אך עדיין - אין מושלם או הרמטי. הפיגוע האחרון בתחנת דלק סמוך לעלי ומטען הגחון מוכיחים זאת. שב״כ כנראה מסכל מאות או אלפי פיגועים בשנה ביו״ש, אבל מספיקים כמה בודדים מוצלחים כדי למסך על כל ההצלחות. 

הגורם השני הוא משפטי. הסטטוס המשפטי של יו״ש, שלטון צבאי המצריך שתי מערכות משפט נפרדות (בישראל ויו״ש), תקנות שעת חירום וניכוס שטחי מדינה בדרכים לא חוקיות - כל אלו מציבים את הפוליטיקאים והקצינים בצה״ל תחת עננה שחורה של איום משפטי בחו״ל. כל עוד הם בארץ, אחלה. ברגע שטסים לחו״ל, הם יכולים להכנס לאי נעימות, אם וכאשר יוצאו צווי מעצר מצד בתי משפט בחו״ל בגין פשעי מלחמה או פשעים אחרים. ככל שהתביעות יערמו אצל שופטים בחו״ל, כל אחד עם האג׳נדה הפוליטית שלו. 

כרגע ארה״ב חוסמת כל פעולה של בית הדין הפלילי הבינלאומי נגד ישראלים. הסיבה אינה אהבת ציון, אלא מחשבה על אינטרסים אמריקאים. גם מקבלי החלטות אמריקאים, בפרלמנט או בצבא, יכולים לעמוד למשפט על מקרים בעירק, אפגניסטן או בכל אחת מהמדינות בהן פועלים הצבא ושירותי הביון האמריקאים (שזה כמעט כל העולם). 

ועם זאת, החשש שיום אחד ההגנה המשפטית הזו תבוטל, ופוליטיקאים או קציני צה״ל יואשמו על בסיס אירועי עבר, מהווה שיקול בכל פעילות ביו״ש. הצבא ושב״כ מבזבזים המון משאבים על הליך ההפללה, כדי שיהיו הוכחות, אם וכאשר. לעיתים הצורך בהפללה מגיע על חשבון יעילות מבצעית. לא הכל זה פצצה מתקתקת. מונח משפטי שמתיר הסרת כל המגבלות המשפטיות לסיכולו. 

פוליטיקה פנימית

למגבלות אלו, יש להוסיף את הרכב הממשלה הנוכחית. שתי מפלגות עיקריות בממשלה, הציונות הדתית ועוצמה יהודית, נכנסו לכנסת ולממשלה גם על הכרטיס של יו״ש. הבייס האלקטורלי שלהן, חלקו, מחזיק בחלום ארץ ישראל השלמה. קרי, כולל כל שטחי יו״ש (נשאיר את ירדן לפרק הבא). נתניהו, כראש ממשלה, תלוי בשתי המפלגות הללו לצורך הישרדות פוליטית. בלעדיהן, הממשלה נופלת ובבחירות חדשות יש סיכוי להפסיד. 

התלות של נתניהו בשתי מפלגות אלו משפיעה באופן ישיר על אכיפת החוק ביו״ש מול מתנחלים. אמנם מרבית המתנחלים נורמטיבים ואינם פורעים, אך חלקם הקטן כן. ואלו יוצאים לשרוף כפרים פלסטינים אחרי פיגועים. מהאלימות השגרתית של אותו גרעין מתנחלים אלים נגד פלסטינים - לאף אחד כבר לא אכפת. הפוליטיקה שיתקה את המחלקה היהודית בשב״כ, המשטרה ואת צה״ל, בכל הקשור לאכיפת חוק על מתנחלים אלימים.

גיאו פוליטיקה

היבט נוסף הוא הקרע בין ירושלים לוושינגטון. בעוד ירושלים רוצה להכביד על איראן, צבאית או כלכלית, בוושינגטון מוטרדים יותר מסין ורוסיה ומוכנים ללכת להסכמות עם איראן. עבור נתניהו, מדובר בבגידה בישראל.

נתניהו משווק לציבור כבר עשור וחצי את האיום הקיומי שאיראן מהווה עבור ישראל - והנה הבית הלבן רוצה לשחד את איראן תמורת שקט. שימשיכו לפתח גרעין במרתף.

יו״ש היא מקום טוב להכניס לאמריקאים אצבע בעין. בארה״ב רואים בפלסטינים את הבסיס לקידום יוזמות נורמזליזציה בין ישראל לשכנותיה. בעיקר סעודיה. בלי שקט ביו״ש - לא יהיו הסכמים נוספים. 

בחירות בארה״ב 

היבט אחרון שארצה לציין הוא שנשיא ארה״ב נמצא בשנת בחירות. בנובמבר 2024 צפויות להערך בחירות לנשיאות ארה״ב וביידן רוצה להבחר שנית. הוא צריך את הקול היהודי בקלפי, ולכן נתניהו מעריך שהשנה הקרובה היא שעת כושר לעשות מלחמות מול ארה״ב - כאשר הבית הלבן מחושק ולא יכול לפעול נגד ישראל. ואכן, בשני האירועים האחרונים בהם מתנחלים שרפו כפרים ביו״ש - מלבד גינוי רפה, הבית הלבן לא נקט בצעדים כלשהם נגד ישראל. 

״מחוץ לשליטת הממשלה״ 

נתניהו מודע לכל ההיבטים, הפוליטיים, משפטיים וגיאו-פוליטים, והחליט, בצדק מבחינתו, שצריך לייצר ביו״ש שתי מערכות אלימות. מלחמה היברידית מהספר של פוטין. אחת רשמית - צה״ל, שב״כ ומשטרה. כזו שעובדת ״לפי הספר״. שנייה - לא רשמית - מליציות אזרחיות המבוססות על הגרעין האלים של המתנחלים. אלו נמצאים ביו״ש בעידוד ממשלות ישראל מאז 67, במטרה לנכס ולשמור על שטחים.

נתניהו גם יודע שסיפוח יו״ש משמעותו סוף מדינת ישראל. לא תהיה לגיטימציה בעולם למשטר אפרטהייד המבוסס על אזרחים ללא זכות בחירה. תוספת של מליוני פלסטינים לבחירות בישראל, משמעותה פגיעה ברוב היהודי. לכן, נתניהו, כמו כל קודמיו מאז 1967, נוקט בשיטה של סיפוח זוחל, לא רשמי. קרי, ניכוס בכוח של שטחים ביו״ש והקמת יישובים, מתוך הנחה שיישובים לא מפנים גם בהסכם עתידי. 

הפתרון שנתניהו מצא לבעיה ביו״ש, דומה לגישתו של פוטין למלחמה היברדית, הידועה גם בשם ״חיילים ירוקים קטנים״. חיילים - אבל לא רשמית. קרי, קבוצה או קבוצות אלימות, הפועלות בצורה לא רשמית ״מחוץ למעגלי ההחלטות הרשמיים של הממשלה״, אך בשמה. בצורה זו, הממשלה וגופי הביטחון ממשיכים להתנהל ״לפי הספר״, בעוד האירועים האלימים נרשמים תחת ״מרי אזרחי ספונטני״. זה קרה כבר פעמיים ביו״ש בחודשים האחרונים - וזה עובד. 

הדואליות הזו בהפעלת כוח מאפשרת לממשלת ישראל מרחב הכחשה בזירה הבינלאומית מחד, ומאידך מאפשרת לה לשרוד בתוך סבך הפוליטיקה הפנימית. בשתי הפעמים האחרונות, ההתפרעויות נגד כפרים ביו״ש עברו בשקט - אצל האמריקאים, בזירה הישראלית הפנימית ובזירה הבינלאומית. 

שני הצדדים, ישראל וארה״ב, מבינים את המשחק. השאלה היא כיצד ארה״ב תרצה להמשיך לשחק אותו בשנה הקרובה עד הבחירות בוושינגטון - והאם ביידן יזכה בעוד קדנציה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית