״נוער הגבעות משרת מדיניות ממשלה - הוא 'יחידת העילית' שמבצעת את הפעילות בשטח״ 

לשעבר ראש המנהל האזרחי : "הבעיה מתחילה מזה שבשטחי יו"ש קיימת מערכת דואלית – מעל ומתחת לשולחן״ | ח"כ אלון שוסטר, לשעבר סגן שר הביטחון: ״חשוב לבדוק את הכלים המקצועיים והמדינתיים להכיל את אותם 200-300 צעירים כדי שהם גם לא ידרדרו לפשע״

https://main.knesset.gov.il/News/PressReleases/Pages/press14.03.23x.aspx

תא"ל במיל' אילן פז, לשעבר ראש המנהל האזרחי בוועדה לענייני הצעירים: "הבעיה מתחילה מזה שבשטחי יו"ש קיימת מערכת דואלית – מעל ומתחת לשולחן. נוער הגבעות משרת מדיניות של מנהיגים ביש"ע ובממשלה, הוא 'יחידת העילית' שמבצעת את הפעילות בשטח, ולפעמים זה יוצא להם משליטה כמו שקרה בחווארה. 

״מאוד נוח למדינה להצהיר שהיא לא תקים יותר יישובים, ובמקביל לעודד את מי שמסוגל להמשיך את הפעילות של 'המלחמה על הקרקע'. בנוסף, מזה כמה עשורים שמכלל תיקי החקירות שהוגשו נגד נוער הגבעות, 3%-5% בלבד הגיעו להגשת כתבי אישום. 

״המדינה גם תומכת בפעילויות שהן לא רחוקות מפעילות נוער הגבעות כמו לדוגמא החוות החקלאיות שצצות כפטריות אחרי הגשם בשנים האחרונות – מספקת להן תקציבים והגנה של הצבא, וזה לא יכול להיות".

ח"כ אלון שוסטר, לשעבר סגן שר הביטחון: "מדובר בצעירים וצעירות בסיכון, אחרת הם לא היו שם. חשוב לבדוק את הכלים המקצועיים והמדינתיים להכיל את אותם 200-300 צעירים כדי שהם גם לא ידרדרו לפשע, סמים וזנות. 

״כמבוגרים, יש לנו חובה לטפל בזה. במפגשים שהיו לי עם מנהיגי הקהילות ביו"ש – אנשי חינוך ורבנים – לא זיהיתי אלא עמידה נחרצת לצד החוק ולצד הצורך לעסוק במניעת המשך ההידרדרות של אותם צעירים. זוהי תעודת עניות למדינת ישראל, איך אומת הייטק לא מסוגלת לטפל בכ-300 בני נוער".

מנהלת אגף טיפול באוכלוסיית קצה בקהילה במשרד הרווחה והביטחון החברתי, גלית גבע: "אנו לא רואים את נוער הגבעות כמקשה אחת. אנו מדברים על קבוצות שצריך להתייחס אליהן באופן דיפרנציאלי. 

״המשרד פועל בכמה מישורים: איתור – כ-320 בני נוער בסיכון נמצאים בקשר עם גורמי הרווחה שחלקם מגיע מהערים הגדולות כמו ירושלים. העובדים שלנו מגיעים לשטח, היכן ששוהים בני הנוער ולא במוקדי החיכוך עצמם. בהמשך, אנו מבצעים אבחון, טיפול ותיווך לשירותים רלוונטיים אחרים. 

״המטרה שלנו היא להחזיר את אותם בני נוער למסלול חיים נורמטיבי. למשל, אנו משלבים אותם במסגרות שונות של תעסוקה והשכלה בקהילה". גבע ענתה לשאלת יושבת הראש באופן נחרץ כי אם המדינה תגביר מענים רווחתיים לאותם בני נוער חסרי עורף משפחתי להם ולמשפחתם, תהיה לכך השפעה חד משמעית למניעת הידרדרותם לפשיעה מעין זו.

פעיל תנועת כך לשעבר, גלעד שדה, סיפר לוועדה את סיפורו האישי המטלטל: "שולבתי בפעילות כך מגיל צעיר לאחר ניצול שלי ושלי אמי. מגיל קטן סיפרו לי שקר שאני חצי פלסטיני, תוך חינוך שיהודים זה העם הנבחר כך שאני חצי פגום ועושים לי טובה שלוקחים אותי ואת אמי תחת חסותם וההפעלה שלי היתה מניפולציה רגשית ומנטאלית.״ 

שחר קרן, נציגת ארגון יש דין: "מאז שנת 2005, 3% בלבד מתיקי החקירה שנפתחו בגין עבירות אידיאולוגיות של ישראלים נגד פלסטינים בגדה המערבית הובילו להרשעה. בחווארה היו מאות שביצעו פוגרום. חווארה היא לא מקרה בודד, יש אירועי אלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים כל יום בשטחים. היעדר האכיפה והסלחנות כלפי הנערים הקטינים מסיבה נזק, כי הם לא נשלחים למסגרות שמטיבות עימם וכך גדלים למעשה להיות עבריינים".

ח"כ צבי סוכות: "יש סוג של פופוליזם בהתמקדות באירועי קצה שנועדה להשחיר בצורה מכוערת את  ההתיישבות כולה ביהודה ושומרון. כתושב השומרון זה דיון שחשוב לנו. אנו מתמודדים עם מציאות ביטחונית קשה מאוד, כשנרצחים אנשים הדם חם.

״באירוע חווארה אין שום קשר בין מאות אנשים שבאו להפגנה לגיטימית לאחר רצח האחים יניב, לבין כ-20 איש שאיש לא שלח אותם ולא ידע שהם הולכים לזרוק בקת"בים. בסוף יש תחושה של חוסר ביטחון ובקצה יש עשרות בודדות של נערים שאיבדו את הקשר גם עם ההנהגה באזור. אנו כקהילה מתמודדים עם התופעה הזו והיא קשה לנו.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית