מי עומד מאחורי המכירה המסתורית של מטוסי מיראז' מקטאר לאינדונזיה?

העסקה בין שתי המדינות נרקמה על ידי חברה מדובאי, E-Systems Solutions., שבבעלות איש העסקים הצרפתי Habib Boukharouba, קצין לשעבר בחיל האוויר הצרפתי

By SRA GREG L. DAVIS, USAF - http://www.dodmedia.osd.mil/Assets/2000/DoD/DD-SD-00-02650.JPEG Modified image: adjusted shadows to make them more visible, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14641346

לאחרונה החלה העברתם מקטאר של 12 מטוסי קרב מדגם מיראז' 2000-5 לאינדונזיה. מטוסים אלו, מצי מטוסי הקרב של קטאר נמכרו לאחר שהתקבל אישור צרפתי. המטוסים הועברו באמצעות מטוסי תובלה מדגם אנטונוב 124, לאחר שהוכנו למשלח על ידי החברה הפרטית מקטאר, Défense Conseil International (DCI) הנמצאת בבעלות צרפתית.

העסקה בין שתי המדינות נרקמה על ידי חברה מדובאי, E-Systems Solutions., שבבעלות איש העסקים הצרפתי Habib Boukharouba, קצין לשעבר בחיל האוויר הצרפתי, שלאחר פרישתו מהשירות, הקים בדובאי עסק משגשג של מכירה והשכרה של מטוסי תובלה. החברה מספקת מטוסי תובלה במדינות המפרץ ובאפריקה בעשר השנים האחרונות. 

שותפו של Boukharouba הוא יועץ, המקורב לשלטון באינדונזיה, איש העסקים Prabowo Subianto, אשר מתמחה בלוחמה אלקטרונית אווירית. 

בצד הכלכלי של העסקה, נוהל המשא ומתן בין הצדדים באופן דיסקרטי על ידי חברת תיווך צ'כית, Excalibur International, שהינה חברת סחר בתחום האמל"ח. Excalibur היא חברת בת שהוקמה על ידי תאגיד הנשק הצ'כי Czechoslovak Group (CSG), בעלותה של משפחת Strnad.

משפחה זו רכשה את הונה ואת המוניטין שלה, בתקופה שלאחר נפילת החומות, כשמכרה ממלאי האמל"ח הסובייטי בעיקר באפריקה ובאסיה, ולאחר מכן המשיכה במכירת אמל"ח מערבי במדינות אלו, תוצרת General Dynamics האמריקאית ו- NEXTER. 
משפחת Strnad וחברת CSG היו גם הנציגים של אלביט במכירת מערכות נשק באזרביג'אן. 

מפרוץ המערכה באוקראינה בפברואר 2023 חברת CSG הייתה מעורבת במכירת אמל"ח רב לאוקראינה, ובחודשים האחרונים חתמה על חוזים רבים באינדונזיה לרבות חוזה בדצמבר 2023 לאספקת טילי הגנה אווירית של חברת Roketsan הטורקית, עסקה בגובה של למעלה מחצי מיליון אירו. 

בחוזה אספקת מטוסי המיראז' לאינדונזיה, מנסה אינדונזיה לכסות על הפער המבצעי שנוצר לה עם הזדקנות מערך מטוסי ה- Su-30 ו- Su-27 הישנים שברשותה. 

ככל הידוע, חיל האוויר של אינדונזיה לא השתוקק למטוסים המיראז' 2000-5 של קטאר, שבתחילה יועדו למכירה לבולגריה או לאוקראינה, אך בתיווכו של איש העסקים Subianto ולאחר מספר חודשים של משא ומתן מול אינדונזיה, החליטה זו לרכוש את מטוסי הקרב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית