שבעה הרוגים בפיגוע קשה ליד בית כנסת בירושלים בערב שבת

המחבל הגיע אחרי 8 בערב ביום ששי לשכונת נווה יעקב, ירד ממכונית טויוטה לבנה שלו ופתח באש מאקדחו לעבר אנשים שהתגודדו ליד בית כנסת ועוברי אורח ברחוב

צילום: משטרת ישראל

פיגוע קשה בירושלים, ליד בית כנסת, בערב שבת. שבעה הרוגים ושלושה פצועים. המחבל היורה צעיר בן 21 תושב שכונת א-טור במזח ירושלים.

במקום הפיגוע ביקרו אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי. שר הביטחון יואב גלנט קיצר ביקור משפחתי בניו יורק, קיים הערכת מצב טלפונית עם הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי ועושה את דרכו ארצה.

הנשיא ביידן הביע זעזוע מפיגוע בבית כנסת בירושלים. ראש הרש"פ מחמוד עבאס גינה את הפיגוע. שום ארגון לא נטל אחריות, אך היו גילויי שמחה וחולקו ממתקים בערי איו"ש.

ראש הממשלה נתניהו ביקר במקום הפיגוע, ואחרי כן קיים הערכת מצב במטה הארצי של המשטרה, שם לדבריו "התקבלו החלטות על פעולות מיידיות" בעקבות "אחד הפיגועים הקשים ביותר בשנים האחרונות". נתניהו הודיע כי במוצאי שבת יתכנס הקבינט הביטחוני ו"צריך לפעול בנחישות ובקור רוח. אני קורא לא לקחת א החוק לידיים".

המחבל עלקם חיירי הגיע אחרי 8 בערב ביום ששי לשכונת נווה יעקב, ירד ממכונית טויוטה לבנה שלו ופתח באש מאקדחו לעבר אנשים שהתגודדו ליד בית כנסת ועוברי אורח ברחוב. הוא המשיך במסע הרצח לאתר שני, שב ופתח באש לעבר עוברים ושבים, עד שנוטרל על ידי שנים – שוטר ומתנדב  במשטרת ישראל. 

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי הגיעו למקום הפיגוע. המפכ"ל ציין ששוטר ומתנדב נטרלו את המחבל, וכך מנעו פיגוע נורא יותר.

לדברי המפכ"ל היה זה "טרור בודדים". השר בן גביר לא התראיין בגלל השבת, אך נתקל בקריאות תושבים: "מוות למחבלים, מוות לערבים" וגם "מוות לשמאלנים", ו"רוצחים אותנו". השר השיב להם בקצרה "חובת ההוכחה עלינו, הממשלה. צריך להגיב מיד". 

לפני צאתו את ארה"ב בדרכו ארצה קיים שר הביטחון גלנט הערכת מצב עם הרמטכ"ל והורה להיערך עם כל האמצעים הנדרשים לאפשרות של התפתחויות נוספות בשטח ולסייע לכוחות  המשטרה להגן על תושבי הישובים ביו"ש ובמרחב ירושלים. 

שגריר ארה"ב בישראל תום ניידס גינה את הפיגוע: "מעשה אלימות מחריד בבית כנסת ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה". נשמעו גם גינויים מאירופה, מטורקיה ומאיחוד האמירויות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית