דעה | האם אישור המופע ההמוני בעיצומה של מתקפת טילים מעזה, יכול להיחשב כסיכון מחושב?

ב"מבחן התוצאה" הכל עבר בשלום באותו מופע בפארק הירקון, אך מה עם "מבחן התהליך"? נקווה שבתחקיר האירוע הזה, בתקווה שאכן יתקיים, יחשפו השיקולים והאזהרות בתהליך קבלת ההחלטות

צילום: דובר צה״ל 

נתחיל עם העובדות הידועות : ביום חמישי 11 במאי 23, בעיצומה של מתקפת טילים מרצועת עזה במבצע "מגן וחץ" התקיימה בפארק הירקון בת"א בין השעות 20:30 ל-23:00 הופעת ענק של הזמר אביב גפן, עם עשרות אלפי צופים - באישור פיקוד העורף.

פיקוד העורף שאכן אישר את קיום המופע, הודה שאין בפארק הירקון מרחבים מוגנים ובמקרה של אזעקה, הצופים הונחו "להשתטח על הקרקע ולהגן על ראשם בידיהם". 

בעקבות הביקורת הקשה שפרסמו מיד אלפי גולשים ברשתות החברתיות ופרשנים ביטחוניים באולפנים, הם טענו עוד לפני המופע כי לוקחים פה הימור מסוכן, פיקוד העורף פירסם כמה הודעות שנועדו לתרץ את אי ביטול המופע על אף הסיכון. בתחילה טענו נציגי פקע"ר שהם "מקבלים החלטות על פי הערכות מצב תכופות". 

כאשר הנימוק הזה לא הרגיע את הציבור והועלו טענות שאי ביטול המופע נובע לכאורה "משיקול תקציבי-כלכלי עקב הצורך לפצות על הביטול", פרסם למחרת דובר צה"ל הודעה שהיתה גם שנויה במחלוקת לפיה ההחלטה לא לבטל את המופע נבעה מהרצון "לא ליצור פאניקה בציבור".

שעות לפני תחילת המופע פרסם הג'יהאד האיסלאמי איום "לפגוע בגוש דן" (כפי שאמנם קרה באותו ערב) ועוד אזהרות בנוסח "צפו להפתעות כואבות". שעתיים וחצי לפני המופע נפגע בניין מגורים ברחובות, נהרג אזרח ונפצעו תשעה נוספים. 

הג'יהאד האיסלאמי הוכיח במהלך המבצע כי יש לו יכולות לשגר רקטות ארוכות טווח לגוש דן ולאזור ירושלים. הציבור הישראלי נאלץ להבין שוב בדרך הקשה כי מערכת ההגנה האווירית של ישראל, לא יכולה לספק הגנה מוחלטת. 

בערבו של המופע בפארק הירקון ולאחר הפגיעה הכואבת ברחובות, סייר במקום מפקד פיקוד העורף האלוף רפי מילוא ומסר לכתבים: "חשוב ללמוד מהאירוע הזה שכיפת ברזל נותנת הגנה טובה מאוד, אבל לא מקסימלית. ההשלמה להגנה של כיפת ברזל היא התנהגות האזרחים. המקלט לא היה בשימוש פעיל והפך להיות מחסן, זה מראה עד כמה חשוב למלא אחרי הנחיות פיקוד העורף" .

גם מפקד פיקוד העורף ידע באותן שעות, שקהל עצום מתחיל לזרום אל פארק הירקון, בזמן שהג'יהאד מאיים. בפיקוד העורף ידעו כל הזמן ששם בפארק הירקון עומדים להצטופף עשרות אלפי צופים בלי מיגון במיקום המצוי בטווח הרקטות. מכיוון שאת העובדות הפשוטות הללו הבין גם רוב הציבור, התקשרו רבים לבטל את כרטיסי המופע מתוך חשש להיפגע מפגיעת רקטה או טיל בזמן המופע או חשש להימחץ על ידי קהל היסטרי שינסה לנוס על נפשו בעת אזעקה. 

אלה שהתקשרו לבטל, נענו שכל עוד אין הנחיה מצד פיקוד העורף, הכל מתקיים כמתוכנן והקהל יקבל לפני האירוע הנחיות כיצד לנהוג במידה ותהיה אזעקה בתל אביב. 

לכותב שורות אלו אין את כל המידע שעמד בפני מקבלי ההחלטות בדרג הצבאי ובדרג המדיני בעת קיום אותן "הערכות מצב" אם לקיים או לבטל את המופע בפארק ובכך נסייג את הדברים. עם זאת, ישנו שיקול אחד הגובר על כל השיקולים האחרים - הגנה על חיי אדם, בוודאי בסוג כזה של אירוע. 

מעניין אם נשאלה השאלה הבאה: "במידה ונטעה בשיקול הדעת וטיל יפגע בכ"ז באתר המופע, האם יש לנו יכולת למנוע בוודאות פגיעה המונית באזרחים באירוע הזה?" 

אם נשאלו שאלות מהסוג הזה, התשובה שהתקבלה די ברורה, כי המופע התקיים לבסוף. אסונות קודמים (ע"ע אסון השריפה בכרמל, אסון מירון ועוד) היו צריכים ללמד את קציני פיקוד העורף וכלל מפקדי כוחות הביטחון, כי לרוב, אותם מקבלי ההחלטות מהדרג המדיני לא משלמים מחיר אישי במסקנות תחקירי אירועי אסון. הדרג המקצועי הוא זה שמשלם את המחיר. 

לסיכום, ב"מבחן התוצאה" הכל עבר בשלום באותו מופע בפארק הירקון, אך מה עם "מבחן התהליך"? נקווה שבתחקיר האירוע הזה, בתקווה שאכן יתקיים, יחשפו השיקולים והאזהרות בתהליך קבלת ההחלטות וילמד הלקח הנכון למניעת אסון באירועים המוניים דומים בעתיד. 


הכותב: ירון חנן - מומחה לניהול סיכונים, המשכיות עסקית וניהול מצבי חירום 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית