פרשנות | האם האירועים הביטחוניים האחרונים מעידים על מלחמה קרובה?

את רצף אירועי הטרור האחרונים חיזבאללה וחמאס, יחד עם התקרבות ציר רוסיה-סין, יכולים האיראנים לראות כהזדמנות לפתוח במלחמה נגד ישראל

תמונה: דובר צה״ל 

לאחר מספר ימים של ירי רקטות משלוש חזיתות, סוריה, עזה ולבנון – האם אנו נמצאים לפני מלחמה שתפתח מול ישראל? האם הירי נועד לבדוק את תגובותיה של ישראל, כהכנה למערכה כנגדה? הסימנים מהימים האחרונים מעידים שייתכן שכך הם פני הדברים. 

ביום שישי הקרוב, ה- 14/4, יום השישי האחרון של חודש הרמדאן, תציין איראן את יום אל-קודס. יום זה נועד להביע התנגדות כללית לציונות ולשליטתה של ישראל בירושלים. אירועי היום כוללים לרוב הפגנות ועצרות רחוב באיראן, במדינות ערביות ומוסלמיות נוספות וכן בקרב ערביי ישראל.

איראן מאיימת
בימים האחרונים מצטברים סימנים המעידים על מוכנות למלחמה של הצד האיראני. לפני מספר ימים (8/4) הכריזו כוחות הצבא של איראן כי הם נמצאים במצב הכוננות העליון ביותר. מעבר לכך ביממה האחרונה (9/4) מבצע חיל הים של משמרות המהפכה תרגילים חריגים במצרי הורמוז, הסיבה לכך על פי העיתונות האיראנית, היא להראות סולידריות לעם הפלסטיני. 

הניו יורק טיימס אף פרסם היום (10/4), כי משמרות המהפכה ערוכים לפגיעה בכל אונייה במפרץ הפרסי אשר נושאת דגל ישראל או שהיא בבעלות ישראלית. 

היום פרסם דובר משרד החוץ האיראני את ההודעה הבאה: "למדינות האסלאם יש אחריות ראשית בסוגיה הפלסטינית. קיומו של המשטר הציוני מהווה איום על היציבות והביטחון של האזור. העם הפלסטיני עומד בחזית המאבק במשטר שייצא טרור לכל מדינות האזור. 

״עזרה לאומה הפלסטינית היא גם תמיכה במדוכאים וגם פעולה לתכנון וראיית הנולד ומניעת פעולות הטרור של המשטר הציוני וייצוא הטרור המאורגן באזור. על ידי העלבת המקומות הקדושים למוסלמים, במיוחד מסגד אל-אקצא, הוכיח המשטר הציוני כי הוא לא יחסוך שום הזדמנות להמשיך בפעולותיו הפליליות נגד האומה הפלסטינית והמדינות השכנות. 

״למרבה המזל, אנו עדים להתעוררות של האומה האסלאמית. אנו בטוחים שביום קודס, נהיה עדים למהומה של מדינות מוסלמיות וכל מדינות העולם החופשיות בתמיכה באומה הפלסטינית המדוכאת ובזכויות הפלסטינים". 

חיזבאללה וסוריה 
הודעה זו מגיעה כיממה לאחר פרסום שיחתו של נשיא איראן, ראיסי, עם נשיא סוריה, אסד, שאמר כי "הפשעים של ישראל הם סימן לחולשת המשטר והוכחה לעתיד הבהיר והמבטיח של חזית ההתנגדות". 

באותו יום אף פרסם חבר המועצה המרכזית של חיזבאללה, נביל קאווק, ש"ישראל חווה את ימיה הגרועים ביותר מאז 48' הודות למשוואות של ההתנגדות. היא מכותרת באש בתוכה ומחוצה לה". עוד אמר כי חיזבאללה נמצא בעמדה הקדמית מבחינת הסיוע לפלסטינים ולהתנגדות הפלסטינית וימשיך כך ללא היסוס.

גם הש'יח כאמל ח׳טיב, ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית בישראל, צייץ השבוע בטוויטר ומביא פסוק מהקוראן שמדבר על קרב בדר נגד הכופרים. אחר כך ח׳טיב מסביר שהמוסלמים אז היו מעטים מול רבים חלשים מול חזקים ובכל זאת המוסלמים ניצחו, מכיוון שרמדאן הוא חודש של ניצחונות, ולהיות מלא בביטחון שהישועה תגיע בקרוב.

גם הטאליבן באפגניסטאן לא נותר כשידיו ריקות, ואתמול פרסם הארגון הודעת תמיכה בפלסטינים, וציין כי אם מדינות האזור יאפשרו לו, יישלח הארגון ממיטב לוחמיו להילחם על אדמת ישראל. 

אפשר לייחס את מספר הפרסומים הרב ואת הקיצוניות שבהן למהומות שבהר הבית והבעת הסולידריות בפלגים הפלסטינים המעורבים בפרעות. 

חיזבאללה וחמאס
יחד עם זאת, ב- 9/4 נפגש מזכ״ל חיזבאללה, חסן נסראללה, בביירות עם משלחת חמאס בראשותו של אסמאעיל הניה ובנוכחות סגנו סאלח אל-עארורי. על פי הדיווחים, הצדדים דנו "בהתפתחויות החשובות בזירה הפלסטינית, באירועים במסגד אל-אקצא ובהתנגדות בגדה וברצועת עזה". 

גם ההתבטאויות של חסאן נסראללה מצביעות על עליית מדרגה, באומרו ש"הישראלים אוכלים את עצמם מבפנים, והם לא יודעים מהיכן מגיע המתכון", וציין שמדינת ישראל לא תזכה לחגוג את יום עצמאותה השמונים. 

במקביל לפגישות ביירות, הגיע הלילה באופן חריג, אסמעיל קא'אני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, לפגישות בסוריה, ככל הנראה עם נציגי צבא סוריה, נציגי חיזבאללה ואולי אף נציגי חמאס. פגישות כאלו נערכות לרוב במצב של מתיחות צבאית קיצונית, ומתוך כוונה למנוע חשיפה מודיעינית של הפגישות ותוכנן.

בנוסף, הדיוויזיה הרביעית של הצבא הסורי, שבראשה עומד אחיו של בשאר אל-אסד, מביאה תגבורת צבאית ונשק לאזור הדרומי של סוריה - על הגבול עם ישראל. ניתן לקשור זאת לפעילות בשבועות האחרונים של חיל האוויר הישראלי באזור, אך גם כאן התזמון מעלה תהיות. 

לגייס את העולם הערבי
בניסיון נוסף לגייס את העולם הערבי למטרותיה, שוחח בימים האחרונים הנשיא האיראני עם מקבילו באלג'יריה ומסר לו: "אנו מדגישים את הצורך ליצור חזית מאוחדת של מדינות האסלאם נגד הישות הציונית, יש צורך דחוף יותר מאי פעם בשיתוף פעולה של מדינות האסלאם וגיבוש חזית מאוחדת מול הישות הכובשת". עניין הדחיפות של הנשיא האיראני הוא מטריד ללא ספק. נשיא אלג'יריה השיב כי הוא מקווה "שנוכל לשחרר את העם הפלסטיני מדיכוי הציונים". 

איראן צברה לאחרונה כוח, במיוחד לאור הסיוע הביטחוני שלה לרוסיה, וההסכמים האסטרטגיים שלה עם רוסיה וסין, ואף מידע ש"זלג" מאיראן, הצביע על כך שלאיראן כבר כמות מסויימת של אורניום מעושר לרמה צבאית. כלומר, ייתכן שבידיה של איראן כבר קיימת יכולת גרעינית צבאית מלאה. 

מסתמן שכל המהלכים של איראן, מתואמים מול השותפות האסטרטגיות – סין ורוסיה. מהכיוון הרוסי, בימים האחרונים נקלטות חסימות GPS רחבות היקף בכל האזור של האגן המזרחי של הים התיכון. 

החסימות מגיעות ככל הנראה מאוניות מלחמה רוסיות או מאוניות אחרות, המופעלות על ידי רוסיה. היקף חסימות כזה לא נרשם בשנים האחרונות. הסיבות להפעלת החסימות אינה ברורה. 

סין וטאיוון
מכיוון אחר - סין, החלה בימים האחרונים לחזק את ההידוק הצבאי מול טאיוון. ראשית, סין הכריזה בימים האחרונים כי משמר החופים והצי שלה רשאים לערוך בידוק ביטחוני ולעצור כל אונייה, צבאית ואזרחית, המפליגה במימיי טאיוון. 
הכרזה זו, שאינה עולה בקנה אחד עם חוקי התעבורה הימית, מאפשרת הלכה למעשה לסין לכפות מצור ימי על טאיוון. 

היום (10/4) החלה סין בתרגיל צבאי משולב רחב היקף, הצפוי להמשך שלושה ימים (עד יום חמישי ה- 14/4), בו השתתפו מאות מטוסי קרב שתרגלו תקיפת יעדים בטאיוון, ולמעלה מ- 80 כלי שיט סינים, יחד עם נושאת מטוסים, וסוללות טילים, אשר התפרסו גם במים הטריטוריאליים של טאיוון. 

כל המהלכים הסינים מסיטים את תשומת לב ארה"ב ונאט"ו מאזור הים התיכון, ויאפשרו לכוחות הציר האיראני לפעול באזור עם מעורבות מצומצמת מאד אמריקאית, אשר יכולה לסייע לישראל בעת מערכה בסדרי גודל כזה. 

יש לציין שבמהלך השבוע האחרון הודיעה ארה"ב, כי היא שלחה לים התיכון צוללת נושאת טילים גרעיניים, כדי לעקוב אחר תנועות רוסיה. מהלך חריג מאד בתקופה האחרונה מצד ארה"ב. האם בידי ארה"ב מצוי מידע בדבר הכוונות האיראניות? 

עם הגב הסיני והרוסי, ייתכן חימוש גרעיני, כמות אמצעי לחימה אימתנית, העובדה כי אירופה וארה"ב מודאגות בקשר לנעשה באוקראינה ובים סין הדרומי, יחד עם המשבר החברתי והשסע העמוק בישראל – כל אלו, יחד עם קדושת הרמדאן, מעודדים, ככל הנראה, את הציר האיראני למוטיבציות יתר, וייתכן כי הם מבינים שבשלה העת לתקוף את ישראל, כשהיא בשיא חולשתה. 

אם אכן תחל תקיפה משולבת של הציר האיראני (חיזבאללה, חמאס, גא"פ, סוריה, המיליציות השיעיות בעיראק, והחות'ים מתימן), הרי שזו תחל ככל הנראה בתקיפות סייבר (בימים האחרונים בוצעו תקיפות סייבר על מערכת דואר ישראל, חברות סייבר, אתרי ממשלה, אוניברסיטאות ומתקני חקלאות בגליל העליון, והיד עוד נטויה), יחד עם מטחי טילים ורקטות מכל הכיוונים (תימן, עזה, סוריה ולבנון). 

המטרה היא יצירת כאוס, פגיעה בעורף הישראלי ובזבוז מלאי המיירטים (כיפת ברזל ושרביט קסמים) של ישראל. השלב הבא יכלול תקיפה קרקעית יחד עם מערך הגנה אווירית מסיבי של כוחות הציר האיראני, מולם יידרש צה"ל להתמודד, מעל ומתחת לפני הקרקע, מהאוויר ומהים. 

לבסוף, תקווה אני, שכל הערכה זו תישאר בגדר מילים כתובות בלבד, פרשנות מוטעית של הסימנים ההולכים ומצטברים בימים אלו, וראייה פסימית של פני הדברים במרחב מזרח הים התיכון. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית