טייס המרחף בין אוויר מבצעי ואווירה תרבותית

נחמיה דגן, לטוס נמוך - לראות רחוק, ידיעות ספרים, 2022

באדיבות ידיעות ספרים

אנשי צבא הכותבים ביוגרפיות מקפידים לשתף אותנו בפירוט כל שלבי חייהם מילדות עד שיא הקריירה. בדרך כלל בסדר כרונולוגי, מתוך מגמה להעצים בעיקר לקחים של הישגים (ואף טעויות).

עכשיו הגיע תורו של נחמיה דגן, טייס, מפקד, איש תרבות. בספרו החדש יש מסרים מגוונים בתחומי פיקוד, מנהיגות, ביצוע מוקפד וכל מה שמתלווה לפעילות המבצעית, אך יש כאן גם מסר מיוחד לנחמיה דגן : חייל שרואה תיאטרון או שיודע ליהנות ממוזיקה טובה הוא חייל יותר טוב.

נחמיה דגן הוא ממקימי מערך המסוקים הכבדים, מערך מסוקי הקרב ומערך שיתוף הפעולה בין חיל האוויר לכוחות היבשה והים. בתפקידו האחרון בצבא היה קצין חינוך ראשי של צה"ל. ולמרות כל התארים הבכירים הללו, הוא דווקא מצא את עצמו באזרחות מתחבר יותר לעולם התרבות. כיום עוסק בהנגשת המוזיקה לחיילי צה"ל בבסיסים השונים. בת זוגו של נחמיה, שוש, דומיננטית מאד בספר, שותפה מלאה בחייו הפעילים בעצה ובמעשה.

יש בספר שלל סיפורי גבורה לפי מיטב הניסיון של טייסים. השיאים  - חטיפת המכ"מ המצרי (תרנגול 53) וחילוץ מטורף מתוך לוע הארי המצרי. כדי ליצור מתח מתחיל השירות כטייס דווקא בדרמה שהיתה במיונים לקורס טיס : "נחמיה - לא עבר", אמר הקצין במרכז המיון לקורס טיס, שהקריא שם אחר שם מדף נייר שאחז בידו.

את ההמשך כולנו כבר יודעים. הספר כולל גם סיפורי יומיום, על כל אלה שהלכו יחד אתו בדרך הארוכה, כי הרי אף פעם לא פעל לבד. נחמיה מקפיד לשדר לכל אורך הספר איך לנגד עיניו תמיד האנשים שעושים את העבודה, לקח למפקדים בכל הרמות : "תראו את החיילים, דרבנו להישגים, אך היוו קשובים גם למתמודדים עם קשיים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית