עשרות מרגלות רוסיות אומנו לפתות גברים בטינדר

דובר שירות המודיעין הגרמני, פרסם הודעה הודעת אזהרה לפיה שירותי המודיעין של רוסיה החלו להשתמש באפליקציית ההיכרויות טינדר | עשרות מרגלות רוסיות אומנו לפתות גברים

Photo by Austin Distel on Unsplash

דובר שירות המודיעין הגרמני, פרסם הודעה הודעת אזהרה לפיה שירותי המודיעין של רוסיה החלו להשתמש באפליקציית ההיכרויות טינדר. 

אנשי מודיעין רוסים מתחזים לנשים באפליקציה ובאמצעותה הם מנסים ללכוד ברשתם פוליטיקאים ואנשי צבא גרמנים, כ"מלכודת דבש". 

על פי העיתון הגרמני, Welt am Sonntag, שירות המודיעין הרוסי מנסה בעיקר ללכוד ברשתו אנשי צבא, ולהפעילם כסוכנים, אחרי שיפלו במלכודת הדבש, על מנת לחלץ מהם סודות צבאיים ומדיניים על המערכה באוקראינה.

זוהי אינה שיטה חדשה לגיוס סוכנים של ארגוני המודיעין הרוסים. רק בדצמבר האחרון עלה לכותרות סיפורה של עלייה רוזה, בת ה- 37, שחשפה את עברה כ"סוכנת פיתוי", ונמלטה מרוסיה. 

רוזה חשפה את תוכנית האימונים הצבאית-מודיעינית שעברה, וסיפרה כי בבריטניה, ארצות הברית, מדינות אירופאיות ואולי אף בישראל, פועלות עשרות מרגלות רוסיות שאומנו לפתות גברים. 

זו כמובן אינה החשיפה הראשונה של התוכנית להכשרת "סוכנות פיתוי", תוכנית אשר החלה ברוסיה במהלך המלחמה הקרה, ובמסגרתה שלחה רוסיה למדינות המערב נשים ולעיתים אף בני זוג, להתגורר במדינות המערב ויפעלו בהן על פי הצורך ובעת קריאה. 

סוכנות הפיתוי מאומנות לבצע כל פעילות מבצעית מודיעינית, כולל איסוף מודיעין, הפעלת אמצעים, חבלה וחיסול, אך עיקר המיקוד שלהן הוא בפיתוי גברים (בעיקר), הנושאים במשרות בגופי ממשל, מודיעין וצבא, וחשופים למידע הנדרש על ידי רוסיה.  

הסינים גם הם נוקטים בשיטות דומות, כשעיקר המאמצים שלהם הוא דווקא מול אנשי טכנולוגיה, צבאית ואזרחית, המגיעים לסין ושם נופלים קורבן ליחסי מין מזדמנים, בהם הם נתפסים ובאמצעותם הם נסחטים. 

הפרסום בגרמניה, יש בו שכלול של השיטה הקיימת, כך שסוכנת רוסיה המפעילה את אפליקציית טינדר, יכולה למצוא את עובדי הממשל הגרמני או את משרתי הצבא, בטווח מסויים ממקום עבודתם, ולהתחיל עימם בקשר וירטואלי, הפונה אל עבר העולם המציאותי מהר מאד, בין אם ללילה סוער אחד (שמסתיים בסערה מסוג אחר מזה שהקורבן ציפה לו) או בין אם לרומן ארוך טווח. 

שיטת הפעלת הטינדר ללכידת אנשי ממשל וצבא גרמנים עשויה לקרות בשני אופנים. הראשון הוא באופן מזדמן, כשגברים מספרים על עצמם שהם עובדי הממשל/צבא הגרמני, או באופן אחר, שבו קיים מודיעין מקדים על אובייקטים בממשל/צבא, העשויים להשתמש בשירות הטינדר ולשירות המודיעין הרוסי יש עניין בהם. 

כך או כך, אין ספק שגם אם יעילות השיטה עשויה להיות נמוכה יחסית (אך לאו דווקא), הרי שזוהי דרך יצירתית נוספת של המודיעין הרוסי להעלות בחכתו אובייקטים חדשים ובמהירות יחסית.

כפי שראינו בעבר, המודיעין האיראני וגוף המודיעין של חיזבאללה מייצר פניות לאזרחים ישראלים (יהודים וערבים) על מנת לגייסם באמצעות הרשתות החברתיות. דוגמה לכך היה גיוסן של נשים ישראליות על ידי דמות פיקטיבית, אווטר, של איראני אשר הציג עצמו כיהודי המתגורר באיראן. הדמות הפיקטיבית פנתה לנשים גרושות, הפגין מולן רגישות ואמפתיה, והצליח להפעילן למשימות איסוף שונות. 

נדרשת ערנות של מערכת הביטחון הישראלית גם סביב השימוש בטינדר על ידי גורמים איראניים, חמאס או חיזבאללה, לפיתוי וסחיטה של אנשי המערכת. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית