פרשנות | מדוע צו המעצר לפוטין צריך להדאיג ראש ממשלה ישראלי המבקש להחליש את מערכת המשפט המקומית

אמון הקהיליה הבינלאומית במערכת המשפט הישראלית, מגן כיום על ראש ממשלה (ומקבלי החלטות אחרים במשק הישראלי) מפני התערבות בתי משפט בינלאומיים | ללא מערכת משפט עצמאית בעיניים זרות, ראשי ממשלה בישראל יכולים להיות חשופים לתביעות

סטילס: חיים צח /לע"מ

כשהלחץ הבינלאומי גובר על מנהיגים שמפרים זכויות אדם, בית הדין הפלילי הבינלאומי הוציא צו מעצר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אמנם המהלך הזה נועד להטיל אחריות על מנהיג רוסיה בשל החלטותיו במקרה הילדים האוקראינים, אבל הוא צריך לשמש גם אזהרה לראש ממשלה ישראלי שעשוי לשאוף להחליש את מערכת המשפט המקומית. 

צו המעצר לפוטין מדגים את נכונותה של הקהילה הבינלאומית להטיל אחריות על מנהיגים בגין הפרות זכויות אדם, כאשר מערכת המשפט המקומית איבדה את אמינותה בעיני הקהיליה הבינלאומית. אם ראש ממשלה ישראלי מחליש את מערכת המשפט המקומית, הוא עלול למצוא עצמו תחת ביקורת מצד הקהילה העולמית. לחץ זה עלול להתבטא בדרכים שונות, לרבות מתיחות דיפלומטית, סנקציות כלכליות וסיקור תקשורתי שלילי, שעלולים לערער את מעמדה הבינלאומי של ישראל.

שחיקה של ערכים דמוקרטיים
מערכת משפט חזקה ועצמאית היא אחת מאבני היסוד של דמוקרטיה בריאה. אם ראש ממשלה ישראלי יבקש להחליש את מערכת המשפט, הדבר עלול לערער את הערכים הדמוקרטיים שישראל דוגלת בהם זה מכבר. צו המעצר לפוטין אמור לשמש תזכורת לכך שכל ניסיון להתפשר על שלטון החוק יתקל ככל הנראה בהתנגדות ובחוסר הסכמה, הן מקומית והן בינלאומית.

חיזוק האופוזיציה
ראש ממשלה ישראלי שיבקש להחליש את מערכת המשפט עלול לחזק בטעות את קולות האופוזיציה במדינה. צו המעצר לפוטין הוא עדות לכוחה של החברה האזרחית ולחשיבות האיזונים והבלמים במערכת דמוקרטית. אם ממשלת ישראל תיתפס כמנסה לכרסם בעצמאותה של מערכת המשפט, היא עלולה לעורר את מפלגות האופוזיציה והאזרחים להדוף צעדים כאלה, וליצור נוף פוליטי מאתגר יותר עבור ראש הממשלה.

יצירת תקדים מסוכן
צו המעצר לפוטין מדגיש את ההשלכות האפשריות של ערעור זכויות האדם ושלטון החוק. בניסיון להחליש את מערכת המשפט, ראש ממשלה ישראלי יסתכן ביצירת תקדים מסוכן למנהיגים עתידיים. הדבר עלול להוביל למדרון חלקלק, שבו ישחקו עמודי התווך של הדמוקרטיה וישחק אמון הקהילה הבינלאומית במוסדות המשפטיים של מדינת ישראל. אותו אמון שמגן אישית על כל ראש ממשלה ישראלי בפני תביעות מצד בתי משפט בינלאומיים.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית