PWC: התעשייה הביטחונית של ישראל מכרה מערכות הגנה למרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות תמורת 800 מיליון דולר בשנת 2021

על פי הדו״ח, משרד הביטחון הישראלי מעריך כי הייצוא הביטחוני של ישראל למדינות ערב יעלה על מיליארד דולר בשנת 2022 

מאת The White House from Washington, DC - President Trump and The First Lady Participate in an Abraham Accords Signing Ceremony, נחלת הכלל, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=94136692

כתוצאה ממלחמת אוקראינה והסכמי אברהם נהפכה אירופה לרוכשת המובילה של מערכות נשק ישראליות, המהוות 41 אחוזים מהיצוא הביטחוני הישראלי.

כך קובע דוח של PWC, תאגיד עולמי גדול למתן שירותים פיננסיים וייעוץ ארגוני ומקצועי. הדוח קובע שישראל מדורגת במקום החמישי בעולם במדד האטרקטיביות של מערכות נשק אוויריות. ישראל עלתה במדד זה מהמקום ה-18 למקום החמישי.

״ההוצאות הביטחוניות הישראליות עומדות על 15-18 מיליארד דולר בשנה בממוצע. ארה"ב מספקת לישראל מימון צבאי זר של 3.3 מיליארד דולר מדי שנה, והסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל עומד על 33 מיליארד דולר״, נכתב בדו״ח.

״תעשיות ה-Aerospace and Dfense הישראליות והאמריקניות קשורות זו לזו בקשר הדוק. ישראל היא שוק לרכיבים ותתי מערכות מתוצרת ארה"ב, לרבות בתחום התעופה והחלל וכתוצאה מכך היא מדורגת כיום כיצואנית הנשק העשירית בגודלה בעולם בחמש השנים האחרונות. 

״יצוא הנשק המוביל של ישראל, ב-20% מהכלל, קשור כולו לתעופה: טילים, רקטות ומערכות הגנה אווירית. לחברות הישראליות גם מומחיות בחלל ובמערכות סיור מוטסות, מכ"מ, מל"טים ואוויוניקה (אלקטרוניקה אווירית).״

מדינות המפרץ

הדו״ח מוסיף כי ההתפתחות החשובה ביותר בתקופה האחרונה בתחום היא הקפיצה האדירה בייצוא הנשק הישראלי, שהגיע לשיא של 11.3 מיליארד דולר בשנת 2021 (עלייה של 33% לעומת 2020), בעיקר כתוצאה מהסכמי אברהם.

״חברות ישראליות, כולל התעשייה האווירית הישראלית (התעשייה האווירית, אחת משלוש החברות הביטחוניות המובילות במדינה) מכרו מערכות הגנה למרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות תמורת 800 מיליון דולר בשנת 2021.״, נכתב בדו״ח. 

עוד נאמר בדוח שבעבר נעשו עסקות כאלו במסתור כדי להסתיר קשרי סחר של מדינה עם ישראל. כיום העסקות נעשות בפומבי כדי למצב את המדינות כמעצמות נשק המבצעות עסקות נשק עם ישראל.

אל"מ מיל. טליה גזית, בעבר מפקדת ממר"ם בצה"ל, וכיום שותפה ב-PWC ISRAEL, אמרה בעקבות הדוח שישראל נהפכה למעצמה ביטחונית אטרקטיבית עבור מדינות המחפשות פתרונות להגנה  אווירית בעקבות המלחמה באוקראינה נוכח האיום הגובר מטילים ומל"טים.

עליית מחירי הנפט בשילוב עם הסכמי אברהם הביאו את מדינות ערב להסיט חלק מתקציביהן לטובת תחומי הביטחון, אמרה טליה גזית. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית