משרד האנרגיה האמריקאי: האם הקורונה היא תוצר המעבדות בעיר וואהן?

משרד האנרגיה האמריקאי הגיע למסקנה, כי בסבירות נמוכה, נגיף הקורונה הופץ בעולם לאחר שהשתחרר מהמעבדה בעקבות תקלה | תזמונו של הפרסום המחודש ב- Wall Street Journal אינו ברור | ג'ק סאליוון, היועץ לביטחון לאומי האמריקאי מיהר להכחיש

אילוסטרציה | צילום: דובר צה״ל 

אחד הצעדים הראשונים של ג'ו ביידן עם כניסתו לבית הלבן, הייתה הקמת ועדה בין-משרדית, שתפקידה לבחון האם נגיף הקורונה הוא תוצר של פיתוח סיני, שנועד ללוחמה ביולוגיות, או האם זהו נגיף שמקורו בבעלי חיים. הועדה בחנה גם האם הנגיף "ברח" בטעות מהמעבדה הסינית או שפשוט התפשט לו במקרה.

הועדה שעשתה את עבודתה חודשים מספר, הגיע לכדי מסקנה כי לא ניתן לקבוע בבירור לכאן או לכאן, וזאת על אף מחקרים ופרסומים בכתבי עת מדעיים ב- 2015 וב- 2017, העוסקים בגילוי הגן והינדוסו במעבדה שבעיר וואהן (על כך ניתן לקרוא במאמר שפרסמתי בישראל דיפנס, ב- 14 לאפריל 2020, בקישור זה). 

בסוף פברואר האחרון, בניסוח אמריקאי חלקלק, הגיע משרד האנרגיה האמריקאי למסקנה, כי בסבירות נמוכה, נגיף הקורונה הופץ בעולם לאחר שהשתחרר מהמעבדה בעקבות תקלה. את מסקנות המשרד האמריקאי פרסום העיתון Wall Street Journal, שהביא ציטוט ממקורות מודיעיניים רגישים.

לטענת המקורות הרגישים, הרשויות הסיניות ניקו במתכוון כל עדות מהמעבדה, העשויה להצביע על כך שהווירוס אכן הונדס במעבדות ויצא משם בטעות. צריך לזכור כי גם ב- 2002 בעקבות תקלה טכנית במכון הביולוגי שבוואהן החלה התפרצותו של נגיף הסארס, שנבלמה במספר חודשים. 

מספר ימים לאחר מכן, יצא בהצהרה ג'ק סאליוון, היועץ לביטחון לאומי האמריקאי, כי אין כל מידע והערכה לגבי מוצאו של הווירוס, וכי לא ניתן לומר כי מקורו במעבדות בוואהן.

סאליוון הדגיש כי הועדה הוקמה בעקבות בקשתו של הנשיא, להבין את מקורו של הווירוס, כחלק מ"ארגז כלים מדיני" מול סין. היועץ לביטחון לאומי הדגיש כי בקהילת המודיעין האמריקאית קיים מגוון רחב של דעות אודות הנגיף ומקורו, וכי נכון ל- 2023 אין מספיק מידע, שיספק תשובה ברורה. 

הדו"ח מתעלם גם משאיפותיה ותוכניותיה של סין מאז מלחמת העולם השנייה לפתח נשק ביולוגי וקיומם של מרכזי פיתוח הנשק הביולוגי בסין. סין הצהירה על קיומו של מכון מחקר אחד (בעיר וואהן), אך ככל הנראה מפעילה כתשעה מכוני מחקר לנשק ביולוגי כולל מכון מחקר העוסק בשילוב הנשק בטילים, רקטות וחימושים אחרים. 

ה- FBI היא הסוכנות הפדראלית היחידה, שפרסמה באופן גלוי ומוצהר, כי מקור הווירוס הוא במכון הביולוגי שבעיר וואהן והוא תוצר של הנדסה גנטית. דו"ח המודיעין הגלוי שפורסם חושף כי ארבעה ארגוני מודיעין אחרים (שזהותם לא נחשפה) סבורים כי הקורונה התפרצה מבעלי חיים ובסבירות נמוכה כי הקורונה פותחה כנשק ביולוגי במעבדות הסיניות. 

ארגוני המודיעין האמריקאיים, לפחות על פי הפרסומים הגלויים, חוששים מהבעת עמדה נחרצת בכל הקשור ליכולות הלוחמה הביולוגית של סין, ובעיקר סביב מקורו של נגיף הקורונה.

ייתכן, שמאחורי הקלעים, בדוחות המסווגים, הארגונים נוקטים עמדה ברורה ומתוך הרצון להימנע מחיכוכים מדיניים מיותרים עם סין או מאי-רצון לקחת אחריות על מניעת התפרצות הקורונה, הפרסומים הגלויים של ארגוני המודיעין מצביעים על חוסר הודאות במקורו של הנגיף. 

תזמונו של הפרסום המחודש ב- Wall Street Journal אינו ברור, וייתכן שבתקופה הקרובה יעלו תגובות נוספות לכך, על רקע הבחירות המתקרבות במהירות בארצות הברית (בנובמבר 2024) ו/או על רקע המתיחות עם סין ההולכת וגוברת, לא רק סביב נושא טאיוון והמהלכים הצבאיים של סין בים סין הדרומית, אלא גם העלייה בעוצמת הסיוע הצבאי, הכלכלי והמדיני הסיני לרוסיה במלחמתה באוקראינה.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית