תאונות דרכים עולות למשלם המיסים 16 מיליארד ש״ח בשנה - ולאף אחד לא אכפת 

מספר ההרוגים השנתי מתאונות, עבר מזמן את מספר הנספים במערכות ישראל או פעולות איבה, באותה שנה. ועדיין, לא רואים כותרות שמדווחות על זה

קרדיט סטיליס: דוברות הכנסת, דני שם טוב

אתמול (ב) יצאה הודעה לעיתונות שעסקה בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, וכך נכתב בה: "עסקה בתמונת המצב של התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, ובפעולות משרדי הממשלה השונים בעניין.״ ח"כ טופורובסקי פתח את הישיבה ואמר כי מאז תחילת השנה נהרגו 155 בני אדם. 

תשומת לב: מספר ההרוגים השנתי מתאונות, עבר מזמן את מספר הנספים במערכות ישראל או פעולות איבה, באותה שנה. ועדיין, לא רואים כותרות שמדווחות על זה כמו על האירוע בגבול מצרים (בוא נהרגו שלושה לוחמים). "מתייחסים לזה כאל גזירת גורל וזה לא מקובל עלי וצריך לפעול כדי שהמספר ירד", אמר טופורובסקי.

אין גוף מתכלל

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אסנת אלגום מזרחי, אמרה כי יש גופים רבים שאחראים על בטיחות בדרכים, וקשה למצוא גוף מתכלל, מנהל ומפקח אחד. בנוסף ציינה, כי קשה לקבל נתונים ומידע על תוכניות, יעדים וביצועים.

הכל נאמר ונכתב ונראה שאין דבר שאינו ידוע בהקשר תאונות דרכים. תמצית נתונים שיש בהם צער איום ונורא. מספר ההרוגים בין השנים  2013-2022 – 3414. הולכי רגל הרוגים לשנה 100, מתוכם 30% על מעברי חצייה. עלות שנתית כ-16 מילארד ש״ח. 

שימו לב להכנסות המדינה מרכבים על הכביש - מיסוי ישיר ועקיף - 36.2 מיליארד ש״ח. 3.7 מיליון כלי רכב. 2,800 כלי רכב לק"מ בממוצע. פי 3.5 מממדינות OECD. כ-289,291 כלי רכב נוספו בשנת 2021 - עלייה של 34.8% - שיא חדש במסירת כלי רכב חדשים (ללא יבוא אישי). 4.6 מיליון נהגים, מתוכם 322,000 נהגים חדשים (7%). 

למרות המספרים, נראה כי מדינת ישראל לא עושה כלום להתמודד עם תאונות דרכים. אין תכנית רב שנתית. בוחרים בכוונה תחילה שלא יהיה טכוגורף דיגטלי ברכב כבד כדי לא לפקח על שעות העבודה של הנהגים. זאת, אף על פי שרכב כבד מעורב בכ-19 אחוזים מתאונות הדרכים הקטלניות. בלי טכנוגרף, האכיפה כמעט בלתי אפשרית. 

גם בתחום האופניים החשמליים לא מטפלים. ב-2015 נהרגו ארבעה רוכבי אופניים חשמליים ועד היום למעלה מ-25. אין לוחיות רישוי, אין צורך ברישיון, אין רגולציה על ספק הכלים החשמליים. 

חסרים 144 שוטרים באגף התנועה במשטרה

היו"ר טופורובסקי ביקש לדעת מה תקציב אגף התנועה בשנתיים הקרובות ונציגת המשרד לביטחון לאומי, שרית נשיא, השיבה כי בימים אלה נמצא תקציב האגף בדיונים. ח"כ טופורובסקי הזכיר כי ב-2017 הבטיח השר דאז גלעד ארדן שיהיו 450 ניידות, ושאל מה הפערים כיום. 

קיטה התייחס לכך ואמר כי לאגף חסרים 144 שוטרים כדי למלא את 250 הניידות הקיימות, ועוד לפני שמדברים על הגדלה צריך למלא את החוסר הקיים. ראש מנהלת אכיפה דיגיטלית במשטרה, סנ"צ רפי וקנין, ציין כי כיום 80% מהאכיפה מבוצעת על ידי שוטרים ו-20% דיגיטלית, ובעתיד המצב יהיה הפוך. קרי, 80% מהאכיפה תהיה דיגיטלית.

מנכ"ל אור ירוק, יניב יעקב, אמר כי אמנם כל הגופים הציגו עבודה יפה ומשמעותית, אבל ישראל היא עדיין במקום האחרון במספר ההרוגים לנפש. "בשביל שהבשורה תוכל להתממש צריך שני דברים, החלטת ממשלה שתאמץ את התכנית ותקציב שיגדל. מה שראינו זה השקעה של תקציבים קיימים או תקציבים שקוצצו. ליטא הוכיחה שזה אפשרי להוריד את מספר ההרוגים ב-50% תוך עשור"..

בנימה אישית: ניכר כי ח"כ טופורובסקי מסור לנושא התמודדות עם תאונות הדרכים. עם זאת, במציאות, כל פעולה שממשלה כלשהי עושה בתחום הרכב, מטרתה לדאוג להמשך הזרמת כספים לבעלי האינטרסים ולקופת האוצר. כמעט לכל פעולה, יש תמורה כספית בצידה. לכן, אינני צופה שינוי בנושא, למרות המספרים הקשים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית