בצל המלחמה באוקראינה - עסקי האמל"ח פורחים בבולגריה

המלחמה באוקראינה גרמה לצמיחה מחודשת של התעשייה המסורתית בבולגריה, והערכות מדברות על הכנסות במהלך השנה האחרונה של כ- 4.3 מיליארד דולר

Credit: Georgi Paleykov via Reuters Connect

מאז פלישתה של רוסיה לאוקראינה בפברואר 2023, החלה תעשיית הנשק של בולגריה לפרוח וללבלב, זאת לצד שדות הוורדים האינסופיים במדינה, שהחלו לפרוח ממש בשבועות האחרונים עם הגעת האביב.

תעשיית הנשק בבולגריה החלה להתפתח בסוף שנות השישים, כשבסיוע רוסי הוקמו במדינה מפעלי ייצור לרובים, טילים, רקטות, תחמושת, תותחים, מוקשים, רכבים משוריינים, ועוד. המדינה הקטנה בבלקן אף נהנתה מהקמתם של מפעלים לשיפוץ מסוקים רוסים.

במהלך השנים לפני ואחרי השלטון הקומוניסטי במדינה, מכרה בולגריה אמצעי לחימה ונשק במדינות המזרח התיכון, אפריקה ובמזרח אירופה. חלק מהנשק הבולגרי הגיע אף לידי ארגוני טרור במספר מדינות, כולל לחיזבאללה, באופן מסתורי ולא ידוע. יחד עם זאת, התעשייה סבלה חבטה עצומה לאחר נפילת החומות, וכמויות הייצור שלה פחתו פלאים.

בתעשיית הנשק הבולגרית עובדים למעלה מ- 7,000 איש במספר מפעלי ייצור הפזורים במדינה. מעבר למפעלים קיימות חברות סחר רבות, דרכן מתבצעות כמעט כל עסקאות הרכש של אמצעי הלחימה. שוק הנשק במדינה הקטנה הוא שוק מפותח והמוצרים שלו הם ברמה גבוהה. כמדינה חברה בנאט"ו, כלל הייצור הבולגרי קיבל את חותמת נאט"ו, ועומד בכל תקני הייצור, הביצועים והבטיחות של הארגון.

המלחמה באוקראינה גרמה לצמיחה מחודשת של התעשייה המסורתית בבולגריה, והערכות מדברות על הכנסות במהלך השנה האחרונה של כ- 4.3 מיליארד דולר. צפי הייצור הקיים כיום מבטיח ייצור בקנה מידה רחב עד לפחות סוף 2024. לא ניתן היום להזמין תחמושת ונשק בבולגריה שניתן לקבלם לפני מחצית או סוף 2025 (למעט אם למזמין קשרים קרובים לבעל המפעל).

הייצור הבולגרי מופנה כיום רובו ככולו לאוקראינה, למרות שהממשלה הקודמת והממשלה הזמנית הנחו שלא למכור נשק לאוקראינה אלא ציוד הומניטרי בלבד (הממשלה התפרקה ביוני, מספר חודשים לאחר תחילת המלחמה ומאז מכהנת ממשלה זמנית).

במהלך השנה האחרונה זרם הנשק הבולגרי לאוקראינה דרך מדינות כמו רומניה, פולין וטורקיה, ונרכש על ידי מדינות האיחוד האירופאי, קנדה וארה"ב. גם טורקיה רכשה נשק רב בבולגריה והעבירה אותו עצמאית לאוקראינה.

לפני מספר חודשים התיר ראש הממשלה הזמני למכור נשק לאוקראינה, אך דרך מדינות צד שלישי. היתר זה, שהכשיר את המכירות שהתקיימו תחת סיפורי כיסוי כאלו או אחרים, פתח אפשרויות חדשות לתעשייה הבולגרית, שהחלה אף למשוך אליה משקיעים מבחוץ, לרבות מארצות הברית, גרמניה וקנדה.  

ההחלטה על מכירת נשק לאוקראינה הייתה לא קלה עבור הממשלה הבולגרית שכן בפרלמנט הבולגרי ישנם לא מעטים התומכים ברוסיה.

רוסיה נחשבת בבולגריה כאח הגדול, המושיע אשר הציל את בולגריה מהעבדות תחת האימפריה העותומנית, ואפשר לבולגריה לשגשג משך מספר עשורים. בבולגריה אף נחגג יום עצמאות מיוחד לרגל השחרור הרוסי.

כך היא תפיסתם של רבים בבולגריה, ובראשם המפלגה הסוציאליסטית, שהחלה לאבד את כוחה, במדינה החברה באיחוד האירופאי ובנאט"ו.

לפני כשבוע החליטו מדינות האיחוד האירופאי על רכש מיידי של תחמושת וארטילריה בשווי של למעלה משני מיליארד דולר. תעשיית הנשק הבולגרית היא אחת מהמדינות העומדת להנות מתקציב זה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית