פרופסור ישראלי נעצר בחשד להברחת נשק לסין וללוב

בראשית חודש מרץ, בנמל לרנקה שבקפריסין נעצר הפרופסור הישראלי גל לופט, לאחר שהאינטרפול הוציא נגדו צו מעצר בחשד לסחר בנשק ללוב ולסין | לופט מכחיש את האשמות 

פרופסור גל לופט בכנס של ישראל דיפנס | צילום: ישראל דיפנס

ביום חמישי בראשית חודש מרץ, בנמל לרנקה שבקפריסין נעצר הפרופסור הישראלי גל לופט, לאחר שהאינטרפול הוציא נגדו צו מעצר בחשד לסחר בנשק ללוב ולסין.

על פי דיווחים בישראל ובקפריסין, לופט נעצר בשדה התעופה בעת שעלה על מטוס חזרה לישראל. לופט חשוד עוד בקשירת קשר לביצוע עבירות חמורות, וכן מתן הצהרות כוזבות ועבירות לא מוגדרות אחרות שביצע לכאורה מאז 2015, בדגש על סחר בנשק מול שתי המדינות.

הפרופסור הישראלי אישר את מעצרו בציוץ בטוויטר, בטענה כי מעצרו על ידי המשטרה הקפריסאית היה חלק מ"בקשת הסגרה ממניעים פוליטיים" של ארצות הברית.

לופט הכחיש את החשדות שהופנו נגדו, ואישר כי הוא "מעולם לא היה סוחר נשק" ועוד טען כי משרד המשפטים האמריקאי "מנסה לקבור אותי כדי להגן על [נשיא ארה"ב ג'ו] ביידן" ועל משפחתו.

פרקליטו של לופט, מרדכי ציווין, בהמשך לטענות לופט, ציין בראיון ל- Ynet כי הפרופסור אותר כיעד על ידי וושינגטון בהתאם למידע שנמסר לרשויות אכיפת החוק ב- 2019 כחלק מהחקירה הפלילית של האנטר ביידן, בנו של הנשיא, וקשריו האסורים עם סין.

האשמת לופט בסחר בנשק לסין וללוב "תהיה דרך טובה לסתום לו את הפה", טען עורך הדין ציווין בציניות, "מכיוון שהוא יודע הרבה מידע על האנטר. הסנאט החל רק לאחרונה לחקור את המקרה של האנטר ואת עדותו של גל, אם [יתאפשר לו להעיד] הוא יקבור את האנטר ביידן. יתר על כן, עדותו תסיט את תשומת הלב לכיוון הנשיא עצמו", טען ציווין.

עורך הדין טען גם שהמפלגה הדמוקרטית האמריקאית תרצה שגל לופט "ייעלם", וכי "אם הדבר היה קורה ברוסיה, הם היו מבצעים 'תאונת דרכים דיפלומטית', אבל למרבה המזל לופט נמצא במקום בטוח שבו אף אחד לא יכול לפגוע בו".

גל לופט, סופר ומומחה לאבטחת אנרגיה ודיפלומטיה, משמש כמנהל שותף של המכון למחקר ביטחון עולמי (IAGS), צוות חשיבה המתמקד באנרגיה, ביטחון ומגמות כלכליות.

לופט הוא סגן אלוף במילואים, ועשה שירות מילואים כמג"ד, ואף השתתף במבצעים בדרום לבנון, ביהודה ושומרון, וברצועת עזה (כפי שהוא מעיד על עצמו). עבד כיועץ גם עם הרשות הפלסטינית מאז הקמתה ב- 1994. הוא מחזיק בתואר דוקטורט מאוניברסיטת ג'ון הופקינס ביחסים בינלאומיים.

לופט מתח בעבר ביקורת פומבית על מדיניות החוץ האמריקאית, כמו גם על ממשל ביידן בכללותו. בפסגת בייג'ינג ב- 2021, שכותרתה "הפורום הבינלאומי לדמוקרטיה: הערכים האנושיים המשותפים", האשים לופט את "מחויבותו של ממשל ביידן לדמוקרטיה הולכת רק ככל שהאינטרסים שלו מאפשרים".

במהלך פברואר 2022, פרסם ה-IAGS  ניתוח חריף המאשים את ארה"ב בכך שהיא "נוקטת מדיניות כלכלית בלתי חוקית בכל הנוגע לצעדים הכלכליים שלה כנגד מספר מדינות ברחבי העולם, ובראשן רוסיה ובעלות ברית מערביות באירופה.

לופט יוסגר לארצות הברית ככל הנראה, ואנו נמשיך לעקוב אחר משפטו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית