מכון המחקר IISS: התוקפנות האיראנית באזור המפרץ הערבי גוברת - למדינות האזור אין די משאבים למעקב רציף אחרי יוזמות טהרן

הדו״ח קובע כי איסוף מודיעין, סיורים ותצפיות לעיקוב מלא אחר איראן ימשיכו להיות אבן יסוד בשמירה על ביטחון האזור | הדו״ח מזהיר שלמדינות המפרץ חסרים משאבים כדי לבצע את המשימות האלו

U.S. Naval Forces Central Command / U.S. 5th Fleet/Handout via REUTERS

איראן השתלטה באחרונה על שתי מכליות נפט במים בינלאומיים במפרץ הערבי. הדבר מעיד על מידת התוקפנות הגוברת של איראן במרחב. השאלה היא אם לארה"ב, שמתמקדת ברוסיה ובסין, יש עדיין עין פקוחה למעקב אחרי מעשי איראן במפרץ. 

תשובה לכך מבקש לתת דוח חדש של המכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים (IISS) שמושבו בלונדון. האם השת"פ בין מדינות אזור המפרץ לבין הצי ה-5 של ארה"ב ופיקוד מרכז האמריקני מספיקים כדי לעקוב אחר המתרחש במצרי הורמוז, במפרץ עומאן ובמפרץ הערבי.

הדוח קובע כי איסוף מודיעין, סיורים ותצפיות לעיקוב מלא אחר איראן ימשיכו להיות אבן יסוד בשמירה על ביטחון האזור, אז הדוח מזהיר שלמדינות המפרץ חסרים משאבים כדי לבצע את המשימות האלו. 

הדוח סוקר את האמצעים שבידי איראן: רבות מהמערכות שמפעילים הצבא האיראני הסדיר, משמרות המהפכה, חיל האוויר, הצי וחילות היבשה, הן מיושנות. אולם איראן מוסיפה כל הזמן יכולות חדשות, בעיקר בתחומי כלחים בלתי מאויישים ומערכות הגנ"א וטילים.

הטכנולוגיות של מדינות המפרץ עולות על אלו של איראן, אולם מחבר הדוח דאגלס בארי אומר כי מה שחשוב הוא היכולת להפעיל מערכות ייעודיות העונות על הדרישות המבצעיות ולהפעיל מערכות זולות שיכולות להביס מערכות מתקדמות ויקרות – "זה המצב כאן", אומר בעל הדוח. 

ארה"ב מעבירה מערכות הגנה לאוקראינה ולאזור אינדו-פסיפיק, אך על פער זה ניתן להתגבר על ידי שת"פ הדוק עם מדיניות המפרץ ותכניות אימון והדרכה.

קומנדר תום הוקינס, דובר הצי ה-5, הגיב ואמר שארה"ב מתמקדת ביצירת שיתופי פעולה באזור, בשיפור הביטחון הימי האזורי וביצירת תמונת מצב מבצעית משותפת. שילוב של מערכות בלתי מאויישות ופלטפורמות מבוססות בינה מלאכותית הוא בעל חשיבות מרובה באזור זה. 

הפיקוד הימי של פיקוד המרכז NAVCENT פועל עם שותפים אזוריים לבניית צי של 100 כטמ"מים עד סוף הקיץ הזה. צי זה יוסיף עיניים למימי האזור, ורוב ההפעלה תהיה בידי מדינות האזור, אומר קומנדר הוקינס ל-BREAKING DEFENSE .
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית