איראן מצטרפת למועדון הטילים ההיפרסוני - ישראל נשארת מאחור 

מפקד משמרות המהפכה האסלאמית (IRGC) אישר כי איראן תחשוף בקרוב טיל היפרסוני

www.irna.ir

איראן הודיעה על פיתוח מוצלח של טכנולוגיית טילים היפרסוניים, ועתידה להצטרף למדינות כמו רוסיה וסין, כאחת המדינות הבודדות שמחזיקות בנשק מתקדם זה. 

עם טילים היפרסוניים המסוגלים לנוע במהירויות גבוהות פי חמש ממהירות הקול, כלי הנשק הללו מהווים אתגר משמעותי למערכות ההגנה האווירית (גם של ישראל) והפכו לגבול החדש של הלוחמה.

בשבוע שעבר חשפה איראן טיל בליסטי חדש עם טווח מרשים של 1,242 מייל (2,000 ק"מ) ויכולת נשיאת מטען של טון אחד. כעת, מפקד משמרות המהפכה האסלאמית (IRGC) אישר כי איראן תחשוף בקרוב טיל היפרסוני. 

הודעה זו באה בעקבות טענה שהשמיע ראש יחידת התעופה והחלל של משמרות המהפכה בנובמבר האחרון, אשר נתקלה בספקנות מצד ארצות הברית. עם זאת, נראה כי איראן מוכנה לחשוף את היכולות שלה. 

דיווחים מצביעים על כך שהטיל ההיפרסוני האיראני מסוגל לתמרן הן בתוך ומחוץ לאטמוספירה, להגיע למהירויות ותמרון המהווים איום על מערכות הגנה אווירית.

בעוד הטענות של איראן עשויות להיענות בספקנות, ארצות הברית כדוגמא, מפגרת במרוץ החימוש ההיפרסוני. בעוד שרוסיה וסין כבר החלו לפרוס טילים היפרסוניים משלהן, ארה"ב התמקדה בעיקר בטילים בליסטיים והתמודדה עם כישלונות בפיתוח טילים היפרסוניים. 

צבא ארה"ב מחולק לשלושה זרועות, שכל אחת מהן מפתחת באופן עצמאי טילים היפרסוניים משלה תחת הגבלות קפדניות נגד שימוש בראשי נפץ גרעיניים. גישה מקוטעת זו, יחד עם כשלים בניסויי טילים היפרסוניים, עיכבו את פריסת הטכנולוגיה הזו.

יתר על כן, העלויות הגבוהות הכרוכות ברכישת טכנולוגיית טילים היפרסוניים תרמו אף הן לעיכובים. תקציב 2024 של חיל האוויר האמריקני כולל הוראות לפיתוח טכנולוגיה היפר-קולית אך אינו מקצה כספים לרכישה. עיכובים אלה ברכישה ובפריסה עלולים לתת יתרון למדינות כמו סין, רוסיה, איראן וצפון קוריאה. 

נשאלת השאלה: האם ישראל יכולה להרשות לעצמה להשאר ללא טיל תקיפה היפרסוני משלה? ככל שאיראן מצטרפת בגאווה למועדון הטילים ההיפרסוני, זה הופך יותר ויותר חיוני לישראל להאיץ את מאמציה ולסגור את הפער כדי לשמור על עליונותה הצבאית ועל מעמדה האסטרטגי במזרח התיכון. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית