הפתעות בנהלי משטרה הקשורים לנפיצים: אנשי קשר שנפטרו, אי תאימות לחקיקה וצו שבוטל לפני 22 שנים 

בדיקה של שלושה נהלי משטרה הקשורים לנפיצים מעלה תהיות לגבי תדירות העדכון שלהם - נוהל אחד מתבסס על צו שבוטל לפני 22 שנים | בנוהל אחר, מוגדרים אנשי קשר שנפטרו או יצאו לפנסיה

תמונה: משטרת ישראל 

במאמר זה אתייחס לשלושה נהלי משטרת ישראל, שהותרו לעיון על פי חוק חופש המידע ושמפורסמים באתר האינטרנט של משטרת ישראל: פיקוח על הפעלת זיקוקין די נור, נוהל ערכה פירוטכנית בכלי שייט משטרתי ופיקוח על כלי רכב המובילים חומרי נפץ

נוהל המשטרה אינו תואם את החקיקה הישראלית  

נוהל פיקוח על הפעלת זיקוקין די נור של משטרת ישראל מתייחס לאופן הטיפול המשטרתי בנוגע למתן היתר להפעלת זיקוקין, שקוטרם 40 מ"מ ויותר.

וכך נכתב בנוהל: "זיקוקין דינור הם אמצעים פירוטכניים, המשמשים באירועים חגיגיים ציבוריים ופרטיים. הם אמצעים מסוכנים העלולים לגרום לנזקים ופגיעה בחיי אדם, אם השימוש בהם נעשה בלא שמירה על כללי בטיחות וזהירות ראויים. הפעלת זיקוקין שקוטרם קטן מ- 40 מ"מ, אינה כפופה לחוק חומרי נפץ ואינה טעונה היתר".

בתאריך 29/03/2023 פורסמו באתר האינטרנט של משטרת ישראל הנחיות להוראת שעה של אכרזת חומרי נפץ. לפי אותה הוראת שעה התווסף סיווג נוסף באכרזת חומרי נפץ (חומרי נפץ מאושרים), התשנ"ט-1999, לפיה זיקוקין דינור שהם: כוורת זיקוקין מועפים או חלקיהן ופגזי זיקוקין או חלקיהם – הוכרזו כחומר נפץ מאושר, וזאת כהוראת שעה שתוקפה למשך 9 חודשים.

בדברי ההסבר, שפורסמו לטיוטת הוראת השעה נכתב, כי "האכרזה כיום על זיקוקין דינור בהתאם לסוג 11 מפנה לקטגוריות הקבועות בתקן הישראלי. בשל הקושי הראייתי להוכיח את פליליות החזקת הזיקוקין שנובע מהמצב הקיים שלפיו מוגדרים זיקוקין דינור בהתאם לקטגוריות לפי התקן הישראלי, מוצע להוסיף לאכרזה זיקוקין דינור מסוג כוורות זיקוקין מועפים או חלקיהן ופגזי זיקוקין או חלקיהם, מבלי צורך להוכיח את שייכותם לקטגוריה לפי התקן הישראלי כנדרש בסוג 11, וכן יאפשר את החמרת הענישה הפלילית".

עוד נכתב שם, שהוראת השעה תאפשר "אכיפה יעילה יותר של משטרת ישראל על פעילות העבריינית ופלילית בשימוש בזיקוקין דינור מסוג כוורות זיקוקין מועפים ופגזי זיקוקין וכן הקלה ביכולת הוכחת ההפללה הנדרשת בבתי המשפט לצד החמרת הענישה".

מעבר לכך קיים איסור על יבוא זיקוקין די-נור מועפים המסווגים בפרט מכס 36.04 בצו תעריף המכס והשייכים לקטגוריה 2 כמשמעותה בתקן ישראלי ת"י 4373 או בתקן אירופאי 15947 EN; מתאריך 18/11/2014 כהוראת שעה, ומתאריך 03/11/2015 אישרה ועדת הכלכלה את צו היבוא והיצוא (איסור יבוא זיקוקין די-נור), התשע"ו-2015, לצמיתות.

מכאן שהגדרת זיקוקין די-נור בנוהל משטרת ישראל ("הפעלת זיקוקין שקוטרם קטן מ- 40 מ"מ, אינה כפופה לחוק חומרי נפץ ואינה טעונה היתר") אינה עולה בקנה אחד עם שני חיקוקים: אכרזת חומרי נפץ (חומרי נפץ מאושרים) (הוראת שעה), תשפ"ג- 2023 וצו היבוא והיצוא (איסור יבוא זיקוקין די-נור), התשע"ו-2015. לפיכך על משטרת ישראל לעדכן את נוהל פיקוח על הפעלת זיקוקין די נור.

 אנשי הקשר יצאו לפנסיה או נפטרו 

נוהל זה עוסק בציוד פירוטכני הנמצא בכלי השייט המשטרתי ומשמש לסימון מצוקה בים. הציוד המסווג כחומר בעירה מסוכן ולכן ישנה חשיבות לשמור על כל כללי הבטיחות הנדרשים ברכש, באחסנה, בשימוש, והשמדתו כאשר הציוד פג תוקף. 

מטרת הנוהל היא הסדרת מסגרת אחידה ומחייבת לרכש, אכסון, שימוש ואימונים בציוד פירוטכני בשיטור הימי, בכפוף להוראות הבטיחות.

בפסקה העוסקת בנושא טיפול בציוד פירוטכני פג תוקף או שאינו תקין, נכתב כי האחריות לטיפול בנושא השמדת ציוד פירוטכני הינה של משרד התמ"ת, ושבמידת הצורך יש להזמין את אנשי תמ"ת לטיפול בציוד.

וכאן מפרט הנוהל את השמות ואת מספרי הטלפון של שלושה בעלי תפקידים. א-מה-מה?

הראשון ז"ל נפטר לפני למעלה מ-6 שנים. השני יבדל"א פרש לגמלאות לפני למעלה מ-6 שנים. השלישי יבדל"א – מספר הטלפון שמצוין בצידו אינו פעיל כבר מספר שנים.

לפיכך, ראוי שמשטרת ישראל תעדכן את הפרטים של אנשי הקשר במשרד העבודה (כשמו כיום).

הצו בוטל לפני למעלה מ-22 שנה 

מדובר בנוהל פיקוח על כלי רכב המובילים חומרי נפץ, שתאריך הפרסום שלו ותאריך התחילה שלו זהה: 24/03/2019. בסעיף 1 לנוהל (הגדרות) מצוין, בין היתר, "הצו"– צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (שירותי הובלה ושירותי גרורים), תשל"ט–1978.

בנוהל נכתב, ש"למשטרת ישראל הסמכות לפקח שהעוסקים בשינוע והובלת חומרי נפץ בכלי רכב יפעלו על-פי הוראות וכללי הבטיחות הקבועים בחוק ובתקנות, וכן על-פי ההוראות והכללים הקבועים בצו, בפקודת התעבורה נוסח חדש, התשכ"א-1961, ובתקנות שהותקנו על-פיה".

אותו "צו", המופיע בסעיף 1 לנוהל (הגדרות) מאוזכר לאורך הנוהל מספר פעמים. למשל בהקשר של בדיקת חוקיות ההובלה: "איש משטרה שעצר רכב כאמור לעיל, יבדוק שנשמרים התנאים הקבועים בחיקוקים המוזכרים בסעיף 1 לעיל לגבי הובלת חומרי נפץ". או למשל בהקשר של הטיפול במקרה של הפרת תנאי ההובלה: "נתגלה בבדיקה כי הופר תנאי מהתנאים שפורטו בחיקוקים המנויים בסעיף 1 לעיל".

ואולם הצו האמור בוטל לפני למעלה מ-22 שנה. ב-18/01/2001 פורסם ברשומות צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (שירותי הובלה ושירותי גרורים) (ביטול), התשס"א-2001, באותו יום ממש שבו נכנסה לתוקף תקנה 5 (מתן רישיון מוביל) לתקנות שירותי הובלה, תשס"א-2001.  

לפיכך על משטרת ישראל לעדכן גם נוהל זה.

תגובת המשטרה

״בימים אלו מבצעת משטרת ישראל עבודה לתיקוף הנהלים בהתאם לשינויים המתבקשים בשיתוף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים. באשר להפעלה ושימוש של זיקוקין די נור, הרי שאלה מסוכנים ודורשים היתרים מתאימים להפעלתם.

״משטרת ישראל מקיימת פיקוח בנושא בהתאם לנוהל על מנת לשמור על שלום הציבור וביטחונו.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית