פרשנות | הכטב״מים האיראנים באוקראינה - טהרן מעורבת בלחימה באירופה 

איראן ורוסיה לוחמות יחד נגד מדינה באירופה | מדינות המערב שולחות טנקים 
 

http://kremlin.ru/events/president/trips/69037/photos/68464

נדמיין תרחיש שבו בוקר אחד איראן משגרת טילים למרכז אירופה. כיצד יגיב העולם, מה יאמרו, יעשו, יגיבו בוושינגטון, במוסקווה, באירופה, בנאט"ו, בבייג'ין. 

תרחיש בלהות? טענתנו היא שזה כבר קורה. אלא שאיראן לא משגרת טילים ממשגרים בשטחה ישירות אל לב אירופה, היא עושה זאת, כמו שאוהבים בטהרן, בעזרת PROXY, בידי שליח, והשליח יושב במוסקווה.

איראן שולחת לרוסיה כמויות גדולות של כטמ"מים (שאהד-136) והצבא הרוסי משגר אותם לעבר מטרות באוקראינה, לב אירופה, והם, כלי הנשק האיראניים, הורגים בני אדם והורסים שכונות. יש ידיעות שטהרן תספק למוסקווה טילים בליסטיים.

זו לחימה של איראן באירופה. בינתיים נראה שתרחיש זה, שכבר מתרחש, לא מטריד יותר מידי את מנוחת האו"ם, למשל, שבו חברות גם איראן, גם רוסיה וגם אוקראינה וגם כל מדינות העולם החופשי.

ובכל זאת נראה שבנושא הזה של משלוח טילים תוצרת איראן לרוסיה למלחמה נגד אוקראינה, יתכן ששתי המדינות הללו, איראן ורוסיה, עשו צעד אחד יותר מידי ו"עוררו דובים מתרדמתם". 

היערכות אמריקנית-אירופית
הקישור הזה בין איראן לבין רוסיה שלוחמות בצוותא נגד מדינה באירופה, יוצר בימים אלו, במלאת שנה לפלישת פוטין לאוקראינה, היערכות אמריקנית-אירופית חדשה, שאולי לא היתה כמוה מאז מלחמת העולם השנייה.

אפשר להתרשם שממשל הנשיא ביידן התחיל להבין לעומק את המשמעות העמוקה והמסוכנת של ציר שכולל את רוסיה ואת איראן וצפון קוריאה. ביידן עדיין רואה בסין אויבת מספר 1 של ארה"ב, בעיקר בגלל ניסיונות השתלטות סיניות והתקדמות הטכנולוגית בסין. אבל בייג'ין היא אויב פוטנציאלי, בעוד שהשילוב הקטלני רוסיה-איראן בלב אירופה ונאט"ו הוא עובדה. 

בתום היסוסים והתלבטויות מאשר הנשיא מסירת טנקי אברמס-2 לאוקראינה. מאוחר ומספר קטן, 31 טנקים, אבל יש אישור אמריקני שמאפשר לקנצלר גרמניה שולץ להסכים לאספקת טנקי ליאופרד-2. גם זה קצת מאוחר ומעט טנקים, אבל אלו שני צעדים ענקיים. 
כבר ברור שפולין ואולי נורווגיה ופינלנד יילכו בעקבות "הגדולות" וישלחו טנקים כבדים לזלנסקי. אפשריות יוזמות נוספות בכיוון זה מבריסל, מושב מטה נאט"ו האיחוד האירופי.

טנקים מערביים לצבא אוקראינה עשויים לשנות את פני המערכה אם תתממש התחזית למתקפה רוסית גדולה לקראת האביב. לטנקי אברמס וליאופרד יתרון בניידות, בכוח אש, בתמרון ובשריון על פני הטנקים הרוסיים שיש לצבא אוקראינה. 

הציוד החשמלי והאלקטרוני בטנקי המערב מעניק יתרונות בלחימת לילה. טנק הוא פלטפורמה התקפית, ונכונות אמריקנית ונאט"ו לספקם לאוקראינה מעידה על חיזוק ואחדות בברית הצפון אטלנטית, הכרה אמיתית במשמעות האיום הרוסי ונכונות להגיב ועשות מעשה. שאלו את הפולנים ואת שלוש המדינות הבלטיות מהו פחד מהדב הרוסי.

מטוסי קרב
אלא שזלנסקי, שחווה 'על בשרו' ועל בשר עמו אופנסיבה של צבא רוסי מתוגבר בכוח וגנר, אינו מסתפק בטנקים ומדבר על מטוסי קרב. על הפרק: מטוסי קרב F-16 אמריקניים, ראפאל צרפתיים או מטוסים אירופיים אחרים. העיקר שיגיעו. האוקראינים הפיצו דיווחים שכבר מכשירים שדות תעופה ובסיסים מתאימים לקליטת מטוסי קרב מערביים מתקדמים.

בארה"ב יש חברי קונגרס הלוחצים לספק מטוסים לאוקראינה, באירופה יש היסוסים, וקנצלר גרמניה שלל אפשרות של מטוסים, למרות שרק לפני כמה חודשים הוא עצמו שלל משלוח טנקים. 

ההתלבטויות בגרמניה מעניינות, כי במדינה זו יצרה מלחמת אוקראינה שינוי תודעתי, וההסכמה לספק טנקים למדינה מותקפת על ידי רוסיה היא רבת משמעות במדינה מוכת זיכרונות עבר. ליאופרד-2 שם קץ לסירוב הגרמני מאז 1945 להיות מעורבים במלחמה ולספק נשק.

מטוסי F-16 לאוקראינה, אם זה יקרה, זו תהיה מהפכה גדולה עוד יותר מטנקים: F-16 הוא איום ממשי על סוחוי S-27  או SU-35  או מיג-29. 'פלקון' עדיף על 'פלקרום' בחימוש, בטילים, באוויוניקה ובמכ"ם.

יש סימנים שבממשל בוושינגטון חלה התעוררות מסויימת בכיוון איראן כתוצאה מאספקת הטילים לרוסיה. לירושלים הגיעו תוך זמן קצר היועץ לביטחון לאומי, ראש ה-CIA ומזכיר המדינה. ראש ה-CIA ברנס לא הגיע לישראל כדי לשוחח עם ח"כ שמחה רוטמן על סעיף ההתגברות. 

השת"פ האסטרטגי בין ארה"ב לבין ישראל מקבל תכנים חדשים. בדברי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן השבוע בירושלים נשמעה מוסיקה חדשה, יותר ערבה לאוזן הישראלית, בעניין שת"פ מבצעי עתידי משותף נגד איראן. 

יש התקדמויות, אם כי איטיות, בנושאי רכש מטוסי קרב F-15 IA, הדגם המשופר, ומטוסי התדלוק 'פגזוס'. האמריקנים לא הסתירו שבתרגיל הצבאי הגדול של חילות האוויר ישראל וארה"ב לפני שבוע תורגלה תקיפה באיראן. 

ספינות חיל הים הישראלי משתלבות בכוח הימי של פיקוד מרכז של צבא ארה"ב CENTCOM. טייסות מטוסי קרב חמקניים F-35 מתארחות בתרגילים משותפים לחברות "אגודת משתמשי F-35" ומארחת אותן בנבטים.  

איראן
תמונה זו לא בלתי קשורה לתקיפת הכלים הבלתי מאויישים באיספהן השבוע: מישהו בממשל טרח לרמוז לעיתונות שידה של ישראל בתקיפה. מקורות ממשלתיים אמריקניים התייחסו לפרשה באיספהן ולא הסתפקו ב"אין תגובה, זה לא אנחנו", אלא טרחו לדבר בנושא עם CNN, עם וולסטריט ג'ורנל ועם ניו יורק טיימס.

אגב כך למדנו שעור בכלי שיט בלתי מאויישים 2023: מל"ט, כטמ"מ, רחפן, חימוש משוטט, קוודר-קופטר, רחפן קטן וקטלני בעל ארבעה רוטורים-מנועים קטנים.

מי ששיגר רחפנים באיספהן חייב היה להיות נטוע עמוק באיראן מבחינה מודיעינית. לא משגרים רחפן מישראל לאיראן. רחוק מידי. במקרה כזה נחוצה הכנת תשתית אנושית, טכנולוגית, טכנית ומבצעית ברמה כה גבוהה ואמינה שקשה להעלותה בדמיון. אבל הביצוע היה בידי בני אדם.
העולם הדו-קוטבי של ציר הרשע וציר המערב מקבל פרצוף חדש: לא עוד אירופה, המערב, ארה"ב ונאט"ו פה ואילו ה'רעים' שם, רחוק במזה"ת, בסוריה, בעירק ובתימן. אלא איראן הפועלת מבצעית באמצעות שליח בתוך אירופה, שאהד-136 על קייב זו לחימה איראנית באירופה.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית