פרשיית ריגול סיני נוספת בארה"ב: גם הפעם - גנבו מידע מג'נרל אלקטריק

ג'יי שאוקון, בן ה- 31, הנאשם בפרשייה זו, הגיע לארה"ב כסטודנט סיני ב- 2012, ולאחר סיום לימודיו נשאר בארה"ב | בצבא האמריקאי הוא החל לאסוף מידע מודיעיני יקר ערך עבור שירות המודיעין הסיני

https://www.flickr.com/photos/fbi/36824737420

בארצות הברית נכלא לשמונה שנים מהנדס סיני לאחר שהואשם בריגול לטובת סין, בפרשייה במסגרתה ניסו הסינים לגנוב סודות מסחריים וטכנולוגיים מתחום התעופה. 

ג'יי שאוקון, בן ה- 31, הנאשם בפרשייה זו, הגיע לארה"ב כסטודנט סיני ב- 2012, ולאחר סיום לימודיו נשאר בארה"ב. הוא התגייס לכוחות המילואים של צבא היבשה האמריקאי במסגרת תוכנית מיוחדת, המביאה לשורות הצבא אזרחים זרים המתגוררים בארה"ב, שהם בעלי ידע ומומחיות מיוחדים, המוגדרים כחיוניים לביטחון הלאומי של ארה"ב.

בצבא האמריקאי הוא החל לאסוף מידע מודיעיני יקר ערך עבור שירות המודיעין הסיני, עבורו עבד עוד טרם הגיע לארה"ב כסטודנט. אך האמריקאים לא בדקו או לכל הפחות אימתו את עברו, והוא נחשף לחומר מסווג, במסגרת שירות המילואים שלו בצבא האמריקאי.

שאוקון סיפק למפעיליו הסיני מידע טכנולוגי וכלכלי שמקורו בחברות ביטחוניות אמריקאיות, לרבות מחברת ג'נרל אלקטריק. זהו המקרה השני שפורסם החודש על תפיסת מרגל סיני בחברת ג'נרל אלקטריק. 

לא ברור כיצד הצליח בסופו של דבר ה- FBI לעלות על עקבותיו, אך ב- 2018 הוא נתפס ונעצר, לאחר שניהל שסוכן FBI במסווה הצליח להערים על שאוקון ולפגוש אותו מספר פעמים, כשסוכן ה- FBI מתחזה לקצין איסוף של שירות המודיעין הסיני, ה- MSS.

במהלך המפגשים סיפר שאוקון לאיש ה- FBI כי בכוונתו להתגייס לשירות ה- FBI או ה- CIA לאחר שיקבל אזרחות. במהלך המפגשים סיפק שאוקון לאיש ה- FBI מידע מסווג של הצבא האמריקאי. 

לאחר שנעצר סיפר שאוקון כי הוא עובד עם שמונה אזרחים אמריקאים נוספים, כולם ממוצא סיני או טאיוואני, העובדים במערכת הביטחון וקהילת המודיעין האמריקאי. הפרשייה פורסמה רק השבוע, לאחר שבספטמבר האחרון הוא הורשע ונכלא לעשרים שנה. 

בשנתיים האחרונות מתפרסמת כמעט כל שבוע פרשייה חדשה אודות ריגול סיני הפועל בארה"ב, בחברות טכנולוגיה, חברות ביטחוניות, באקדמיה, בגופי הביטחון ובקהילת המודיעין. 

הערכה היא כי מדובר בעשרות רבות של סוכנים שנתפסו, שחשפו רשתות ריגול גדולות. שיטות הפעולה הסיניות דומות וניתן למפות מספר נתיבים מרכזיים לגיוס סוכנים על ידי הסינים בארה"ב.

הנתיב הראשון הוא באמצעות האקדמיה. הסינים שולחים סטודנטים וחוקרים, שמוצאם מהונג-קונג, טאיוון וסין ללימודים ולמחקר מתקדם במיטב האקדמיות בסין. משם הם משיגים ידע (גם שאינו אמור להיות בחזקתם) ומשם עוברים לעבוד בתעשיות הביטחוניות ובקהילת הביטחון. 

הנתיב השני הוא גיוס סוכנים מתוך קהילות סיניות או אמריקאים ממוצא סינים שעובדים בתעשיות ובארגונים, בהם לסינים יש עניין טכנולוגי או אחר. 

המודיעין הסיני עובד על גיוס מסות וסוכנים שפועלים ברשתות קטנות, שכמעט כולם ממוצא סיני, ומתוך הנחה שחלק מהם ייחשף. שירותי המודיעין האמריקאים, ה- FBI וה- NSA בעיקר, החלו להגביר בשנים האחרונות את מאמציהם בחשיפת הריגול הסיני בארצות הברית, ומתוך קביעה ברורה ומוצהרת שהריגול הסיני הוא אחד מהאיומים החמורים ביותר על הביטחון הלאומי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית