הדחות והתפטרויות בכירים בממשל קייב

חשש לקבלת שוחד ונהנתנות בצמרת | ראש ה-CIA בביקור בקייב | גרמניה החליטה לספק טנקים לצבא אוקראינה

https://t.me/V_Zelenskiy_official/4877

זעזוע חסר תקדים בצמרת השלטון בקייב: הודחו חמישה מושלים של אזורים בהם מתנהלת לחימה וסולקו עוד כמה בכירי ממשל.

בין המודחים, או המתפטרים, מושלי המחוזות  קייב, דניפרופטרוסק, חרסון וזפוריז'ה. עוד בכירים שהתפטרו: סגן שר ההגנה, סגן התובע הכללי, סגן מנכ"ל לשכתו של הנשיא זלנסקי ושני סגני שרים הממונים על תכניות פיתוח.

סוכנות רויטרס מוסרת כי כמה מהמודחים חשודים בשוחד והממשל מבקש להוכיח שאין שחיתות במדינה שמקבלת מהעולם הרחב מיליוני דולרים סיוע. יועצו של זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, אמר שהנשיא נקט בצעדים אלו לפי דרישת הציבור.

בין המודחים שר החשוד בלקיחת  400 אלף דולר מכספים שהתקבלו לרכש גנרטורים. אחר חשוד ששילם סכומים מופרזים לקניית מזון לחיילים, וסגן התובע הכללי הואשם בכך שבימי מלחמה אלו יצא לחופשה בספרד.

נמשכים המאמצים לקדם אספקת טנקי ליאופרד לאוקראינה חרף ההיסוס הגרמני. פולין הודיעה רשמית שביקשה מגרמניה לאשר העברת טנקים לאוקראינה ובברלין סבורים שהקנצלר אולף שולץ ייאלץ לקבל בקרוב מאוד החלטה לספק את הטנקים ולאשר לפולין לעשות כן.

כוח וגנר
לידי רשת CNN הגיע דוח מיוחד של המודיעין האוקראיני המוקדש לדמותו של כוח וגנר שנלחם באוקראינה לצד הרוסים. הדוח ממתבסס על מעקב אחר שיטות הפעולה של הכוח והאזנה לשיחות טלפון של לוחמי כוח וגנר, הנלחמים כעת בעיקר באזורי הערים בחמוט וסולדר.

בדוח נאמר שיחידות צבא וגנר אינן נסוגות אפילו אם יש להן אבדות כבדות. מי שמגלה סימן של נסיגה או היסוס להילחם מוצא להורג במקום. פצועים מכוח וגנר מושארים בשדה הקרב שעות רבות כיוון שללוחמים אסור לשאת פצועים לתאג"ד כדי לא להאט את התקדמות הכוח. 

הדוח האוקראיני קובע שכוח וגנר הוא כמעט היחיד בעל משמעות בלחימה, שכן רוב יחידות צבא רוסיה הן בעלות ביצועים  "עלובים". כוח וגנר פועל ביחידות קטנות של כתריסר לוחמים המצויידים בררנ"טים, רחפנים וכטמ"מים לאיסוף מודיעין, מכשירים משוכללים לראיית לילה וציוד קשר תוצרת חברת מוטורולה. 

ראש ה-CIA ביקר בקייב
ראש ה-CIA ויליאם ברנס ביקר בימים האחרונים בחשאי בקייב כדי לתדרך את זלנסקי "על ההיערכות האמריקנית נוכח הצעדים הרוסיים הצפויים במלחמה באוקראינה". 

מקורות בוושינגטון מסרו כי ביקורו החשאי של ראש ה-CIA ברנס בא בשלב קריטי במלחמה, כאשר ההתקפות הרוסיות על העיר בחמוט וסביבותיה הולכות ומתעצמות, מספרי הנפגעים בשני הצדדים גדלים, ומתרבות הידיעות בדבר כוונות רוסיות למתקפה גדולה בעתיד הקרוב.

זלנסקי והגנרלים שלו דנו עם ראש ה-CIA בשאלה כמה זמן יתמידו ארה"ב ומדינות המערב באספקת הנשק לצבא אוקראינה. נודע לסוכנות רויטרס כי ויליאם ברנס הדגיש את חשיבות הסיוע לשדה הקרב, אך הזהיר כי מרגע מסוים יהיה יותר קשה לספק את הסיוע.

זלנסקי ואנשיו הביעו שביעות רצון מהמשך הסיוע, ואמרו כי 45 מיליארדי הדולרים שאישר הקונגרס יספיקו לנהל את המלחמה לפחות עד חודשי יולי-אוגוסט, אך יש ספק בקייב עם הקונגרס ימשיך לאשר חבילות סיוע כאלו. 

בקייב יש הערכה רבה לוויליאם ברנס  שכן הוא היה הראשון שהזהיר בינואר אשתקד שצבא רוסיה מתכונן להשתלט על שדה התעופה אנטונוב שבאוקראינה, ובכך אפשר לצבא אוקראינה לסכל את התכנית הרוסית הזאת בתחילת המלחמה. 

טנקים גרמנים 
גרמניה החליטה לשלוח לאוקראינה טנקי ליאופרד-2. הקנצלר שולץ החליט על כך בתום חודשי היסוסים ודיונים, כך דיווח אמש השבועון הגרמני דר שפיגל. בוושינגטון משלים הממשל תכניות לספק לאוקראינה טנקי אברמס M1.

רשת CNN מסרה כי טנקי ליאופרד ואברמס עשויים לשנות את פני המערכה באוקראינה ולתת בידי צבא אוקראינה נשק חדיש וכבד להתמודדות עם הצבא הרוסי. גם פולין ביקשה אישור גרמני לאספקת טנקי ליאופרד-2 לשכנתה אוקראינה.

לצבא גרמניה יש  320 טנקי ליאופרד-2, המצויידים בתותח 120 מ"מ ומקלע 7.62. מהירות מרבית 70 קמ"ש. הטנק מצוייד בחליפת הגנה עצמית נגד אש אויב והגנה מפני מוקשים, מדווחת היצרנית חברת קראוס מאפיי-ווגמן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית