אחד מאנשי העסקים המרכזיים והמוכרים ביותר בסין - נעלם

מייסד בנק ההשקעות צ'יינה רנסנס נעלם | היעלמותו של באו מגיעה ימים לאחר שחברת פרוייקטי הנדל"ן Seazen Group Ltd הודיעה כי אין באפשרותה ליצור קשר או להגיע לסגן היו"ר שלה

REUTERS/Mike Blake//File Photo

אחד מאנשי העסקים המרכזיים והמוכרים ביותר בסין, באו פאן, מייסד בנק ההשקעות צ'יינה רנסנס (China Renaissance Holdings Ltd), נעלם לפני כשבוע. 

צ'יינה רנסנס מדורגת כיום במקום התשיעי בטבלת ליגת שוקי ההון בסין לשנת 2023. היעלמותו המסתורית גרמה לירידה חדה בשווי של מניות החברה. ביום אחד הפסידה החברה כחצי מערך מניותיה, מחקה שווי של 360 מיליון דולר ומנייתה הגיע לשפל שיא של חמישה דולר הונג-קונגי. 

בנק ההשקעות (בנק בוטיק), שבסיסו בסין, הודיע לבורסה שהבנק אינו מצליח ליצור קשר עם באו. מועצת המנהלים של צ'יינה רנסנס פרסמה כי אין בידיה כל מידע, המצביע על כך ש"חוסר הזמינות של באו קשורה או עשויה להיות קשורה לעסקים של הקבוצה ו/או לפעילות של הקבוצה, אשר, לדבריה, נמשכת כרגיל.

היעלמותו של באו היא האחרונה בסדרת מקרי העלמות של בכירים סינים בעלי פרופיל גבוה, להם אין כל הסבר, אך כולם מגיעים בתקופה בה הנשיא הסיני, שי ג'ינפינג, הכריז על קמפיין סוחף נגד השחיתות  במדינה. 

בשנת 2015 נעלמו לפחות חמישה מנהלים, והפכו למה שמכונה בסין "בלתי נגישים ללא הודעה מוקדמת לחברות שלהם". 

המפלגה הקומוניסטית השלטת בסין הפנתה את עיניה ב-2021 למגזר הפיננסי העצום של המדינה, והחלה סבב חדש של קמפיין ארוך שנים לחשיפת שחיתות ועסקאות בלתי חוקיות.

ההיעלמות של באו, הגיעה לאחר הפתיחה המחודשת של הגבול הסיני (לאחר סבב המגפה האחרון), והמיקוד של השלטון הסיני בחיזוק הכלכלה הנפולה, קידום עסקאות, כמו גם הקלה ברגולציות עבור חברות טכנולוגיה, על מנת לשפר את מיצובן העסקי ויכולת התחרות שלהן.

באו שעבד בעבר ב-Credit Suisse Group AG ובמורגן סטנלי, הוכתר כאחד הבנקאים הטובים ביותר בסין. הוא היה מעורב במיזוגים גדולים של חברות טכנולוגיה, לרבות חיבור של חברות הסעות Didi וקואידי, ענקיות משלוחי המזון Meituan ודיאנפינג, ופלטפורמות מכשירי הנסיעות Ctrip ו-Qunar.

בראש צ'יינה רנסנס, באו נטל תפקיד פעיל בעסקי ההשקעות הפרטיות של הקבוצה בשנים האחרונות. באו הקים את צ'יינה רנסנס ב-2005 כצוות של שני אנשים המבקש להתאים בין סטארט-אפים תאבי הון למשקיעי הון סיכון ומשקיעי הון פרטיים. מאז, היא התרחבה לשירותים הכוללים חיתום, מכירות ומסחר.

בנק ההשקעות ערך את הופעת הבכורה שלו בשוק בהונג קונג ב-2018 לאחר שגייס 346 מיליון דולר. בנק צ'יינה רנסנס שימש כיועץ למספר הנפקות הטכנולוגיה הראשוניות הגדולות ביותר של סין (IPO), כולל אלו של JD.Com Inc ו- Kuaishou Technology וכן לרישום של Didi בניו יורק ב-2021, בניגוד להנחיות הרגולטורים בסין. 

צ'יינה רנסנס היא גם משקיעה פעילה במגזר הטכנולוגי. ב-2019 היא גייסה יותר מ-950 מיליון דולר בקרן ההשקעות הפרטית שלו. 

היעלמותו של באו מגיעה ימים לאחר שחברת פרוייקטי הנדל"ן Seazen Group Ltd הודיעה כי אין באפשרותה ליצור קשר או להגיע לסגן היו"ר שלה.

כשנשאל במהלך מסיבת עיתונאים יומית ביום שישי אם הבנקאי עוכב או נעצר, אמר דובר משרד החוץ הסיני, וואנג וונבין, כי הוא אינו מודע למצב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית