מלחמה באוקראינה: רוסיה שיגרה כשב״מ חמוש לפוצץ את גשר זאטוקה - מקשר את אוקראינה עם מולדובה

מדובר בכלי שיט על מימי, קטן ככל הנראה, שנשלט מרחוק ונשא עליו חומר נפץ מספק לפיצוץ הגשר. לפי עוצמת הפיצוץ שבסרט הוידאו מדובר ככל הנראה במספר קילוגרמים בודד של חומר נפץ

explosion at Zatoka bridge in Ukraine. @LogKa11/Twitter
 

בערב יום שישי ה- 10/2/23 לקראת השעה 19:30 החריד פיצוץ עז את גשר זאטוקה, שבקרבת העיר אודסה, הנמצאת בשליטה אוקראינית. בסרטון שהופץ בערוצי תקשורת שונים, נראה כי המצלמות שבקרבת הגשר, קלטו כלי שיט קטן, הנע במהירות יחסית אל עבר הגשר ומתפוצץ כאשר הוא מגיע מתחתיו.

הצבא האוקראיני סגר את האזור ולא ידוע מהו הנזק שנגרם לגשר. הגשר מחבר בין העיר אודסה למולדובה ורומניה, ונתקף בעבר ללא הצלחה על ידי הכוחות הרוסים. זהו גשר בעל משמעות אסטרטגית חשובה מאד לאוקראינה. 

ערוצי תקשורת שונים כי המדובר בכלי שיט תת מימי אשר ביצע את התקיפה, אך ניתוח שערכתי לסרט הוידאו מצביע על כך שמדובר בכלי שיט על מימי, קטן ככל הנראה, שנשלט מרחוק ונשא עליו חומר נפץ מספק לפיצוץ הגשר. לפי עוצמת הפיצוץ שבסרט הוידאו מדובר ככל הנראה במספר קילוגרמים בודד של חומר נפץ, שגם ביכולתם לעשות נזק לא קטן. 

מעבר לחשיבות האסטרטגית של תקיפת גשר זאטוקה, ישנה כאן נקודה חשובה מאד. עד כה בידי הרוסים לא היה ידוע על המצאות כלי שיט בלתי מאויישים, אך נראה שהרוסים תוך כדי לחימה מאמצים לקחים שהופקו ומפעילים מערכות לחימה חדשות, המגיעות לשדה הקרב, בעיקר מאיראן. כך גם לגבי השימוש בכלי שיט בלתי מאויישים (כשב"מים).

האוקראינים הפעילו מספר פעמים במהלך המלחמה כשב"מים, כשהמקרה האחרון היה ב- 29/10/2022 בו תקפו כשב"מים אוקראינים שתי אוניות שעגנו בנמל סבסטופול וגרמו להן לנזקים. מספר שבועות לפני התקיפה בנמל סבסטופול תפסו הרוסים כשב"מ אוקראיני שעלה במקרה על החוף ונתקע שם. הרוסים טענו דאז שהם פוצצו אותו מחשש שחורמ הנפץ שיש עליו יופעל. 

כעת כאמור נשאלת השאלה כיצד צץ בידיהם של הרוסים כשב"מ. הסבירות נמוכה שהרוסים העתיקו את המערכת האוקראינית תוך כדי לחימה ופתחו לעצמם קו ייצור חדש לכשב"מים. הסבירות הגבוהה והעיקרית היא כי גם בים, כמו ביבשה, האיראנים החלו לתרום לבניין כוחו של חיל הים הרוסי ובמסגרת החימוש האיראני הרב שהועבר לרוסיה הועברו מאיראן גם כשב"מים. 

איראן מפעילה כלי שיט בלתי מאויישים על ידי חיל הים של משמרות המהפכה וגם על ידי המיליציות החמושות שלה מראשית שנות האלפיים. כבר מ- 2007 תקפו כשב"מים איראניים שהופעלו על ידי המורדים החות'ים בתימן כלי שיט מצרים וסעודים בים האדום. כך שהסבירות היא, שחלק מהפקת הלקחים הרוסית תוך כדי לחימה היא להפעיל כשב"מים כנגד מטרות אוקראיניות בחוף. 

גם בים השחור ולא רק על אדמת אוקראינה, זוכה איראן בהזדמנות לסייע לרוסיה ולבחון את אמצעי הלחימה ומערכות הנשק שלה הלכה למעשה בשדות הקרב שונים. לחימה זו תאפשר לאיראן לשדרג את יכולותיה, את ביצועי מערכות הלחימה שלה ואת התפיסות המבצעיות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית