דיווח: כסף תמורת עצירת פרויקט הגרעין - איראן וארה״ב בדרך להסכמות 

ההסכם מגביל ב'צורה חדה' את פעילות הגרעין של איראן, העשרת אורניום לא יותר מ-60 אחוזים, בתמורה להפחתת סנקציות

Official White House Photo by Hannah Foslien

ממשל ביידן ניהל בחשאי מו"מ עם איראן שמטרתו להגביל את תכנית הגרעין האיראנית, להפחית את הסנקציות ולהביא לשחרור אמריקנים הכלואים באיראן. 

ניו יורק טיימס מדווח הבוקר מפי מקורות משלוש מדינות – ארה"ב, ישראל ואיראן – שהמגמה היא להשיג הסכם לא פורמלי, לא כתוב, שמוגדר בפי האיראנים "הפסקת אש דיפלומטית", ומטרתו מניעת הסלמה נוכח התקדמות תכנית הגרעין באיראן ואספקת נשק איראני לרוסיה למלחמה באוקראינה.

מקורות ממשל משלוש המדינות אישרו לניו יורק טיימס ששיחות לא ישירות התנהלו באביב בעומאן בדבר חידוש קשרים דיפלומטיים בין ארה"ב לבין איראן.

ההסכם מגביל ב'צורה חדה' את פעילות הגרעין של איראן, העשרת אורניום לא יותר מ-60 אחוזים, בתמורה להפחתת סנקציות. 

איראן תתחייב להפסיק לפגוע באמריקנים בסוריה ובעירק על ידי שליחיה במזה"ת, איראן תשתף פעולה עם פקחי האו"ם ותימנע מלמכור נשק לרוסיה.

איראן מצפה שארה"ב תפשיר מיליוני דולרים ונכסים איראניים ותשחרר שלושה אמריקנים הכלואים  באיראן לטענת ארה"ב מאסר בטענות שווא.

ניו יורק טיימס כותב כי דניס רוס, שפעל שנים בנושאי המזה"ת בשרות כמה נשיאים, נמצא בישראל ושוחח עם מקורות המקורבים להסכם הצפוי החדש. 

על כך אמר דניס רוס: "לממשל ביידן אין תיאבון למשבר חדש. הם רוצים שהעדיפות תהיה אוקראינה ורוסיה. מלחמה במזה"ת זה הדבר האחרון שהם רוצים". 

ביום רביעי אמר דובר מחלקת המדינה בוושינגטון מתיו מילר כי השמועות על הסכם גרעין חדש "זמני או לא זמני" הן "שגויות ומטעות". 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית