פרשנות | הפרשייה המטלטלת את הודו ומאיימת על כלכלתה

בעקבות הסערה וחשיפת ההונאות לכאורה שביצעה קבוצת אדאני, נפלו מנותיה בכ- 100 מיליארד דולר במספר ימים ספורים, נפילה אשר עלולה להשפיע מיידית על כלכלת הודו כולה ואף על הכלכלה העולמית

צילום: חיים צח - לע״מ 

לפני כשבועיים, בתום חקירה של כשנתיים, פורסם בהודו כי נמצאו עדויות שקבוצת אדאני, קבוצת החברות העשירה ביותר בהודו, ביצעה הונאות, העלמות מס והרצת מניות בשווי של כ- 218 מיליארד דולר בעשור האחרון. 

מייסד הקבוצה ובעליה, גוטאם אדאני, נחשב לאחד מהאנשים העשירים ביותר על פני הגלובוס, והונו האישי נאמד בכ- 120 מיליארד דולר. בשלוש השנים האחרונות הוסיף אדאני להונו האישי כ- 100 מיליארד דולר, וערך הקבוצה שלו עלה בכ- 820 אחוזים במהלך שלוש השנים הללו.  הקבוצה הוקמה בהודו ב- 1988 וכיום מועסקים בה למעלה מ- 23,000 איש. בבעלות הקבוצה נמלי ים, מכרות, תחנות אנרגיה, נמלי אוויר, אנרגיה ירוקה, מאגרי דלק ונפט, חברות מזון ועוד. 

בעקבות הסערה וגילוי ההונאות לכאורה שביצעה הקבוצה, נפלו מנותיה בכ- 100 מיליארד דולר במספר ימים ספורים, נפילה אשר עלולה להשפיע מיידית על כלכלת הודו כולה ואף על הכלכלה העולמית (הודו היא הכלכלה החמישית בגודלה בעולם, בעלת שווי שוק של כ- 3.5 טריליון דולר). יחד עם זאת ועל מנת למנוע את נפילות השווקים הכריזו הבנק המרכזי ההודי לפני מספר ימים כי הודו נמצאת במצב של "עסקים כרגיל". 

ההונאה של קבוצת אדאני החלה כבר לשאת בכינוי המפוקפק "ההונאה הפיננסית הגדולה ביותר בהיסטוריה", ויחד עם החקירה המתפתחת, כבר החל ראש הממשלה ההודי, נארנדה מודי, להיות תחת זרקור פוליטי ושאלות צולבות מהעיתונות המקומית, וזאת בשל קשריו האישיים והחבריים עם גוטאם אדאני, שתמך במודי כלכלית ופוליטית. 

זוהי אינה חקירת ההונאה הראשונה מולה עומדת משפחת אדאני. בעבר היו ארבע חקירות הונאה גדולות כנגד המשפחה והקבוצה שבבעלותה, גם הן סביב הלבנות כספים, העלמות מס ושחיתות. החקירות הקודמות בדקו הלבנות הון והונאות בשווי של כ- 17 מיליארד דולר, שהועברו והולבנו דרך מערך אדיר של חברות קש במאוריציוס, איחוד האמירויות, באיים הקריביים, בקפריסין, בסינגפור ובמדינות נוספות (זוהו למעלה מ- 45 חברות שונות). 

כך למשל, אחיו הצעיר של גוטאם, ראגש אדאני, הואשם על ידי מס ההכנסה ההודי כי בין השנים 2005-2004 ביצע העלמות מס דרך חברות קש. ראגש ריצה עונש מאסר של שנתיים שלאחריהן מונה כדריקטור בקבוצות. גיסו של גוטאם, סאמיר וורה, הואשם כי ביצע עברות מס בסחר ביהלומים, ולאחר שהפרשייה נסגרה מונה למנכ"ל באחת מחברות הבת הגדולות והחשובות של החברה.

גם אחיו הבכור של גוטאם, וינוד אדאני, נמצא תחת חקירות ממשלתיות רבות אודות מעשי הונאה והפעלת מערך חברות הקש ברחבי העולם של הקבוצה. 

על פי הפרסום, מערך חברות הקש פעלו בכיסוי חלקי, ואף חובבני יש לציין, מתוך הנחה אולי כי איש משלטונו של מודי ומרשויות האכיפה לא יגיע לכדי חשיפתן. כך למשל הופעלו 13 אתרי אינטרנט של חברות קש שונות, כל האתרים דומים בעיצובם, שמותיהם הוחלפו, תמונות בהם הוחלפו והם הועלו באותו יום. מטרתן הייתה לבצע פעולות נרחבות של הלבנת הון הרצת מניות. 

חשיפת מערך ההונאות הגדול של הקבוצה התגלה, ככל הנראה, בעקבות תקיפת סייבר על הקבוצה וזליגת אימיילים משרתי החברה, בהם מתוארים הנחיות על העברות כספים והרצת מניות. 

ֿבעיתונות ההודית נשמעת ביקורת כבדה על הקבוצה והתנהלותה, אך לא רק אודות ההונאות, הלבנות ההון והרצת המניות, אלא ואולי בעיקר על יכולתו של גוטאם אדאני להשתיק את מוסדות הממשלה, את ראשיה ואת העיתונות המקומית באמצעות כספו הרב והפחד הרב שהוא זורע, ובכך לטהר את שמו ואת הקבוצה מכל החשדות שהועלו כלפיהם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית