פרשנות | סממן לשינוי משטר: נאמנות קצינים בארגוני ביטחון לשליט - לא למדינה  

ההיסטוריה האנושית תראה כי כאשר נותנים לאדם כוח לא מוגבל - הוא מנצל אותו. לרוב לרעה | בשביל לממש את הכוח הבלתי מוגבל שתתיר הרפורמה המשפטית, השליט צריך נאמנות אישית עיוורת של ארגוני הביטחון 

By Niccolò Machiavelli - BNCF, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11844670

ההפגנות היום (ה׳) ברחבי המדינה, הן המשך למחאות האזרחיות נגד שינוי המשטר שמוביל נתניהו, כזה שיעמיד את הממשלה, השולטת בכנסת, מעל מערכת המשפט. המשמעות היא שתהיה רשות אחת - הממשלה - עם כוח בלתי מוגבל לעשות כרצונה בחוק הישראלי. 

אם יעברו שינויי החקיקה כפי שהם מוצעים כיום, המנגנון הפוליטי של מדינת ישראל יהיה דומה לזה של דיקטטורה. ואם נתניהו לא ינצל אותו, יבוא מישהו אחר וינצל אותו. ההיסטוריה האנושית תראה כי כאשר נותנים לאדם כוח לא מוגבל - הוא מנצל אותו. לרוב לרעה. 

על מנת לעגן שלטון דיקטטורי, יצטרך אותו ראש ממשלה החפץ בדיקטטורה, תמיכה של המשטרה, שב״כ וצה״ל. בלי הגופים האלו, אין לממשלה שלו יכולת למשול. שליט המחזיק בכוח בלתי מוגבל, רוצה גם יכולת להוציא אותו לפועל. וזה קורה באמצעות ארגוני הביטחון. 

בכדי לעשות זאת, יצטרך ראש הממשלה לדאוג שכל הקצונה, והבכירה קודמת, תהיה נאמנה לו. לא למדינה - לשליט עצמו. כך יוכל ראש הממשלה להחזיק גם בכוח התיאורטי הנובע מהחוקים שקבע, וגם בכוח המעשי, דרך שליטה בקבלת ההחלטות בארגוני הביטחון. 

ואכן, אם נבחן דיקטטורות בעולם, מסוגים שונים, נראה תופעה המאפיינת סוג משטר כזה. קבוצה ביטחונית הנאמנה באופן ישיר לשליט, השולטת בצבא, בביטחון הפנים ובביון. כיום, מסלול הקצונה והקידום של הקצינים, בצה״ל, שב״כ ומשטרה, אינו תלוי בשליט.

אמנם ראש הממשלה ממנה אישית את ראש השב״כ, אך תהליך זה נתון לביקורת הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה וניתן גם להגיש עתירה בבג״צ, אם המועמד חורג מאמות המידה המקצועיות או המוסריות הדרושות לפונקציה כזו. 

לאחר שינוי המשטר, בג״צ והוועדה המייעצת למינוי בכירים יהפכו לחותמת גומי, שינוי שיסלול את הדרך למינויים פוליטיים בכס ראש השב״כ. היות וגם שרי הממשלה יהיו בובות של השליט, ראש הממשלה יהפוך גם את מינוי הרמטכ״ל והמפכ״ל לפוליטי. 

זה השלב הראשון הנדרש מכל פוליטיקאי החפץ בדיקטטורה בישראל. לאחר שששלושת ראשים אלו יבחרו, תפקידם יהיה לדרוש נאמנות לשליט מכל הדרגות תחתיהם. מי שלא יראה נאמנות כזו, יפוטר.

מהרגע שכל שכבות הקצונה בארגוני הביטחון יעברו סלקציה פוליטית ומתנגדי השליט יוחלפו, כל שלושת הארגונים הללו יהיו נאמנים לשליט ולא למדינת ישראל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית