האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות: האירוע של SVB עשוי להיות דרמטי

באופן טבעי, הכלכלה הישראלית, שלסקטור ההייטק יש משקל גדול בה, תושפע מכך ולכן בנק ישראל חייב לקחת את האירוע והשלכותיו במסגרת השיקולים של תוואי הריבית העתידי

קרדיט צילום: רמי זרנגר


 

״בכל סוף שבוע רגיל, היינו אמורים לדבר הבוקר על דו"ח התעסוקה והמשמעויות שלו לגבי מתווה ריבית הפד והשווקים״, מסביר אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות. ״עם זאת, הקריסה של הבנק האזורי SVB שמה את הפד, כמו גם את בנק ישראל בין הפטיש לסדן ומעלה סימני שאלה לגבי המתווה העתידי של הריבית״. 

SVB הוא בנק קטן באופן יחסי אז למה הקריסה שלו כל כך משמעותית? ובכן אפשר לחלק את התשובה לשני חלקים, מסביר גרינפלד. 

החלק הראשון הוא ההשפעה על תעשיית ההייטק בארה"ב ובישראל. לפי ההערכות כ-90% מהפיקדונות שנשארו ב-SVB אינם מבוטחים. המשמעות היא שחברות רבות איבדו את כספי הגיוס שלהן ונמצאות כבר היום במשבר נזילות חריף.

חברות אלו יצטרכו לגייס הון חדש במהירות, מה שיגרום להן לשלם מחיר גבוה על הכסף או להתחיל לפטר עובדים ולעצור פעילויות. לא נופתע בכלל אם נראה בשבועות הקרובים גל פיטורים חרגי בתעשיית ההייטק ובעיקר בקרב סטארטאפים בשלבים שונים.

באופן טבעי, הכלכלה הישראלית, שלסקטור ההייטק יש משקל גדול בה, תושפע מכך ולכן בנק ישראל חייב לקחת את האירוע והשלכותיו במסגרת השיקולים של תוואי הריבית העתידי.

החלק השני הוא החשש מההשפעות הנוספות על הסקטור הפיננסי. נכון, לא נראה שלקריסה של SVB יהיה אפקט דומינו ותרחיש של 2008 הוא כנראה לא תרחיש סביר, אבל זה לא אומר שלא יהיו נפגעים נוספים.

קרנות השקעה שונות יאלצו לשערך מחדש את ההשקעות שלהן בחברות שנפגעו ושיערוכים אלו יתגלגלו אל הגופים המוסדיים בכל העולם. מעבר לכך, גם בנקים אזוריים אחרים בארה"ב מתקשים להתמודד עם ריבית שהולכת ועולה והסיכון הזה בא לידי ביטוי גם בבנקים הגדולים שחשופים לבנקים האזוריים.

בשורה התחתונה, האירוע בסוף השבוע עשוי להיות דרמטי ונצטרך לעקוב אחר ההתפתחויות במהלך הימים הקרובים כאשר כלל לא ברור מה יהיה בהחלטת הריבית הקרובה של הפד – באמצע השבוע שעבר השווקים תמחרו ריבית טרמינלי שכבר התקרבה ל-5.7% והשוק עבר לתמחר 50 נקודות בסיס בשבוע הבא.

עקב האירועים, הריבית הטרמינלית הגלומה קרסה בחזרה ל-5.3% והחוזים חזרו לתמחר הסתברות של כ-33% בלבד למהלך של 50 בשבוע הבא. גם בנק ישראל עשוי להיות מושפע מהאירוע בשל ההשפעה על ענף ההייטק ויצטרך לקחת זאת במגוון השיקולים שיש לו היום הכוללים את האינפלציה, שוק העבודה, שוק המט"ח והאזהרות של חברות הדירוג הבינ"ל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית